Compleet raadsel, 1 mm groot - Leeuwarder Bos - 11-03-2015

Gestart door Yeronimo, maart 12, 2015, 15:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

In totaal in potvallen (4 stuks) rondom lijk ree. Ongeveer 1 mm. Opvallend is het verkorte dekschild, dikke laatste segment van de spriet, verdikte eerste twee segmenten van de spriet en daarbij ook een enorm laatste segment van de kaaktaster. Maf dier! Ik heb echt geen idee in welke familie ik deze zou moeten plaatsen en kan ook niets vinden. Ik ben degene enorm dankbaar die me verder kan helpen met dit dier.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/98634274
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-03-11 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:






bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

#1
Begin eens met zoeken richting Pselaphidae :)

P.S. NLSR en FE voeren ze als Pselaphinae in de Staphylinidae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Yeronimo

#3
Dank Arp, super bedankt!  :lol: :lol:
Ik me maar sinds gisteravond een ongeluk zoeken en kom maar niets vinden wat erop lijkt. Erg goed verstopt dus! Ook in de sleutels verdwaalde ik erg op de één of andere manier. Eens zien wat ik fout gedaan heb.
Nu ik beter heb gekeken in de familie lijkt me dit Bythinus macropalpus, een nieuwe soort voor Fryslân volgens de catalogus van de Nederlandse kevers (2010)  :blink:

Citaat van: jan cuppen op maart 12, 2015, 16:43:24 PM
Mogelijk Bryaxis, maar wel miserabele foto´s.

Jep, foto's maken van zo een klein geval is erg lastig met mijn mobiel door een binoculair. Mijn camera op mijn mobiel is helaas te slecht en geeft niet de details aan wat ik gelukkig wel zie.

Edit: Determinatie gedaan aan de hand van de vorm van het tweede segment van de spriet. Wellicht bevestigd deze foto dat ook voor anderen.

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Puur op basis van sleutel (ik ken ze niet): Dat 2e segment heeft Bryaxis ook in die vorm, het verschil zit'm dan in het 1e segment en dan zou ik hier inderdaad Bythinus denken te zien (maar ben dus geen kenner). Moet je misschien nog even onder binoc mee draaien om het goed te bekijken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

#5
Heb zelf nu even alles nagezocht. Dank beiden in ieder geval! Leerzaam zo iemand die over je schouder meekijkt waar je van kan leren. In ieder geval was ik eerder nog niet toegekomen aan de sleutel door te lopen en deed het op basis van foto's die ik op www.waarneming.nl zag en op andere sites. Plaatjes kijken, zo simpel en tegelijkertijd zo gevoelig voor het maken van fouten. Zeker als je geen ervaring met de soort in kwestie hebt.

Nu de literatuur er maar bijgepakt. Dit staat in de FHL, band 5:

Citeer21 Endglied der Kiefertaster bei den ♂♂ mit einer vorragenden Beule auf der Dorsal~
seite. Das 1. Fühlerglied in beiden Geschlechtern kurz und einfach, Glied 2 bei
den ♂♂ am lippenrand. im allgemeinen gekielt. Körperlänge zwischen 1,15 und
1.3 mm. . . . . 17 Bythinus Leach S. 335

Endglied der Kiefertaster bei beiden Geschlechtern ähnlich, seine Dorsalseite rege!~
mäßig konvex. Das 1. Fühlerglied bei den ♂♂ oft verdickt und verschieden~
artig ausgebildet, das 2. Glied bei den ♂♂ oft verdickt oder auf dem lippenrand.
gekielt. Körperlänge zwischen 1,2 und 2,1 mm. . IS Bryaxis Kug. S. 338

Kortom het eerste segment zit inderdaad het verschil en niet het tweede. Achteraf dom, want dit valt ook terug te zien op de foto's. Bryaxis is het dus inderdaad. Ook nog even goed nagemeten en dier is toch echt rond de 1,4-1,5 mm. Ik zal nu eens verder in de sleutel duiken en kijken of ik verder kom. En Arp, ik had inderdaad al onder aan de binoc gedraaid  ;D Er ging dus al een prachtige wereld daaronder voor me open.

Het zal vast Bryaxis bulbifer zijn, volgens de catalogus van de Nederlandse kevers de enige van dat genus die in Fryslân tot nu toe is waargenomen. Dit zegt natuurlijk niet alles, dus vandaar de sleutel nog even
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Trouwens merkte net ook een foutje op. Bryaxis clavicornis staat in de verkeerde familie ingedeeld. Arp heb jij de rechten om dit goed te zetten of zal ik dit nog even apart melden in het andere topic?
Overigens ook vreemd dat deze soort op zeldzaam staat. Is in meer provincies waargenomen dan curtisii. Zit er een motivatie achter die status?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

#7
Niet echt, want de kevercatalogus / het soortenregister / de Nederlandse keverkenners / Faunaeur beschouwen Pselaphinae als een subfamilie van Staphylinidae. De andere soorten staan technisch gezien dus fout, als we die bron gebruiken. Er zijn echter meer van dit soort gevallen, waar nog geen goede oplossing voor is.
Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Dank Douwe, helder. Maar kies dan wel of voor de ene of voor de andere weg. Zo een tussenweg van de ene soort in de ene familie plaatsen en de andere drie in de andere familie lijkt me alleen maar meer verwarrend, voor mij in ieder geval wel. Ik neem aan dat het later vast opgelost zal worden gezien het bij jullie bekend is.  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

B. puncticollis uitgesloten vanwege het hebben van een brede tweede lid van de voelspriet
B. curtisii ook uitgesloten vanwege de vorm van de tweede lid van de voelspriet.

Dan blijven B. clavicornis en B. bulbifer over die een vrij gelijke tekening hebben van het eerste en tweede lid van de voelspriet.
De soort heb ik opgemeten en zit tussen de 1,4 mm en 1,5 mm. Pro bulbifer (bulbifer= 1,3-1,5 mm, clavicornis= 1,5-1,7 mm)
Daarnaast heeft de soort geen krachtige schenen, pro bulbifer.
Dan nog heeft de kever een zwart uiterlijk, dat is ook pro bulbifer.

Kortom ik kom op Bryaxis bulbifer uit, wat ook klopt me het habitat (vochtige plekken)  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jan cuppen

Citaat van: Yeronimo op maart 13, 2015, 20:00:37 PM
Trouwens merkte net ook een foutje op. Bryaxis clavicornis staat in de verkeerde familie ingedeeld. Arp heb jij de rechten om dit goed te zetten of zal ik dit nog even apart melden in het andere topic?
Overigens ook vreemd dat deze soort op zeldzaam staat. Is in meer provincies waargenomen dan curtisii. Zit er een motivatie achter die status?

De Pselaphidae (FHL5) vallen tegenwoordig onder de Staphylinidae in de subfamilie Pselaphinae. Volgens de huidige regels is dus Bryaxis clavicornis de enige van het genus die in de goede familie staat.  Over de zeldzaamheid van soorten in veel keverfamilies waaraan niet echt iemand werkt valt weinig zinnings te zeggen. Ik weet dat er ergens een default bestaat (namelijk vrij algemeen) voor soorten waar men onvoldoende weet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

liptaster

B. bulbifer is een gewone soort, en lijkt me correct.

Dat van die verbrede dijen is niet altijd betrouwbaar, soms komen mannetjes voor die dit missen.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Yeronimo

Dank voor de toelichtingen!  :duim:
Weer heel wat geleerd van zo een kleine wonder
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden