Hoofdmenu

vezelkoppen

Gestart door feel4nature, oktober 17, 2005, 17:16:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

vezelkop nr 1: geelbruine spleetvezelkop?
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

met doorsnede
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 2: kleine knolvezelkop?
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

en de doorsnede....
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Allemaal inocybe species. Verder niet aan turnen. Er zijn teveel soorten hiervan. Klinkt heel cru, :P  

feel4nature

#5
:D  :D  :D

ik heb het boek er maar even bij gehaald....en ik kom achter de conclusie:ik heb dus gelijk! innocybe zijn vezelkoppen!

als er niet meer inzit, hoeft het niet hoor John, ik ben al zo blij als ik erachter kom dat ik de juiste famillie te pakken had....(valt ook wel weer mee hoor)

maar als ik het goed begrijp, zijn er een aantal famillies waar je alleen duidelijkheid kunt krijgen als je een microscoop hebt (en die onduidelijke termen zoals cystiden,incrustatie en basidia begrijpt)
uitzonderingen daargelaten?

de famillies waar ik het over heb zijn de gordijnzwammen(cortinarius), vezelkoppen (innocybe),vlekplaten (panaeolus)kaalkopjes en franjehoeden (psathyrella)

zijn er nog meer? als dat zo is, blijven er eigenlijk maar weinig van de 4500 nederlandse zwammen over die je zonder microscoop kunt determineren....


groet, ali.
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Citeerzijn er nog meer? als dat zo is, blijven er eigenlijk maar weinig van de 4500 nederlandse zwammen over die je zonder microscoop kunt determineren....
Ik ken er één de Vliegezwam, de overige 4499 zijn lastiger.  :D  

feel4nature

dat is wel de enige waar geen twijfel over bestaat.....toch? ;)  
natuurlijk met groet, Ali.

Dragonfly

Nou, ik zie ze soms staan zonder de vlekjes en dan begin ik toch te twijfelen...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

CiteerNou, ik zie ze soms staan zonder de vlekjes en dan begin ik toch te twijfelen...
Oké. alle 4500 zijn lastig.  :(  

fungi_nl

Inocybe is geloof ik met >120 verschillende vertegenwoordigd in Nederland.
Deze kun je microscopisch onderverdelen in gladsporige inocybe's en niet gladsporige inocybe's. 1 kan je er microscopisch meteen uit pikken omdat er maar 1 is die stervormige sporen heeft. Maar dan moet je wel een microscoop hebben en dat lukt met alleen veldkenmerken dus niet. :-)

Nog een leuk voorbeeld is de sierlijke franjehoed. wellicht makkelijk herkenbaar in het veld zou je denken. Sierlijke hoedrand met een wat rode gloed over de lamellen heen. Helaas, er zijn ongeveer 6 andere soorten psathyrella's (franjehoeden) die dit ook hebben. Conclusie, alleen microscopisch te bepalen.

Over de cortinarius zal ik maar niet beginnen, die is onderverdeeld in ik geloof 25 ondergroepen. De satijnzwammen, tsja, daarvan zijn er geloof ik meer dan 200 in NL. Veel daarvan moet met de microscoop voor definitieve determinatie.

Veel kan via een foto, maar heel veel soorten ook weer niet.

Dan houden we het maar op incoybe specie of cortinarius specie et al.

Laat ik eerlijk zijn. Soms kom je er ook microscopisch niet uit. Meestal stuur ik het dan door naar de 'experts'.

Wow, wat een verhaal. Nu maar hopen dat jullie nog steeds enthoussiast zijn of wellicht nu nog meer geworden zijn. ;-)

feel4nature

nou John, ontmoedigen lukt je hiermee echt nog niet...het paddovirus is hard aangeslagen en chronisch geworden.... :D

gisteren heb ik een les gegeven over zwammen aan kids van 7-8 jaar. ik ben ze niet gaan vervelen met allemaal moeilijke namen, maar ik heb ze wel soorten geleerd zoals stinkzwammen( het hondepiemeltje vergeten ze nooit meer) inktzwammen, bundelzwammen, koraalzwammen, plaatjeszwammen, buisjeszwammen, melkzwammen en houtzwammen. dat zijn begrippen die
eenvoudig uit te leggen en te onthouden zijn.

vandaag zijn we met zn allen naar het bos van ipey geweest (een parkbos)
ik heb ze allemaal een paar opdrachten gegeven, en ook een turfkaartje om de soorten aan te kruisen.(net als echte mycologen....) toen heb ik pas wat namen gegeven (krulzoom, vliegenzwam, eekhoorntjesbrood, aardappelbovist)

in de klas hebben we champignons op de kop onder een glas gelegd om een mooie sporee tekening te maken, en die gaan ze morgen onder de microscoop bekijken. ik weet zeker dat ze het geweldig vonden (net als ik) en misschien heb ik er voor gezorgd dat er een paar natuurvrienden bij zijn gekomen...

ondertussen leer ik zelf ook steeds meer bij, en ik besef me terdege dat ik er nog lang niet ben.

mijn eerste interesse gaat uit naar planten, en daar kom ik nu op het punt dat ik toch echt meer specifieke kennis nodig heb als ik dieper in de materie wil duiken.
dat punt heb ik bij de zwammen nog niet bereikt. maar zodra ik daar ben koop ik een goede microscoop en vraag wel even aan jou wat die rare termen betekenen, want ik weet heel zeker dat ik hier wel veel verder mee wil :D
ondertussen blijf ik hier iedereen lastig vallen met mn vondsten...

groeten, Ali.







natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl