Hoofdmenu

Twijfel!

Gestart door lily, juli 26, 2007, 20:20:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Ik twijfel tussen, het klein vliegend hert, of het vrouwtje van vliegend hert.
Deze vond ik in de buurt van eikenbomen.

Wie helpt me bij mijn twijfels?
En wie kan mij het verschil uitleggen?

Gr.Lily

margriet

dit zijn ook mooie foto's hoor!
ik denk klein vliegend hert, maar afmetingen erbij zijn denk ik handig...
ik had deze puzzel begin van het seizoen ook en ik vond het vrouwtje vliegend hert wat glanzender dan het klein vliegend hert, die ook een mat halsschild heeft... maar misschien weet iemand nog een beter verschil?
groetjes,

Margriet

lily

Dank je Magriet.

Tuurlijk de afmeting van het diertje........± 23 mm.

Lily

Arp

Voor zover ik van dit draadje het juiste heb opgestoken zou ik deze nu inschatten als kereltje van het klein vliegend hert  :unsure:  Ben wel benieuwd of de experts dat ook zo zien ...  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Dank alvast.

Kan iemand het verschil zien, mannetje of vrouwtje, bij mijn vorige waarneming van klein vliegend hert?
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...n+vliegend+hert

Gr.Lily

Arp

Gezien het gebrek aan "vertakking" of "knobbel" naar boven op de tangen zou ik (nadrukkelijk voor zover ik het dus juist begrepen heb???) dan bij die waarneming inzetten op vrouwtje. Maar ga a.u.b. niet (alleen) op mijn geneuzel af!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

HIJ heeft juist wel een knobbel op de kakan ...

Theodoor

Arp

Hoi Theodoor, ik zie dat je het vandaag erg druk hebt gehad ... geweldig hoor, al die antwoorden  :duim:

Maar bedoelde je met je reactie hier nu de kever aan het begin van dit draadje (idd duidelijke knobbel) of de kever in een ander draadje waar lily naar verwees en waar ik dus slecht die knobbel op kan herkennen?

Ik plak haar foto's hier nog even bij:



Als dat ook een kereltje is moet ik dus nog beter leren kijken, maar wel handig om te weten dan  :mellow:

Overigens, voor het geval ik nu tochnje aandacht heb ... zou ik (en anderen denk ik ook) graag weten of ik hier de "Gouden Tor-problematiek" soort van correct heb samengevat of dat het van geen kanten klopt wat ik dacht begrepen te hebben   :unsure:

Alvast  bedankt - je hulp wordt erg gewaardeerd!
Vriendelijke groet,
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ha Arp,

Ik doelde inderdaad op de kever aan het begin van het draadje, bij die andere zie ik de knobbel ook niet ...

Wat aurata versus cuprea aangaat: als je alleen plaatjes kijkt is het onderscheid inderdaad soms lastig, maar als je de dieren zelf voor je hebt is het geen enkel probleem. De knobbel (voortzetting van het prosternum tussen de voorheupen) is inderdaad het hardste kenmerk, maar nooit op een foto te zien (behalve op die van jou en dat is dus duidelijk een P. cuprea). Overigens heeft die knobbel dus wel degelijk iets met het prosternum te maken want ze is daar onderdeel van.
De groeven en ook de groene kleur zijn in het echt wel goed bruikbaar (is mijn ervaring althans), maar op foto's zijn deze kenmerken lastiger te beoordelen door  (lichtreflecties enzo), maar soms is daar toch nog wel wat mee te doen.
Naar knieën heb ik nog nooit gekeken ...

Theodoor

Arp

Hoi Theodoor, bedankt weer voor je duidelijke antwoord - zal Lily ook gerustgesteld zijn ;)

Het antwoord over de Gouden Torren ga ik even in dat draadje quoten en beantwoorden - dan blijft het een beetje bij elkaar voor wie er later nog eens naar zoekt...

Vriendelijke groet aan allen,
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lily

Dank jullie voor alle aandacht en uitleg aan deze topic.


Gr.Lily

Th.Heijerman

CORRECTIE: waar ik het bij de gouden torren had over de prosternale voortzetting is natuurlijk de mesosternale voortzetting bedoeld. Je had dus eigenlijk gelijk: die knobbel heeft niets met het PROsternum te maken. Excuses voor de verwarring ...

Theodor