kokerjuffer zonder koker

Gestart door Remco Ploeg, maart 03, 2017, 12:30:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco Ploeg

https://waarneming.nl/waarneming/view/134835084
Hallo allemaal,
In de Meinweg inventariseer ik een aantal poelen op amfibieƫn met een schepnet.
In een van die poelen kom ik erg veel van deze larven tegen die volgens mij afkomstig zijn van kokerjuffers.
Het frappante is dat ze geen koker bij zich dragen. Bij de eerste dacht ik dat dat toeval was, maar de poel blijkt vol te zitten met naakte larven. Ben ze verder nog nooit ergens anders tegengekomen terwijl ze best opvallend zijn dus ben benieuwd om wat voor soort het gaat! Meer fotos kunnen eventueel gemaakt worden.

met vriendelijke groet,

Remco

David Tempelman

hi, dit is een larve dit uit z'n koker moet zijn gekropen. je kunt een soortement driehoekige punt zien bovenaan het begin van het achterlijf. daarmee houdt-ie z'n kokertje vast (normaal gesproken).
vanwege de zwarte lijnen lijkt me dit oligotricha striata
met vriendelijke groet,
David

Remco Ploeg

Bedankt voor het antwoord David! Is het normaal dat ze uit hun koker kruipen?
Verspreid over de laatste 3 weken heb ik namelijk best veel van deze kokerjuffers zonder koker gezien, allemaal in dezelfde poel. Er zitten ook 'normale' larven in met koker, maar de meeste hebben geen koker terwijl er toch voldoende materiaal aanwezig lijkt om een koker te bouwen. In poelen in de omgeving ben ik ze niet tegengekomen, daar hebben ze allemaal gewoon een koker.

David Tempelman

hm, normaal, zou ik niet durven zeggen.  :-\
veel nog te leren ..  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
David