Maar als de regering ineens besluit dat je het woord opa niet meer mag gebruiken, maar alleen grootvader, sta je toch ook raar te kijken? En dat went dan toch ook niet zomaar? Taal zijn inderdaad levend, die moet je laten leven.
Als ik jou even mag citeren, met bijvoorbeeld dit:
De mensen met een te groot ego, die hun stempel op de taal wilden drukken ondanks alle protesten destijds, mogen ze van mij opsluiten samen met hun vreselijke groene boekje. Ik heb veel te veel tijd in die onzin moeten stoppen.
Nu besef ik me natuurlijk heel goed dat spellingsregels wat anders zijn dan namen van soorten, maar door het ineens "verplichten" van veranderingen ontstaat er wel weer verwarring en mogelijk irritatie, doordat mensen ten eerste niet snappen waarom dit nodig was en ten tweede niet snappen waar het over gaat. Nu is dat "probleem" er al deels met wetenschappelijke en Nederlandse namen, maar dit helpt m.i. niet mee. Zie je het gesprek al voor je?
Persoon A: Is dit een bosmierlieveheersbeestje?
Persoon B: Een wat? Even zoeken hoor.. Oh, je bedoelt een schitterend lieveheersbeestje? Geen idee, even wachten op de expert.
Theodoor (

): Waar hebben jullie het over? Bedoel je nou
C. magnifica?