buizerd of slangenarend???

Gestart door acherontia, juli 27, 2007, 08:25:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Vanaf de N224, waar deze weg de Ginkelese en Edense Heide doorkruist, heb ik nu al twee ochtenden achter elkaar een grote biddende roofvogel gezien. Ik ben geen echte vogelaar maar hoewel ik een buizerd niet durft uit te sluiten heb ik het idee dat het hier om iets anders gaat. De vogel is m.i. wat forser en ik heb nog nooit een buizerd enkele minuten zien bidden. Misschien de moeite waard om eens te gaan kijken.

Groeten,

Jeroen

RWester

Ook Buizerds kunnen bidden, en zeker ook langdurig. Ik weet niet of het aan mezelf ligt, maar het lijkt wel of ik juist de laatste jaren steeds vaker (langdurig) biddende Buizerds zie.

En dan heb ik ook Buizerds gezien die tijdens het bidden hun poten laten hangen (zoals Slangenarend ook doet) en heel snel of juist heel traag en zwaar met de vleugels klappen.

Dit kenmerk sluit dus niet iets uit. Daarom helpt het alleen de vogel goed te bekijken en zoveel mogelijk kenmerken op te schrijven en als het mogelijk is te fotograveren.

Maar misschien kunnen inderdaad mensen eens kijken.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

ik las gisteren in de takkeling dat ook slechtvalken vaker gaan bidden, ik heb dat zelf ook 1 keer gezien op het niew reemsterveld

acherontia

Dan zal het inderdaad wel een buizerd zijn, het beest bidt ook met hangende poten. Komend weekend zal ik eens kijken of een foto wil lukken.

Jeroen

RWester

Citeerik las gisteren in de takkeling dat ook slechtvalken vaker gaan bidden, ik heb dat zelf ook 1 keer gezien op het niew reemsterveld
Slechtvalken? Maar die zijn toch helemaal niet gebouwd om te bidden :blink:

Daar lijkt me de staart te kort voor, die hebben niets om te kunnen corrigeren bij silstand lijkt me. Dit i.t.t. langstaartige valken als Toren en Roodpootvalk.

Wordt steeds gekker...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

Citeer
Citeerik las gisteren in de takkeling dat ook slechtvalken vaker gaan bidden, ik heb dat zelf ook 1 keer gezien op het niew reemsterveld
Slechtvalken? Maar die zijn toch helemaal niet gebouwd om te bidden :blink:

Daar lijkt me de staart te kort voor, die hebben niets om te kunnen corrigeren bij silstand lijkt me. Dit i.t.t. langstaartige valken als Toren en Roodpootvalk.

Wordt steeds gekker...
ja ik weet het ook niet er waren meerdere waarnemingen sinds w.o II, en onlangs ook weer..  die ik zag deed het overigens slechts een paar seconden, die recente waarneming daarbij gebeurde het zeer regelmatig.

Hans Bossenbroek

Ik woon doordeweeks in Ede. Wil volgende week wel de vogel wel eens checken?


frankw

ik rij er zondag ook wel ff langs.. waar zat ie meestal? aan de kant van ede of voor of na de schapenkooi, links rechts? hoe laat zag je m?

frankmeer

Jullie voelen dat er iets te gebeuren staat?  ;)  
Frank van der Meer

acherontia

Komende vanuit Ede meestal ruim voor de schaapskooi, ik rijd er meestal 's ochtends tussen 07.30 en 07.45 uur langs. Vogel tot nog toe steeds vlak langs de weg zien bidden, 10 meter uit de berm aan de rechterzijde (Ginkelse Heide).

Groeten,

Jeroen

henkjanvdkolk

#10
CiteerDan zal het inderdaad wel een buizerd zijn, het beest bidt ook met hangende poten. Komend weekend zal ik eens kijken of een foto wil lukken.

Jeroen
hangende poten is meer slangenarend dan buizerd [er werd gezegd dat er buizerds waren gezien die dat deden niet allemaal]
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Hans Bossenbroek

CiteerJullie voelen dat er iets te gebeuren staat?  ;)
Altijd het checken waard!  

frankw

Citeer
CiteerJullie voelen dat er iets te gebeuren staat?  ;)
Altijd het checken waard!
precies, iig geschikt habitat lijkt me

Rinie van Reenen

Citeerhangende poten is meer slangenarend dan buizerd [er werd gezegd dat er buizerds waren gezien die dat deden niet allemaal]
Vandaag nog een buizerd, die tegen de wind in liep te bidden, met hangende poten (in Kwintelooyen - enne, nee, het was geen Slangenarend ;)).
Het mag dan zo zijn dat van de Slangenarenden die rondvliegen een groter percentage op deze manier bidt dan van de Buizerden, maar aangezien het aantal Buizerden vele malen groter is, is de kans dat een roofpiet die op deze manier aan het bidden is een Buizerd is heel wat groter dan de kans dat dit een Slangenarend is, dunkt me.
Groet, Rinie van Reenen

henkjanvdkolk

Citeer
Citeerhangende poten is meer slangenarend dan buizerd [er werd gezegd dat er buizerds waren gezien die dat deden niet allemaal]
Vandaag nog een buizerd, die tegen de wind in liep te bidden, met hangende poten (in Kwintelooyen - enne, nee, het was geen Slangenarend ;)).
Het mag dan zo zijn dat van de Slangenarenden die rondvliegen een groter percentage op deze manier bidt dan van de Buizerden, maar aangezien het aantal Buizerden vele malen groter is, is de kans dat een roofpiet die op deze manier aan het bidden is een Buizerd is heel wat groter dan de kans dat dit een Slangenarend is, dunkt me.
Jeroen zei dat het een buizerd was OMDAT de poten hingen. Maar door dit kenmerk zou het juist weer eerder in de buurt komen voor slangenarend  :rolleyes:  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

acherontia

CiteerJeroen zei dat het een buizerd was OMDAT de poten hingen. Maar door dit kenmerk zou het juist weer eerder in de buurt komen voor slangenarend

Nu je het zegt zie ik dat het er inderdaad zo staat. Ik bedoelde meer dat het feit dat ook een buizerd "langdurig" kan bidden en hangende poten kan hebben bij het bidden de kans op een buizerd wel reeel maakt. Ik neem de komende dagen echter steevast mijn camera met 500 mm lens mee naar mijn werk en als ik de vogel weer zie zal ik proberen een plaatje te schieten.

Groeten,

Jeroen

henkjanvdkolk

nee, zojuist geen slangenarend [ook geen andere roofvogel]


wel 2 mooie roodborsttapuiten  B)  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

GertJ

CiteerVandaag nog een buizerd, die tegen de wind in liep te bidden, met hangende poten (in Kwintelooyen - enne, nee, het was geen Slangenarend ;)).
Het mag dan zo zijn dat van de Slangenarenden die rondvliegen een groter percentage op deze manier bidt dan van de Buizerden, maar aangezien het aantal Buizerden vele malen groter is, is de kans dat een roofpiet die op deze manier aan het bidden is een Buizerd is heel wat groter dan de kans dat dit een Slangenarend is, dunkt me.
Citeer

Grappig Rinie, ik heb bij Kwintelooijen een paar maanden geleden ook een buizerd gezien die erg lang aan het bidden was: buizerd

Blijkbaar zit er daar 1 met afwijkende gewoontes.
Gert Jager
Groet Gert Jager

Marco van Reenen

Citeer
Citeer
Citeerhangende poten is meer slangenarend dan buizerd [er werd gezegd dat er buizerds waren gezien die dat deden niet allemaal]
Vandaag nog een buizerd, die tegen de wind in liep te bidden, met hangende poten (in Kwintelooyen - enne, nee, het was geen Slangenarend ;)).
Het mag dan zo zijn dat van de Slangenarenden die rondvliegen een groter percentage op deze manier bidt dan van de Buizerden, maar aangezien het aantal Buizerden vele malen groter is, is de kans dat een roofpiet die op deze manier aan het bidden is een Buizerd is heel wat groter dan de kans dat dit een Slangenarend is, dunkt me.
Jeroen zei dat het een buizerd was OMDAT de poten hingen. Maar door dit kenmerk zou het juist weer eerder in de buurt komen voor slangenarend  :rolleyes:
Effe hierop inhakend: ik ben zaterdag naar het Fochteloerveen geweest, o.a. voor de slangenarend. Nu heb ik met een ervaren vogelaar erg zitten dippen, m.b.t. het determineren van de slangenarend. Eerst dachten we dat we 'm hadden, onder andere door langere vleugels en de bruin met zwarte verdeling op de bovenvleugels. Er vliegt daar echter ook een buizerd die dat heeft.

We hebben ze beiden gezien, maar toen we dachten dat we de slangenarend hadden, bleek deze (volgens de medevogelaar) polsvlekken te hebben; dus dat was hem niet.

Daardoor is de verwarring ontstaan zodat ik mijn waarneming als onzeker heb ingevoerd. Nu viel me wel op dat een van beide vogels waar we naar keken op een vreemde manier bad, namelijk met hangende poten, maar ook met een naar beneden hangende kop. Ik had dat nog niet eerder bij buizerds gezien. Wat valt er te zeggen over dit kenmerk?  
Groeten,

Marco van Reenen

Thijs Fijen

CiteerNu viel me wel op dat een van beide vogels waar we naar keken op een vreemde manier bad, namelijk met hangende poten, maar ook met een naar beneden hangende kop. Ik had dat nog niet eerder bij buizerds gezien. Wat valt er te zeggen over dit kenmerk?
Ik heb daar ook naar de Slangenarend gezocht. Alweer enige tijd geleden, maar toch.

Het viel me toen op dat iedere Buizerd daar ongeveer bid, enkele met koppie omlaag en enkele met hangende poten.

Volgens mij is het gedrag van bidden niet een doorslaggevend kenmerk voor Slangenarend of Buizerd. Ze doen het beide. De manier waarop (vooral het bidden) kan wel iets meer zekerheid geven.

Thijs
Thijs Fijen

Rinie van Reenen

In het geval van 'mijn' Buizerd (de Buizerd die Gert ook wel gezien zal hebben - grappig trouwens!) hing de kop ook naar beneden. Dat lijkt me ook wel verklaarbaar: hij bidt omdat hij op zoek is naar een prooi ergens onder hem, en dan ga je je ogen niet naar voren gericht houden, maar richt je ze daarheen waar je prooi zich moet bevinden - en omdat roofvogels een vrij smal beeldveld hebben, moeten ze hun kop wel naar beneden dragen. Dat is althans mijn 'theorie'; als het klopt, zegt het in elk geval weinig over determinatie.
Groet, Rinie van Reenen

harderbroek

CiteerOok Buizerds kunnen bidden, en zeker ook langdurig. Ik weet niet of het aan mezelf ligt, maar het lijkt wel of ik juist de laatste jaren steeds vaker (langdurig) biddende Buizerds zie.
Hallo Remco,

Even off the topic aangaande de slangenarend.
In 1993-94 viel het mij al op dat buizerds veelal bidden m.n. kaalkapterreinen, en heide velden. Opvallend was dat het fenomeen biddende buizerds in b.v. Luxemburg veel meer aanwezig leek te zijn. Ooit heb ik eens een verhaal daarover geschreven voor een lokaal blad in Flevoland met de vraagstelling zijn het volw. beesten?, 1e jaars vogels? en welk type terrein werd de waarneming gedaan. het in de wind hangen van b.v. een buizerd langs dijken zoals in Flevoland wil ik nu niet gelijk bestempelen als bidden ( het daadwerkelijk stilhangen in de lucht om prooien af te zoeken.)

Wel heb ik vanaf 1995 gegevens waarbij het opviel dat de meeste vogels die biddend werden waargenomen op kale terreinen betrof(86 %) Immers boven een begroeid bos valt wienig te bidden en lijkt geenzins zinvol .
Dus bestt wel grappig dat je nu meer biddende buizerds lijkt te zien waarvan ik denk dat het ook nog eens afhankelijk waar je lokaal vogel kijkt of welkt type terrien het betreft. Mijn waarnemingen stammen allen af in het onderzoeks gebied het Hortserwold(Fl) en de Veluwe(heide velden) m.n. omgeving Gardenen en Uddel
Het Horstwerwold  is een typisch produktie bos. Dus om de zoveel jaar kaalkap.
m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RWester

Hoi Rob,

Ik vergelijk mijn waarnemingen met wat ik gewend ben in Twente in m'n vroege jaren (ongeveer 10jr observeren) en nu in en rond Nijmegen én Nederland.

Afgelopen zondag bij Engelbert (Groningen) een lichte Buizerd, die 'echt'stond te bidden boven een ruigteakker, tussen 'bossen'in (Groninger- polder- populieren- aanplant). 'Traag' als een Ruigpootbuizerd en mét afhangende poten. En dat voor langere tijd.

Heb helaas niet de leeftijd vastgesteld. maar wel het idee dat ik ook meer Buizerds 'uit de wind' meer zie 'echt' zie bidden.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


pgvdberg

Een slangenarend in het Edese (mijn woonplaats), dat zou mooi zijn. Volgens mij is er vorig jaar één gezien in het park de Hoge Veluwe. Dus echt uitsluiten zou ik het niet. Als ik van de week tijd heb zal ik zeker opletten.
Buizerds hebben we hier genoeg en vaak ook biddend gezien.

acherontia

Ik heb de vogel helaas niet meer gezien maar blijf opletten en zal proberen dan een foto te maken.

Jeroen