Is dit een keverlarve?

Gestart door Gerrit Reitsma, maart 18, 2015, 05:55:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78743996
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2013-08-28 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:


bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

John Bouwmans

Die had ik eergisteren ook Gerrit. (deze waarneming). Een larve van een Kameelhalsvlieg (insecten overig)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Voorlopig durf ik ze nog niet op naam te brengen, maar misschien komt dat nog. Wat mij betreft voorlopig Kameelhals onbekend dus ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Had ook al op internet zitten zoeken Arp, maar kwam geen enkele larve met naam tegen. Allemaal Raphidioptera. Is wel een mooi klusje voor jou  ;) , en jij durft toch alles Arp?  ;D Heb 'm gelijk weer vrijgelaten trouwens, dus geen uitkweek reportage. Zou niet weten waarvan zo'n beestje leeft.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Ik heb ondertussen door kweek geverifieerde foto's (van mijzelf en anderen) van een paar soorten, maar nog niet alle. Er is overigens redelijk wat documentatie over - een sleutel van Gepp meen ik en beschrijvingen en afbeeldingen voor veel soorten in "Die Raphidiopteren der Erde", maar beide heb ik nog niet.

Zelf kom ik deze larven uiterst zelden tegen (volwassen kameelhalzen ook niet echt zo vaak dat het vervelend zou worden ;) ), dus ik ben altijd (graag) bereid om ze in ontvangst te nemen.

Over de biologie is nog wel wat discussie. Algemeen wordt aangenomen dat het rovers zijn die o.a. onder schors (maar ook in strooisel, tussen wortels etc.) leven van ander insectenkleingrut, maar er zijn ook sterke aanwijzingen dat ze meer omnivoor zijn en eventueel zelfs zonder "vlees" hun ontwikkeling zouden kunnen voltooien (helemaal zonder hartige hapjes van ei tot imago lijkt onwaarschijnlijk). Hoe dan ook - het zijn kweekprojecten van de lange adem, want de ontwikkeling kan eventueel 3 jaar duren (meestal zul je natuurlijk een larve vinden die al hard op weg is naar imago, maar toch). Om ze zulke lange tijd te verzorgen met steeds weer vers microbeestjesvoedsel, zonder daarbij allerlei dodelijke parasieten/schimmels etc te introduceren is natuurlijk nogal een uitdaging, maar uit de literatuur lijken in elk geval een paar soorten niet erg kieskeurig te zijn. Er zijn zelfs kweekresultaten op doodordinair gehakt van de slager geboekt :)

Ergo: Zeker leuk om uit te zoeken en daar ben ik tussen de berijven door ook al aan begonnen, maar ik zal niet van vandaag op morgen allemaal duidelijk hebben voor mezelf  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Fototip: Probeer ook altijd toffe detailopnames te maken van de kop - met name van de "ogen"
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op maart 18, 2015, 11:04:44 AM
Zelf kom ik deze larven uiterst zelden tegen (volwassen kameelhalzen ook niet echt zo vaak dat het vervelend zou worden ;) ), dus ik ben altijd (graag) bereid om ze in ontvangst te nemen.
Ha Arp,
Was ook pas mijn  eerste ontmoeting. Dacht in eerste instantie dat een mier een Gaasvlieglarve mee sleepte, maar toen ik het nauwkeuriger bekeek, was het toch één beestje en niet twee. Als ik er en nog een tegenkom, wil ik 'm best voor je verzamelen. Het uitgekweekte imago zet ik hier dan wel weer terug. Want zo'n imago wil ik ook nog wel 'n keer voor de lens krijgen.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ja top hoor John  :duim:

Voor bijna alle soortgroepen is de (populaire) kennis van de larven bepaald nog ondermaats, dus er liggen altijd nuttige kweekprojecten op de loer  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op maart 18, 2015, 11:10:54 AM
P.S. Fototip: Probeer ook altijd toffe detailopnames te maken van de kop - met name van de "ogen"

Dat lukt niet met mijn Lumix TZ60, zeker niet als je dat vergelijkt met jouw Caliroa-serie. Heb 'm nog een keer extra gecropt.


Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Dank voor de crop :) Zal inderdaad moeilijk worden daar wat in te herkennen. Ik heb het ook niet allemaal paraat, maar er zitten wat verschillen in het aantal omatiden en de onderlinge positie etc. - verrekte lastig fotograferen met dat zwart-op-zwart en glans-op-glans. Ook bij de volgende eerst de kop wassen  :lol:

Gelukkig lijken er ook mogelijkheden te zijn op basis van de tekening van de segmenten, maar ik zie het allemaal nog niet te duidelijk - zal een kwestie worden van "inkijken" op veel exemplaren/foto's
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrit Reitsma

Hallo Arp en John,

Sorry voor de wel zeer late reactie van mijn kant????????????

Ik maak er dan een larve van een Kameelhalsvlieg van, waarvoor dank.

Groet Gerrit Reitsma.