Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

In die context is het berichtje dat wolven in nederland vandaag heeft gepost op Facebook. Link naar een duits artikel waarin beschreven wordt dat er momenteel wel veel meer jonge wolven worden gezien die niet bepaald schuw zijn.
Facebook WolvenInNederland -> https://www.facebook.com/WolvenInNederland/posts/822080691180385
Facebook Video van niet schuwe wolf -> https://www.facebook.com/video.php?v=819325444783473&fref=nf
Orginele artikel + video -> http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/hannover_weser-leinegebiet/Wolf-durchstreift-die-Region-Nienburg,wolf1480.html
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jfbouwmeester

Het is niet zeker of de wolf tot huisdier hond is gemaakt door de mens of dat de wolf zelf de mens is gaan opzoeken en daarna huisdier is geworden.

De rustige wolven die nu af en toe gezien worden lijken het laatste wat meer kans te geven. Maar dat zal toch een lange evolutie geweest zijn.

We moeten ook in ogenschouw nemen, dat de kruising van wolf met hond geen gemakkelijke, zeg maar gevaarlijke dieren zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Vandaag kwam onderstaande site/link langs in mijn Facebook, meer dan de moeite om even te delen.

https://www.ark.eu/nieuws/2015/sleutelrol-van-de-wolf-de-natuur

Nuttig verhaal wat waarschijnlijk bij velen hier eigenlijk al wel bekend is, toch leuk leesvoer.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

#183
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 18, 2015, 22:39:50 PM... een duits artikel waarin beschreven wordt dat er momenteel wel veel meer jonge wolven worden gezien die niet bepaald schuw zijn.

Uit de genoemde bronnen blijk niet dat het om wel veel meer wolven gaat die opvallen weinig schuw zijn. Er worden slechts enkele voorbeelden aangehaald, waarbij duidelijk aangegeven wordt dat dit geen normaal gedrag voor wolven is: Da das Tier offenbar ein atypisches Verhalten an den Tag legt. Het gedrag van 'onze' wolf is dus atypisch te noemen en zeker geen normaal gedrag voor wilde wolven...

Er wordt nog steeds wel heel erg makkelijk van uit gegaan dat 'onze' wolf een 100% wilde herkomst heeft, terwijl dat momenteel gewoon niet met zekerheid te zeggen valt. Een andere herkomst is - gezien het atypische gedrag van het dier - absoluut niet uit te sluiten. Het beste antwoord kan komen uit DNA-analyse, maar dan moeten er wel eerst monsters van het dier genomen worden...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Niet alleen de wolf heeft Nederland bereikt, ook roodkapje is inmiddels gesignaleerd...  B)



(Bron: Volkskrant 20 maart 2015: http://www.volkskrant.nl/foto/week-in-beeld~p3832903/2858295/)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Nee, want Wim-Lex en Max zaten vandaag (ook) in Duitsland  ;D Vandaar dat die wolf daarheen is natuurlijk.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#186
Maar het blijft natuurlijk een feit dat de foto onomstotelijk aantoont dat roodkapje een Hollandse dame is (met Argentijnse roots), die woonachtig is in Wassenaar...  B)

Volgens welingelichte bronnen verblijft roodkapje al tenminste sinds 30 maart 2001 in ons land, dus ruim voor de komst van welke wolf dan ook...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op maart 20, 2015, 19:04:58 PM
waarbij duidelijk aangegeven wordt dat dit geen normaal gedrag voor wolven is: Da das Tier offenbar ein atypisches Verhalten an den Tag legt. Het gedrag van 'onze' wolf is dus atypisch te noemen en zeker geen normaal gedrag voor wilde wolven...
Of het gedrag van 'onze' wolf werkelijk atypisch is voor een wolf durf ik niet stellig te beweren. Ook gedrag van dieren is onderhevig aan selectie en leervermogen. Veel wilde dieren in onze omgeving waar intensief op wordt gejaagd gedragen zich naar mensen toe schuw en gaan vaak over op een nachtelijk leven. Op het moment dat de dieren met rust worden gelaten zie je het gedrag veranderen.
Ik weet nog heel goed hoe schuw grauwe ganzen vroeger waren, op een paar honderd meter afstand vlogen ze al weg. De huidige tamheid van die ganzen zouden we 30-40 jaar geleden zeker hebben benoemd als zeer atypisch gedrag. Ook vossen die zich in niet-bejaagde gebieden overdag vertonen gedragen zich in die sfeer erg atypisch. In delen van de wereld waar weinig confrontaties zijn tussen mens en wolf gedragen wolven zich heel anders dan in de meeste delen van Europa, waar tonen ze dan eigenlijk atypisch gedrag? Ik denk dat deze duiding van het gedrag meer zegt over ons mensen dan over het dier. De term 'atypisch gedrag' is in elk geval tijd en plaatsgebonden.



Peter Venema

jeroenroelofsen

Is het wellicht zo dat een Wolf (net als de Vos) nogal opportunistisch ingesteld is? Wolven zijn nogal slim. Zolang een Wolf geen slechte ervaringen heeft met de mens, maar wel merkt dat er in de buurt van mensen iets te halen is (hetzij vee, hetzij ander voedsel uit bijv. vuilnis) dan is er op dat moment geen reden om bang te zijn.

Wat peterv ook al schrijft, het is maar net waar je atypisch noemt.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat we wel kritisch moeten kijken naar de wolf die op bezoek kwam. En dan hopen dat er met behulp van gedegen wetenschappelijk onderzoek een sluitend antwoord komt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

gardensafari

Peter heeft mij aan het denken gezet. Misschien heeft hij gelijk en is deze wolf niet atypisch.
Hij noemt het voorbeeld van de grauwe gans. Daar kun je de aalscholver aan toevoegen, ooit ook fel bejaagd.
En de merel was volgens Jac. P. Thijsse 100 jaar geleden nog een "schuwe bosvogel".
En Johan noemde al een moderne theorie over de hond... ooit de wolf die toenadering zocht tot de mens.
Ik breng het niet erg goed onder woorden, maar misschien snappen sommigen wat ik bedoel...
De natuur is grillig en het leven zal zich zo goed mogelijk moeten aanpassen aan de dominante levensvorm van het moment.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

#190
Als je het gedrag van de wolf die onlangs door ons land banjerde vergelijkt met het gedrag van vrijwel alle andere wolven in West-Europa, dan is dat atypisch.

Dat dieren - waaronder wolven - kunnen wennen aan menselijke aanwezigheid doet daar niets aan af. Het is momenteel gewoonweg nog niet normaal gedrag voor een wolf...

Voor de duidelijkheid: het gedrag van 'onze' wolf toont niet aan dat het hier met zekerheid om een ontsnapt exemplaar gaat, maar vraag wel om nader onderzoek (DNA-profiel).
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Rob, voor alle duidelijkheid, ik deel je kritische opstelling in deze. Ook ik heb twijfel geuit en hoop dat we het ooit zeker zullen weten.

Maar lopen er ooit wolven rond in Nederland, dan zou een scenario van "mak" worden heel hoed kunnen. Nederland is klein en zeer dicht bevolkt en wolven zijn echte zwervers.

En ik heb zelf hier in Arnhem het "vertrouwelijk" worden van de grauwe gans gadegeslagen en was verbijsterd: het was geen langzaam proces, maar duurde slechts enkele jaren.

Ik zeg niet dat zulks met wolven ook gebeurd, maar valt iets uit te sluiten in de natuur?

Maar zekerheid over de status van "onze" wolf is een groot goed. Maar hoe dan ook, het heeft enige reuring gebracht, altijd leuk.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jfbouwmeester

"Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing..."

Hoe zuiver is de wolf?
Hoeveel wijkt de hond af van de wolf?
Uit DNA onderzoek is gebleken dat de shiba inu(kleine Japanse hond) het dichtste bij de wolf staat. Namelijk 85%.
Dit is dus meer dan bijv.de herdershond die veel meer op de wolf lijkt.
Als je dan weet dat de "aap" 98% van het DNA van de mens heeft. Die staat dus heel dichtbij ons maar geeft in mijn beleving een veel groter verschil.

Dan zal een wolf met hondenbloed al gauw ver afwijken qua DNA in vergelijking met de zuivere wolf. Hoeveel hij ook op de wolf lijkt.
Hoe gevaarlijk is dan een onzuivere wolf ten opzichte van een zuivere wilde wolf?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2015, 11:25:21 AM
"Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing..."

Hoe zuiver is de wolf?
Hoeveel wijkt de hond af van de wolf?
Uit DNA onderzoek is gebleken dat de shiba inu(kleine Japanse hond) het dichtste bij de wolf staat. Namelijk 85%.
Dit is dus meer dan bijv.de herdershond die veel meer op de wolf lijkt.
Als je dan weet dat de "aap" 98% van het DNA van de mens heeft. Die staat dus heel dichtbij ons maar geeft in mijn beleving een veel groter verschil.

Dan zal een wolf met hondenbloed al gauw ver afwijken qua DNA in vergelijking met de zuivere wolf. Hoeveel hij ook op de wolf lijkt.
Hoe gevaarlijk is dan een onzuivere wolf ten opzichte van een zuivere wilde wolf?

Jan Bouwmeester

Weet je zeker dat die cijfers kloppen? (Het DNA van een rioolrat komt namelijk al voor 90% overeen met dat van een mens). Ik kwam in ieder geval het volgende tegen: De wolf die 33.000 jaar geleden in het Altajgebergte van Siberië rondliep was nauwer verwant aan de moderne hond dan aan de hedendaagse wolf. Dat melden onderzoekers in het tijdschrift PLoS One ("In conclusion, our analyses support the hypothesis that the Altai specimen is more closely related to domestic dogs than to extant wolves..."). De oerwolf waar zowel onze hond als de wilde wolf van afstammen lijkt meer op onze hond dan op de wilde wolf. Ergo: terwijl wij dus de oorsprong van de wolf eruit waren aan het fokken, fokte hij hem zelf ondertussen nog harder eruit. Binnen een evolutie van 30.000 jaar (zo lang hebben wij waarschijnlijk al tamme honden) kun je de van A (oerwolf) afkomstige B (wilde wolf) en C (hond) onderling niet meer met elkaar vergelijken omdat ze zelf heel erg afwijken van A. Met name omdat B meer van A afwijkt dan C http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057754
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#194
Korter gezegd: Onze hond stamt niet van "de wolf" af maar ze stammen beide van een oerwolf af en daarbij is de afstand van de hond tot de oerwolf het kortste.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2015, 11:25:21 AM
"Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing..."

Hoe zuiver is de wolf?
Hoeveel wijkt de hond af van de wolf?
Uit DNA onderzoek is gebleken dat de shiba inu(kleine Japanse hond) het dichtste bij de wolf staat. Namelijk 85%.
Dit is dus meer dan bijv.de herdershond die veel meer op de wolf lijkt.
Als je dan weet dat de "aap" 98% van het DNA van de mens heeft. Die staat dus heel dichtbij ons maar geeft in mijn beleving een veel groter verschil.

Dan zal een wolf met hondenbloed al gauw ver afwijken qua DNA in vergelijking met de zuivere wolf. Hoeveel hij ook op de wolf lijkt.
Hoe gevaarlijk is dan een onzuivere wolf ten opzichte van een zuivere wilde wolf?

Jan Bouwmeester

vraag me ook af of dit klopt. Meen hier op het forum juist gelezen te hebben dat juist de Duitse herder een van de weinige honden rassen is waarvan bekend is dat ze succesvol zijn met paren. Oftewel levensvatbare pups.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2015, 15:03:35 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2015, 11:25:21 AM
"Als het een 'escape' blijkt te zijn (of geen 100% zuivere wolf) kan dat dus wel en is het zelfs de beste oplossing..."

Hoe zuiver is de wolf?
Hoeveel wijkt de hond af van de wolf?
Uit DNA onderzoek is gebleken dat de shiba inu(kleine Japanse hond) het dichtste bij de wolf staat. Namelijk 85%.
Dit is dus meer dan bijv.de herdershond die veel meer op de wolf lijkt.
Als je dan weet dat de "aap" 98% van het DNA van de mens heeft. Die staat dus heel dichtbij ons maar geeft in mijn beleving een veel groter verschil.

Dan zal een wolf met hondenbloed al gauw ver afwijken qua DNA in vergelijking met de zuivere wolf. Hoeveel hij ook op de wolf lijkt.
Hoe gevaarlijk is dan een onzuivere wolf ten opzichte van een zuivere wilde wolf?

Jan Bouwmeester

vraag me ook af of dit klopt. Meen hier op het forum juist gelezen te hebben dat juist de Duitse herder een van de weinige honden rassen is waarvan bekend is dat ze succesvol zijn met paren. Oftewel levensvatbare pups.

Hond (Canis lupus familiaris) is dezelfde soort als Wolf (Canis lupus). Het is hetzelfde genus en dezelfde soort en in principe kun je alles wat daaronder valt met elkaar kruisen. (Al zal dat bij sommige rassen niet al te makkelijk gaan  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

"Weet je zeker dat die cijfers kloppen? (Het DNA van een rioolrat komt namelijk al voor 90% overeen met dat van een mens). "

Bart je hebt gelijk, ik zat er tien procent naast.

Hert DNA van de Shiba Inu komt voor 95% overeen met dat van de wolf en geen 85%. Daarmee kwam de Shiba Inu van alle hondenrassen het  dichtste bij de Wolf.

Dan ga ik nu nog dat verhaal over die oerwolf lezen want dat vind ik heel interessant. :duim:

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

gardensafari

Interessant allemaal!

Ik zit dan met een paar vragen.

1 is er dan geen sprake van twee nauw verwante soorten? Hond en wolf? Want nu lijkt het er toch op, dat de hond geen ondersoort is van de wolf.

2 maakt dat dan niet het fokken van kruisingen tamelijk futiel? Want door de wolf en de hond te kruisen kom je geen stap dichterbij de oerwolf, die immers meer verwant is met de hond dan met de wolf.

Heerlijke kost,dat dan weer wel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Ik kwam gister deze mooie vogelverschrikker tegen, die door de velden sloop in het noorden van Groningen.. ;)
Douwe van der Ploeg

CDoorenweerd

Misschien kan ik hier wat nuttigs over zeggen.

Ten eerste: vergeet al die percentages. Dat is iets wat de media vaak oppakt maar het slaat helemaal nergens op. Sowieso zullen de meeste percentages die genoemd worden niet voor het hele genoom gelden (en dan nog, kerngenoom of mitochondriaal genoom?), maar enkel voor een bepaalde techniek die toegepast is, waarbij vaak op een beperkt deel van het genoom gefocussed wordt. Daarnaast is het percentage niet eens altijd even relevant, maar is bijvoorbeeld de organisatie en volgorde en hoeveelheid duplicaten van genen van belang. Dus, percentages kunnen binnen een studie met dezelfde methode iets zeggen, maar daarbuiten moet je er erg voorzichtig mee zijn.

De hond is een ondersoort van de wolf. Het is dus 1 soort en alle individuen kunnen theoretisch gezien samen nakomelingen voortbrengen. Ondersoort is een bijzondere taxonomische rang, het voegt eigenlijk niet zo veel toe, behalve dat het aangeeft dat er een groep bestaat die blijkbaar al een tijdje (in geval van de hond, zo'n 40.000 jaar) genetisch geïsoleerd is. 40.000 jaar is evolutionair gezien ontzettend kort. Dat honden er zo verschillend uitzien, van elkaar en van de wolf, is een mooi voorbeeld van hoe sterk het effect van selectie kan zijn op morfologie.

Wat betreft de opmerking van Bart dat de hond dichter bij de oerwolf zou staan; dit is niet te concluderen uit de plos one studie die je aanhaalt. Het enige dat die studie zegt is dat de hond waarschijnlijk afstamt van een voorouder (oerwolf) waar ook de "Altai" hond en nearctische hondachtigen van afstammen, en dat je voor de voorouder van de moderne wolf en de hond nog verder terug in de tijd moet. Maw: waarschijnlijk zijn mensen de hond gaan fokken uit een lijn van oost-palearctische/nearctische hondachtigen, en niet vanuit west-palearctische hondachtigen, waar de huidige wolven uit voortkomen. Het is lastig te definieren wat de "oerwolf" precies is, en nog lastiger om iets te zeggen over de afstand daar vanaf. Maar dit blijven allemaal rassen of ondersoorten, binnen de soort Canis lupus.

Hoe je het ook went of keert, wolven en honden staan genetisch ontzettend dicht bij elkaar. De enige manier om ze uit elkaar te houden is middels methoden uit de populatiegenetica; methoden waarbij stukken DNA gebruikt worden die zo snel muteren dat ze populaties binnen een enkele soort uit elkaar kunnen houden. Zie hiervoor ook het artikel over de luttelgeest wolf in Lutra (http://www.zoogdierwinkel.nl/content/lutra-56-2-2013).

Camiel Doorenweerd
science.naturalis.nl/doorenweerd

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

egilio

Citaat van: CDoorenweerd op maart 22, 2015, 10:30:30 AM
De hond is een ondersoort van de wolf. Het is dus 1 soort en alle individuen kunnen theoretisch gezien samen nakomelingen voortbrengen. Ondersoort is een bijzondere taxonomische rang, het voegt eigenlijk niet zo veel toe, behalve dat het aangeeft dat er een groep bestaat die blijkbaar al een tijdje (in geval van de hond, zo'n 40.000 jaar) genetisch geïsoleerd is. 40.000 jaar is evolutionair gezien ontzettend kort. Dat honden er zo verschillend uitzien, van elkaar en van de wolf, is een mooi voorbeeld van hoe sterk het effect van selectie kan zijn op morfologie.


Goed stuk! Alleen zijn wolf en hond volgens mij nooit echt genetisch geisoleerd van elkaar geweest. Het gen wat bijvoorbeeld bij Amerikaanse wolven voor een zwarte vacht zorgt is afkomstig van honden. In Italie, Spanje, de Balkan en het Oost-blok zijn vast ook wel kruisingen tussen verwilderde honden en wolven voorgekomen.
En verder, naar mijn weten is er nooit een wetenschappelijk artikel gepubliceerd met een methode om wolf en hond eenduidig te kunnen onderscheiden. De Italiaanse wolf wordt door sommige wel als een aparte ondersoort gezien (C. l. italicus).
Maar als 'de hond' een ondersoort zou zijn van 'de wolf' dan zou die in het rijtje (ik beperk me hier tot de eur-aziatische ondersoorten) C. l. lupus (eurasian wolf), C. l. albus (tundra wolf), C. l. pallipes (Indian wolf), C. l. campestris (steppe wolf, niet de band  ;) ) horen. Maar daar wordt C. l. familiaris nooit in genoemd.


Als iemand een artikel heeft welke een methode presenteerd om 'de hond' duidelijk en accuraat van 'de wolf' te onderscheiden dan hoor ik het graag!




Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

rjw2274

#203
In Denemarken (Jutland) is de wolf sinds enkele jaren terug (eveneens vanuit Duitsland). Momenteel ook daar extra aandacht in de media omdat een exemplaar zich tot in het stadsbos in het centrum van de plaats Kolding begeven zou hebben. Is in Denenmarken voor het eerst dat een wolf zich zo dicht bij mensen waagt. De afgelopen maanden enkele doodgebeten herten en DNA onderzoek heeft nu uitgewezen dat het om een wolf gaat.
www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Trekanten/2015/03/20/073224.htm (in het Deens)

Kennelijk is het dus mogelijk om DNA van een prooi af te halen (speeksel?) en op basis daarvan vast te stellen dat het om een wolf gaat.

Rob Koelman

Citaat van: rjw2274 op maart 23, 2015, 18:12:07 PMKennelijk is het dus mogelijk om DNA van een prooi af te halen (speeksel?) en op basis daarvan vast te stellen dat het om een wolf gaat.

Vrijwilligers gezocht...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op maart 20, 2015, 21:22:35 PM
Maar het blijft natuurlijk een feit dat de foto onomstotelijk aantoont dat roodkapje een Hollandse dame is (met Argentijnse roots), die woonachtig is in Wassenaar...  B)

Volgens welingelichte bronnen verblijft roodkapje al tenminste sinds 30 maart 2001 in ons land, dus ruim voor de komst van welke wolf dan ook...

Volgens mijn berekeningen is het gehele koningshuis allesbehalve "Hollands". -> De kinderen van Willem en Max zijn voor 1/32-ste Nederlands. (Wat me overigens verder niet boeit want mijn "roots" zijn Limburgs -> republikeins).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#206
Citaat van: CDoorenweerd op maart 22, 2015, 10:30:30 AM
40.000 jaar is evolutionair gezien ontzettend kort.

Dat is maar hoe je het bekijkt! "Evolutie" is gewoon "fokken". Om een Brontosaurus te fokken van 40.000 kilo heb je wel wat jaartjes nodig... Maar de niches van alle uitgeroeide cichliden in het Victoriameer zijn inmiddels vervuld door baarzen die onderling niet meer kruisen terwijl ze van één soort afkomstig waren (kwestie van een paar eeuwen dus). En de ondergronds levende muggen in de metro van Londen blijken inmiddels ook al niet meer met de bovengrondse te vermenigvuldigen (minder dan een eeuw...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan Borst

Het zal wel niet erg wetenschappelijk zijn  ;), maar als ik het goed herinneren had Cesar Milan (the dog whisperer) ook eens een aflevering over wolf X hond hybrides. En dat ging erover dat ze kwa gedrag erg afwijken van gewone hondenrassen en dat ze eigenlijk niet in huis te houden zijn. En terwijl die man zegt dat hij honden rehabiliteert door met ze om te gaan zoals "wilde" honden in een roedel doen, kan hij met die hybrides weinig tot niks beginnen omdat wolven zich onderling weer heel anders gedragen, en dat geeft hij ook meerdere keren aan in de aflevering. (aflevering is wel op youtube te vinden volgens mij).

rjw2274

#208
@Jan Borst: ik denk dat je deze bedoelt: www.youtube.com/watch?v=NvqFL4Pd_Uw

Bart van Hoogstraten

Ik zit net even bij te spijkeren en lees nu dat er stemmen zijn die zeggen dat de London Underground Mosquito niet afstamt van de bovengrondse maar van een zuidelijkere soort: http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground_mosquito
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/