loopkeverlarve heideterrein

Gestart door lo.troisfontaine, maart 11, 2015, 00:18:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/98608018
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2015-03-10 De Hamert - Pikmeeuwenwater
Foto's:
Toelichting:kwam in mijn ogen uit een dode rups van een huismoeder gekropen.bij voorbaat dank Lo Troisfontaine

Ton van Haaren

Carabus (of Calosoma). weet het verschil niet (meer).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

lo.troisfontaine

Calosoma zou niet onlogisch zijn, in combinatie met de rups. Ben ook al in die richting aan het zoeken.
alvast bedankt Ton.

Douwe van der Ploeg

Is Calosoma niet veel meer een bossoort, dan heide?
Douwe van der Ploeg

lo.troisfontaine

Dat dan weer wel denk ik. Maar staan nog wel wat bomen. (eik) Ik heb deze bewaard, maar zit niet veel leven in.
Zal eens kijken of ik deze in leven kan houden en hoe het zich dan ontwikkeld.


gr.


Lo

Arp

Leuk dat je'm nog hebt  :duim:

Vochtig houden, maar niet nat. Bakje aarde in de magnetron "nuken" om schimmels en parasieten te killen en een laagje los in een bakje doen en daarop schuilplek bieden (stukjes schors ofzo). Voeren met slakken en aardwormen (of rupsen dus als je die kunt vinden), voor zover het beestje nog eten wil. Ben benieuwd - heb er geen sleutel voor bij de hand, maar op buikgevoel had ik Carabus gedacht.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Ik heb een scan gemaakt uit FHL (1991), band 1 over deze genera en je moet blijkbaar vooral kijken naar de nasale, dat vooruitspringende deel voor op de kop.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Hartelijk dank Ton
(laten we het er maar op houden dat het kort genoeg is voor een legaal "citaat")  ;)
CiteerGattung: Calosoma (...) Nota und Tergite nicht die ganze Körperbreite bedeckend, Tergite ohne ausgezogene Hinterecken
Dus geen Calosoma lijkt me :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Heb nog twee foto's bij de waarneming toegevoegd. Lijkt me dan inderdaad geen Calosoma species. Groet, Lo.

lo.troisfontaine

Helaas heeft deze het niet overleefd. Dus zullen we wel niet weten welke het definitief geworden zou zijn.   :(


Volgende keer beter.