aquatische larve

Gestart door erwin, maart 23, 2015, 13:50:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, vond deze terug in m'n 'muggenkweekvijvertje'.
Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/100245605
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-03-23 Gullegem (Dg)
Foto's:




Toelichting:
2.5 cm grote aquatische larve
bij voorbaat dank Erwin Amerlinck
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Ton van Haaren

een Tipula spec. Verder moeilijk te determineren vanaf een foto. Er zijn een paar soorten (semi-)aquatische emelten waaronder Tipula (Yamatotipula), Tipula (Acutipula) en Prionocera spec.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

erwin

Bedankt Ton, had zitten zoeken naar larven van langpootmuggen, maar vond enkel soorten terug die hun larven in grond hadden. Weer iets geleerd, waarvoor dank :)
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Ton van Haaren

Dit is het standaardwerk voor emelten (Theowald, 1967).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

erwin

Hartelijk bedankt voor de bijlage. Nu enkel nog Duits leren  :rolleye: Moest ik de taal meester zijn dan had ik me zeker verdiept in dit onderwerp, wat niet betekent dat ik niet zal proberen om er iets uit te leren! Nogmaals dank :)
Met vriendelijke groeten,
Erwin

erwin

#5
Met vertalen.nu op een ander tabblad ben ik aan de slag gegaan met het standaardwerk om m'n larve te kunnen identificeren. Als ik het goed heb begrepen kan ik Prionocera al schrappen, omdat bij Gen. Tipula de ventrale randlappen hoogstens 2 maal zo lang zijn als breed en 3-4 maal voor Gen. Prionocera? Het ziet er sowieso naar uit dat ik het specimen opnieuw uit het vijvertje ga moeten halen om het 'stigmenfeld' beter te kunnen bekijken, zodat ik het misschien tot op naam kan determineren. Het naslagwerk maakt duidelijk dat de larve best gedood word, maar zou dat toch liever vermijden.  :angel:
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Ton van Haaren

Het is geen Prionocera, zoals je al zegt, maar het blijft lastig om op basis van deze foto een soortsnaam te bepalen. Het is zeker geen Yamatotipula omdat pigmentantie van de bovenzijde ontbreekt en ik meen maar 1 paar duidelijke anale lobben te zien.Dan blijven er nog een aantal over en zelfs als je besluit het dier te doden  :-\  dan nog wordt het lastig. Ik zou het bij Tipula spec. laten of je moet de moeite nemen om de larve op te kweken. Als de larve echt in het water zat zou de determinatie vergemakkelen, maar je hebt een lastige groep te pakken.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

erwin

Ik heb hier 2 kinderzwembadjes staan om muggen te kweken, de ene gevuld met zand en water, de andere water en bladafval. Ik vond de emelt terug in het laatste. Zat gisteren al te denken om een aquarium te vullen en de larve daarin te laten opgroeien... Ga vandaag eerst de larve terug opvissen en m'n verrekijker als microscoop/stereoscoop gebruiken om meer details te zien (omgekeerd door de verrekijker kijken ;) ).
Met vriendelijke groeten,
Erwin

Ton van Haaren

ik denk dat het voldoende is om nat bladafval te gebruiken en dit niet geheel onder water te zetten. Mijn eerste indruk van jouw larve is dat het eerder een semi-aquatisch soort is, dan een water-gebonden/aquatische soort. Nat blad is altijd goed, maak geen aquarium, grote kans dat ze verzuipen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

erwin

De waarneming is als Tipula spec goedgekeurd, en ik vrees dat het daarbij zal blijven: Ondanks verwoede pogingen vind ik de larve niet meer terug (20 liter water uitgehaald, en een uurtje staan zoeken). :/

Geen naam, maar de opgedane kennis maakt het meer dan goed ;)
Met vriendelijke groeten,
Erwin