Hoofdmenu

welk lhb

Gestart door Willy, maart 19, 2015, 17:56:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Is deze te benoemen vanaf de foto.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Arp

Eigenlijk niet. Er zijn er twee die heeeeel erg op elkaar lijken: Het doodgewone 7-stipje (Coccinella septempunctata) en de relatief zeldzame Coccinella magnifica (ik heb daarvoor "Schitterend LHBtje" in m'n achterhoofd, wat min of meer correspondeert met de wetenschappelijke naam, maar er is onlangs een nieuw voorstel voor langsgekomen ... ah ja... BosmierLHBtje).

De verschillen aan de bovenkant van de kever zijn erg subtiel en er zijn schier oeverloze discussies over gevoerd wat we daarmee aanmoeten. Mijn mening (maar die is van geen belang!): Als je voldoende (scherpe) aanzichten uit verschillende hoeken hebt zijn de meeste exemplaren wel correct te herkennen, ook van de bovenkant. Dat is hier niet het geval. Het lijkt (in de onscherpte!!) alsof de uitranding van het dekschild scherp is en ver doorloopt naar achteren en ook lijken de voorhoeken halsschild wat stomp: Dat zou voor maginifica pleiten. Maar beide kenmerken zijn zwak en bovendien slecht te zien. Daar komt bij dat ik van deze ene foto het beestje tamelijk vlak gewelfd vind lijken, wat weer voor Coc.sep. zou pleiten.

Maar minstens net zo belangrijk als meer aanzichten (en eigenlijk per se een aanzicht van onderen waarop de epimeren niet door pootjes zijn afgedekt) zijn vindplaatsgegevens om te kunnen inschatten hoe plausibel de ene of de andere soort-theorie is.

Die zie ik hier niet  :huh:

Het mooiste is in feite om een waarneming eerst in te voeren op waarneming.nl (let op: je hebt daar een aparte aanmelding voor nodig - je kunt niet met je forumaccount inloggen!) en daarna de vraag hier stellen met een link naar de waarneming, zoals hier beschreven. Dat lijkt in het begin misschien wat bewerkelijk/gedoe, maar je hebt snel de slag te pakken en dan heeft het alleen nog maar voordelen.

Mijn zeer voorzichte en beslist onzekere inschatting zou zijn dat het eventueel inderdaad magnifica zou kunnen zijn (en dan is het leuk om dat duidelijk te krijgen), dus:
- Meer foto's uit andere hoeken
- Vindplaatsgegevens
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Willy

Iig bedankt voor tekst en uitleg.
Heb helaas geen andere foto's en de vindplaats is een Prachtframboos.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Douwe van der Ploeg

Waar in het land? Bosmierennesten in de buurt gezien?
Douwe van der Ploeg

Willy

#4
Deze staat in een park in Dedemsvaart en geen mierennesten gezien.
Als hij er morgen nog zit maak ik nieuwe foto's
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Arp

Citaat van: Willy op maart 19, 2015, 19:09:21 PM
Als hij er morgen nog zit maak ik nieuwe foto's
Toppie - en probeer dan ook de onderkant erop te krijgen ...

Citaat van: Arp op oktober 04, 2011, 18:06:00 PM
Om het simpel te houden: Indien je van een "7-stipje" duidelijk wilt maken dat het er echt eentje is, kom je bijna niet om een goede foto van de onderkant heen:

Een aantal van de andere "kenmerken" die vaak ter onderscheiding aangehaald worden vind je in onderstaande plaatjes let op - de meeste van deze kenmerken zijn iets variabel en aan foto's lastig te beoordelen (geen zekerheid):
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Willy

Heb helaas geen foto v d onderkant toen ik hem op mijn hand zette vloog hij weg.
Heb deze wel.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks