Nikon DS Fieldscope oculair

Gestart door jva, maart 13, 2015, 16:06:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Wie o wie heeft een Nikon FieldScope 13-40x/20-60x/25-75x MC II zoom oculair en zou deze (tegen enige vergoeding voor de meerwaarde) willen ruilen voor een Nikon 16x/24x/30x groothoek DS Fieldscope oculair??

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn 75X (voor de Fieldscope ED82) enige tijd terug ingeruild heb voor een 30x groothoek voor digiscoping. Dat is verre van mijn ding..

In afwachting van uwen reactie(s)..

Edit: Ik realiseer me net dat dit topic wellicht beter past in 'koop en verkoop', maar aangezien ik 'slechts' wil ruilen handhaaf ik mijn oproep hier even (geen bericht is goed bericht).. ;D
Jelle

Wilfred

Ik kan je helaas niet helpen maar ben wel nieuwsgierig om de volgenden reden:
Ik overweeg een tweedehands 82 ED aan te schaffen naast de ED 50 die ik al heb.
Mijn ED50 heeft een 27x vast en de ED82 zou ik dan met zoom willen zodat de oculairen eventueel uitgewisseld kunnen worden.
Als ik her en der gebruikers informatie lees dan krijg ik de indruk dat het overgrote deel van de Fieldscope gebruikers (ook de niet-digiscopers) een vast oculair verkiest boven de zoom met name vanwege het beperkte beeldveld van de Nikon zooms wat blijkbaar stukken smaller is dan de zooms van de andere topmerken.
Ik moet zeggen dat ik op mijn veelgebruikte ED50 een zoomfunctie zelden gemist heb tot nu toe.
Opvallend dat jij juist de omgekeerde wens hebt, liever een zoom dan een vast oculair.
Hoe dat zo ?

jva

#2
Omdat ik nogal eens vergroting te kort kom om een soort te kunnen id'en, bv vanuit kijkhut- of toren. Begrijp me niet verkeerd, de 30x is een uitstekend oculair en geeft een mooi rustig beeld. De zoom geeft in mijn geval net wat meer mogelijkheden. Voor digiscoping is een dergelijk vast oculair natuurlijk ideaal, echter naar nu blijkt niet echt mijn ding (voorkeur voor telewerk met dslr). Ik ben overigens geen uitgesproken vogelaar, gebruik is divers.

Misschien dat ik ook overweeg de 30 te houden naast een tweedehands zoomke..
Jelle

Wilfred

Nog bedankt voor je antwoord op mijn vraag en gelijk ook een tip:
Er staat momenteel een ED50 met zoom op marktplaats (wegens omstandigheden).
Hij staat afgebeeld als set met statief en kop maar er is ook op de afzonderlijke onderdelen te bieden.
Bieden op de ED50 vanaf 150 euro, zo staat er
Als je hem voor circa 150 tot 175 euro kunt hebben dan is de body makkelijk door te verkopen voor 100 tot 125 euro en heb je voor niet al te veel geld je gewenste zoom occulair.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m914802320-nikon-fieldscope-ed-50-met-manfrotto-statief-en-statiefkop.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr