Dramatische afname Grutto Groene Hart

Gestart door frankmeer, juli 06, 2007, 09:38:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Dit stuk stond gisteren in het AD/Groene Hart:
http://www.ad.nl/groenehart/article1484576.ece

De Grutto neemt gigantisch in aantal af, vooral vanwege het te vroeg maaien van boeren. Het stuk op de site gaat een paar bladzijdes later verder:
Uit AD/Groene Hart, 5 juli 2007
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weer dramatisch jaar voor de grutto

In het Groene Hart is het nog beroerd gesteld met de koningin van de weidevogels, 2007 is een dramatisch jaar voor de grutto.

Ondanks tal van maatregelen in het kader van Nederland Gruttoland blijft het beroerd gaan met de koningin van onze weidevogels. ''In 2010 moet het afgelopen zijn met de teruggang van het aantal grutto's in ons land,'' zei Veerman, toen hij nog minister van Landbouw en Natuur was.
Nu, als nieuwe voorzitter van Natuurmonumenten, heeft hij ook nog enige invloed op de ontwikkelingen, maar 2007 mag, evenals de voorgaande jaren als dramatisch voor de grutto's in de boeken worden bijgeschreven, zeker wat de ontwikkelingen in het Groene Hart betreft.
Door verdroging van de weilanden hebben de grutto's het steeds moeilijker, maar de grootste groep 'vijanden' vormen toch de boeren, die steeds eerder gaan maaien en geen enkele boodschap hebben aan weidevogels.
De eerste grutto's vertrekken dezer dagen weer naar het zuiden en driekwart daarvan doet dat zonder jongen.
Zo maar wat harde cijfers van drie plekken in Hollands Hart. Het reservaat Stein, aan de zuidrand van Reeuwijk, waar Staatsbosbeheer een aantal percelen plasdras heeft gezet, voorziet zeker in een behoefte. Het aardige is, dat je daar vanaf de Twaalfmorgen met een goede kijker ook aardig de jongen, de juvenielen, aan hun lichtere tinten kunt herkennen. Eind mei verzamelden daar al weer de eerste grutto's, die duidelijk hun pullen waren kwijtgeraakt en twee weken geleden was dat aantal opgelopen tot 1250. Daarbij konden slechts circa 70 vliegensvlugge jongen worden genoteerd.
De geleerden hebben berekend, dat per broedpaar 0,7 grutto groot moet worden om de soort op het huidige niveau te houden. Met andere woorden, op de tien broedparen moeten er zeven jongen naar Afrika vliegen. Op de 1250 grutto's hadden er dus zo'n 430 jongen moeten rondstappen in Stein en dan is 70 wel heel mager.
Elders is het nauwelijks anders. In de Waverhoek in het noorden van het Groene Hart zijn de cijfers beter. Op 180 grutto's werden er 40 jongen geteld, maar ook dat getal ligt nog onder de norm, die wordt nagestreefd door Nederland Gruttoland.
Waarom het misgaat, werd duidelijk in de Benschopper Boezem in de Lopikerwaard, waar een attente waarnemer de nesten in de gaten hield en tot de trieste conclusie kwam, dat de vogels in een klein reservaat absoluut kansloos zijn. Op deze weilanden broedden eind mei dertien paar grutto's, waarvan tien koppels de verkeerde keuze maakte om met hun pullen te gaan foerageren op de aangrenzende graslanden. De agrariërs vonden het noodzakelijk om daar op 4 juni voor de tweede keer (!!) te gaan maaien. Kraaien, reigers en ooievaars pikten de volgende dag de restanten van de circa veertig gruttokuikens weg.
Er is nog veel werk te doen voor Veerman.
In de polder Stein brengen dagelijks honderden grutto's de nacht door. Binnenkort vertrekken ze weer naar Afrika.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uit dit verhaal blijkt maar weer dat boeren verantwoordelijk zijn voor de afname van de grutto. Maatregelen om de soort zich enigszins te laten herstellen worden genegeerd. Er wordt alleen nog maar eerder gemaaid. Veel jongen worden doodgemaaid. Als er niks verandert, zal de grutto (bijna) uitsterven, en ook andere soorten zijn gevoelig voor te vroeg maaien. Het gaat slecht met Rode Lijst-soorten als Grauwe gors, Patrijs, Tureluur, Zomertaling en Kemphaan.
En we kennen inmiddels allemaal het voorbeeld van het pimpernelblauwtje, dat door een vroegtijdige maaiactie van het waterschap Aa en Maas verdreven is.
Zie ook: http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article1591161.ece
Frank van der Meer

JeroenBes

Voor meer info tbv de grutto :

http://www.grutto.nl

ff doorklikken naar resultaten broedseizoen 2007 en dit spreekt voor zich.

Jammer hoor !!!  :(

Ik vind het prachtige vogels om te zien.  
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

JeroenBes

CiteerUit dit verhaal blijkt maar weer dat boeren verantwoordelijk zijn voor de afname van de grutto. Maatregelen om de soort zich enigszins te laten herstellen worden genegeerd. Er wordt alleen nog maar eerder gemaaid. Veel jongen worden doodgemaaid. Als er niks verandert, zal de grutto (bijna) uitsterven, en ook andere soorten zijn gevoelig voor te vroeg maaien.
Verdere aanvulling hierop, een artikel uit de trouw van het weekend.

Ook in dit verhaal wordt weer op de boeren gekeken.

Zonde zonde zonde................
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

frankmeer

#3
Dit jaar lag het vooral aan het weer in ik dacht april.
Frank van der Meer

j.steenbergen

Ja, maar niet aan het weer zelf, maar aan het gevolg ervan: vroeger bewerken van het land. Al zullen er wellicht meerdere oorzaken zijn.  
Jeroen Steenbergen

frankmeer

In april schijnt de grond te droog geweest zijn, door de hitte. Veel grutto's zijn hierdoor niet eens begonnen met broeden.
Frank van der Meer

hiskodevries

De vraag is
Hoe los je het probleem van vroeg maaien op ?
als je ook ziet wat voor bewerkingen op zo`n landje allemaal gebeuren.
zeer vroege voorjaar:
het land egaliseren om het biljartlaken te herstellen. elke vroege kievit kapot
kort daarna: mest injecteren : tweede legsel kievit kapot
De grutto gaat nestelen:
de eerste maai ronde alles kapot

Zou het wat opleveren om corporties als campina e.d. proberen aan te haken ?
"Als jij te vroeg maait dan hoeven we jouw melk niet"

Wat is mogelijk met de flora en fauna wet ? als in Utrecht op het vredeburg een ekster zit te broeden ligt weken lang de start van een verbouwing stil.
Boeren mogen rucksigtlos alles verhakselen.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#7
CiteerDe vraag is
Hoe los je het probleem van vroeg maaien op ?
als je ook ziet wat voor bewerkingen op zo`n landje allemaal gebeuren.
zeer vroege voorjaar:
het land egaliseren om het biljartlaken te herstellen. elke vroege kievit kapot
kort daarna: mest injecteren : tweede legsel kievit kapot
De grutto gaat nestelen:
de eerste maai ronde alles kapot

Zou het wat opleveren om corporties als campina e.d. proberen aan te haken ?
"Als jij te vroeg maait dan hoeven we jouw melk niet"

Wat is mogelijk met de flora en fauna wet ? als in Utrecht op het vredeburg een ekster zit te broeden ligt weken lang de start van een verbouwing stil.
Boeren mogen rucksigtlos alles verhakselen.
Die ekster is me ontgaan.
Met de rest ben ik het ongeveer eens.

De overheid heeft bovendien nog een beleid dat de Grutto moet broeden in aangewezen gebieden.

We kunnen alles wel op de boeren afschuiven maar daaraan ligt ook wetgeving ten grondslag. Denk maar aan het injecteren. De biljartlakens hebben ook daarmee zijdelings te maken.

Van menige boer kreeg ik alle medewerking bij de weidevogelbescherming. Er is nog geen boer geweest die dat weigerde in mijn omgeving.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

CiteerVan menige boer kreeg ik alle medewerking bij de weidevogelbescherming. Er is nog geen boer geweest die dat weigerde in mijn omgeving.
ook dat heb ik zien gebeuren vanuit mijn kantoor
in het voorjaar werden stokjes geplaatst op een maisperceel. en week laten komt het loonbedrijf mest spuiten. ik heb daarna de stokjes niet meer gezien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Scio

Het verhaal is weer mooi dramatisch verpakt. Maar er mag wel enige nuance worden aangebracht.

Zellf ben ik een Limburger die verder weinig met de grutto van doen had. Ter afsluiting van m´n opleiding Bos & Natuurbeheer doe ik samen met Marten Sikkema een onderzoek naar het gebruik van onbemeste graslandranden voor grutto´s in Friesland.
Ik kwam naar Friesland met dezelfde instelling als de strekking van het verhaal. Boeren zijn verschrikkelijk en overal voor verantwoordelijk. IN de tijd dat ik nu hier zit, is m´n mening wel enigszins bijgedraaid en aangepast.

Even wat ervaringen. Het jaar is dramatisch, in het boerenland maar OOK in de reservaten. Tegen een voorjaar als deze kan geen welwillende boer op. Op het moment dat het moet regenen zodat de grutto´s kunnen aansterken, is het grotdroog, klinkt de klei in en is er niet genoeg voedsel, zelfs in de topgebieden. Op het moment dat de gruttojongen er zijn begint het te regenen; komen de predatoren in actie en hebben ze DAAR weer last van.
Dat boeren er een intensief maairegime op na houden is duidelijk, maar daar ontkomen ze niet aan. Het zijn ook mensen die hun kop boven water moeten houden. Subsidies voor weiodevogelbeheer zijn leuk maar brengt veel met zich mee.
Daarnaast is de overheid ook erg dom bezig. Als je hoort dat een boer bijna 5000 euro boete en korting op z´n subsidie krijgt, omdat hij niet de goede afmetingen en ligging heeft van zijn subsidiepakketten in het veld, zakt je broek af. Een boer in Noord-friesland overkwam dit. OP verschillende jaren werd er door verschillende instanties de omvang van zijn subsidiepakketten in het veld opgemeten. Omdat beide instanties verschillende manieren van opmeten hadden, strookte dit niet met de afgesloten subsidiepakketten. Hij had enkele vierkante kilometers  te weinig op de aangewezen plekken. Waar men niet na keek is dat hij uiteindelijk op andere plaatsen, waar hij niets over had afgesloten, ook vrijwillig randenbeheer uitvoerde en zo minimaal 2x zoveel rand en juniland had liggen dan hij had vermeld. En alsnog kreeg hij een boete en korting. Hoe efficiënt zijn we dan bezig?

Dat boeren verantwoordelijkheid hebben is duidelijk,  maar om alles zo zwart-wit te stellen als nu wordt gedaan en lekker te lopen generaliseren, terwijl er ongeveer 200 km aan randenbeheer in Friesland ligt, is me te makkelijk.  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

grutto

CiteerHet verhaal is weer mooi dramatisch verpakt. Maar er mag wel enige nuance worden aangebracht.

Zellf ben ik een Limburger die verder weinig met de grutto van doen had. Ter afsluiting van m´n opleiding Bos & Natuurbeheer doe ik samen met Marten Sikkema een onderzoek naar het gebruik van onbemeste graslandranden voor grutto´s in Friesland.
Ik kwam naar Friesland met dezelfde instelling als de strekking van het verhaal. Boeren zijn verschrikkelijk en overal voor verantwoordelijk. IN de tijd dat ik nu hier zit, is m´n mening wel enigszins bijgedraaid en aangepast.

Even wat ervaringen. Het jaar is dramatisch, in het boerenland maar OOK in de reservaten. Tegen een voorjaar als deze kan geen welwillende boer op. Op het moment dat het moet regenen zodat de grutto´s kunnen aansterken, is het grotdroog, klinkt de klei in en is er niet genoeg voedsel, zelfs in de topgebieden. Op het moment dat de gruttojongen er zijn begint het te regenen; komen de predatoren in actie en hebben ze DAAR weer last van.
Dat boeren er een intensief maairegime op na houden is duidelijk, maar daar ontkomen ze niet aan. Het zijn ook mensen die hun kop boven water moeten houden. Subsidies voor weiodevogelbeheer zijn leuk maar brengt veel met zich mee.
Daarnaast is de overheid ook erg dom bezig. Als je hoort dat een boer bijna 5000 euro boete en korting op z´n subsidie krijgt, omdat hij niet de goede afmetingen en ligging heeft van zijn subsidiepakketten in het veld, zakt je broek af. Een boer in Noord-friesland overkwam dit. OP verschillende jaren werd er door verschillende instanties de omvang van zijn subsidiepakketten in het veld opgemeten. Omdat beide instanties verschillende manieren van opmeten hadden, strookte dit niet met de afgesloten subsidiepakketten. Hij had enkele vierkante kilometers  te weinig op de aangewezen plekken. Waar men niet na keek is dat hij uiteindelijk op andere plaatsen, waar hij niets over had afgesloten, ook vrijwillig randenbeheer uitvoerde en zo minimaal 2x zoveel rand en juniland had liggen dan hij had vermeld. En alsnog kreeg hij een boete en korting. Hoe efficiënt zijn we dan bezig?

Dat boeren verantwoordelijkheid hebben is duidelijk,  maar om alles zo zwart-wit te stellen als nu wordt gedaan en lekker te lopen generaliseren, terwijl er ongeveer 200 km aan randenbeheer in Friesland ligt, is me te makkelijk.
Precies veel schrijvers lijken hier wel een beetje anti boer te zijn en in heel veel gevallen is dat niet terecht.
Het merendeel van de Friese boeren doet er alles aan de weidevogels maximaal te beschermen.
Maar ook het broedresultaat op het "eiland" van het Fryske Gea was slecht terwijl daar alle boeren invloed is uitgebannen.
Juist een paar weken terug ben ik met de boot een overgevaren en een rondje gelopen. Nu je liep van de ene vossenkeutel naar de andere. Onder de hekken waren beste wissels zwart gelopen en vol vossenprenten. Dus daar heeft de vos huis gehouden zoals volgens mij op heel veel plaatsen.

groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

acherontia

CiteerDus daar heeft de vos huis gehouden zoals volgens mij op heel veel plaatsen

En ook bij deze opmerking is nuance op zijn plaats, de vos als zondebok naar voren schuiven is m.i. net zo onzinnig als steeds naar de boeren te wijzen.

Jeroen

Geum rivale

In 2004 heb ik meegewerkt aan een Grutto-onderzoek in polder Blokland (bij Mijdrecht) en De Zeevang (bij Purmerend). Het broedsucces was beroerd; misschien tien jongen grootgekomen op 40 paar.  Van de verstoorde broedsels was in drie of vier gevallen een maaimachine de boosdoener; in de overige gevallen ging het om roofdieren: kraaien (waarschijnlijk hoofdzaak, maar geen harde gegevens), reigers, ooievaars, vossen, hermelijnen, verwilderde katten.

Daarnaast: Zonder boeren (vrijwel) geen Grutto's.
Kees van Reenen

j.steenbergen

Wat ik jammer vind is dat je tijdens deze discussie voor je het weet in het ene (pro-boer) of het andere (anti) kamp belandt. Een opmerking over wegmaaien of verlagen van de waterstand wil niet direct zeggen dat je anti-boer bent, toch? Persoonlijk voel ik de nodige affiniteit met boeren en boerenland, maar dat wil niet zeggen dat je niet kritisch kunt zijn over bepaalde keuzes die gemaakt worden. En als je één oorzaak noemt, wil dat nog niet zeggen dat je het bestaan van andere oorzaken ontkent. Maar het blijft soms wel een spagaat: aan de ene kant zie je dat een boer met hart en ziel stokjes plaatst bij nesten en trots is op zijn weidevogels, waarna hij alles zo grondig wegmaait dat er geen lang gras meer overblijft om te schuilen tegen predatoren. Ik vind het dan erg lastig om kritisch te reageren op die boer die zo welwillend is je op zijn land toe te laten om nesten te beschermen.  
Jeroen Steenbergen