Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

nvgilst

Citaat van: Freek Verkerk
Misschien moeten we hem een naam geven. Ik stel voor: Leo  :). Leo Wolf
't Schijnt een vrouwtje te zijn, nog geen jaar oud. Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146282#

HPM


"in Duitsland en Zweden waren de eerste reacties destijds identiek: dit kan niet waar zijn, een wolf in ons door mensen gemaakt land.
Het is de gedachte dat natuur altijd elders is. Maar nu leven daar gewoon wolven. Het zou dus best kunnen dat hier over een paar maanden een gewone wolf binnenloopt en dat niemand er dan om maalt.
Dat is het beste wat ons kan overkomen: wolvenmoeheid.
"

http://www.volkskrant.nl/binnenland/we-kunnen-veel-beter-met-de-wolf-samenleven-dan-vroeger~a3895440/


Herman van der Meer

BJWolfs

Mooi dat de wolf al een tijdje niet is waargenomen. Hopelijk laat waarneming.nl niet exacte locaties zien wanneer het dier weer ergens opduikt en dat ze op deze manier dus niet meewerken aan de wolf-hype.
Ik hoop dat het betekend dat het dier weer normaal gedrag vertoond en weer wat schuwer wordt...  ::)

HPM

Die hype heeft anders tot nu toe een prachtig beeld van de verplaatsing van dat beest opgeleverd, en dat zonder dat het een zender draagt.
Op de foto's en video's die tot nu toe zijn verschenen maakt de wolf ook bepaald geen opgejaagde indruk. De waarnemers houden zich rustig en het beest komt ook gewoon terug. Ze is gewoon retetam en dat zal zonder belangstelling echt niet zomaar overgaan.
Als Waarneming in dit geval roomser dan de paus wil zijn dan is, gezien de verplaatsingssnelheid van de wolf, een embargo van een of twee dagen meer dan voldoende.

Herman van der Meer

Merel

Is er nu al daadwerkelijk een ontheffing aangevraagd of zelfs verleend om de wolf te vangen, of roept men dan alleen nog maar en zijn het slechts wilde plannen?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

joostheeremans

Citaat van: Merel op maart 11, 2015, 10:34:21 AM
Is er nu al daadwerkelijk een ontheffing aangevraagd of zelfs verleend om de wolf te vangen, of roept men dan alleen nog maar en zijn het slechts wilde plannen?

Ik heb hier gisteren ook al naar zitten zoeken, maar kon buiten RTL nieuws geen andere bron vinden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

alegro

#127
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2015, 15:01:41 PMMisschien moeten we dan toch maar kiezen om alles gewoon vol beton te storen  :rolleye:

Nederland, het land met de minste natuur en de meeste natuurdeskundologen.

(Btw, te oordelen aan de koortsachtige activiteiten overal in den lande is asfalt momenteel heel erg in de mode!)
Grüezi mitenand,
Arjan

twan.teunissen

Het waren vier hele mooie dagen!
De wolf is de grens overgstoken: http://www.wolveninnederland.nl/wolven/actueel/wolf-naar-duitsland.


Echter, twee keer rechts en het dier staat weer in het Bargerveen. We zullen zien.


Groeten, Twan
Twan Teunissen

Margreet Kwh

De wolf is vandaag ook opgedoken in cartoons, bijvoorbeeld hier samen met een gehavende Rutte in Trouw.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rob Koelman

Citaat van: twan.teunissen op maart 11, 2015, 14:27:41 PMHet waren vier hele mooie dagen

Hmm, voor mij persoonlijk vooral vier heel dubbelzinnige dagen. Dit is nou niet bepaald wat ik mij - en velen met mij - bij de terugkeer van de wolf had voorgesteld. Vooral het gedrag (volgt vooral verharde wegen en trekt zich weinig tot niets aan van mensen) is bijzonder/afwijkend van verwacht en roept vragen op over de wildheid van dit exemplaar...

Voorlopig is er volgens mij geen eenduidige conclusie mogelijk over de status van deze wolf. Is het sowieso wel een 100% zuivere wolf? En zo ja: is het een dier uit de Duitse populatie dat hier op eigen kracht is gekomen of een ergens ontsnapt/losgelaten exemplaar?...
Met vriendelijke groet, Rob


Freek Verkerk

#132
Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 16:39:33 PM
Citaat van: twan.teunissen op maart 11, 2015, 14:27:41 PMHet waren vier hele mooie dagen

Hmm, voor mij persoonlijk vooral vier heel dubbelzinnige dagen. Dit is nou niet bepaald wat ik mij - en velen met mij - bij de terugkeer van de wolf had voorgesteld. Vooral het gedrag (volgt vooral verharde wegen en trekt zich weinig tot niets aan van mensen) is bijzonder/afwijkend van verwacht en roept vragen op over de wildheid van dit exemplaar...
Voorlopig is er volgens mij geen eenduidige conclusie mogelijk over de status van deze wolf. Is het sowieso wel een 100% zuivere wolf? En zo ja: is het een dier uit de Duitse populatie dat hier op eigen kracht is gekomen of een ergens ontsnapt/losgelaten exemplaar?...

Ik had het mij ook iets anders voorgesteld. Meer dat het dier nacht actief zou zijn en veel minder zou zijn waargenomen, misschiens eens per week of zo, maar zoals nu dat er 10 waarnemingen per dag zijn verrast mij ook. Wel heb ik gelezen dat wolven slim zijn en zich goed kunnen aanpassen. Mischien is dit daar wel een voorbeeld van. Dat is ook eigenlijk heel positief. Als we een erg schuwe wolf zouden hebben zou die continue in de stress zijn door al die mensen en auto's en dat is toch ook geen gezond leven voor een wolf. Deze wolf is eigenlijk uitstekend geschikt voor Nederland. Gewoon lekker relaxt. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Overigens was ook al wel bekend dat wolven gewoon de wegen volgen. Dat is ook voor hen wel zo makkelijk.


Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 16:39:33 PM
Voorlopig is er volgens mij geen eenduidige conclusie mogelijk over de status van deze wolf. Is het sowieso wel een 100% zuivere wolf? En zo ja: is het een dier uit de Duitse populatie dat hier op eigen kracht is gekomen of een ergens ontsnapt/losgelaten exemplaar?..
Ik denk wel dat het gewoon een echte wolf is die in het nabije Duitsland is opgegroeid. Het dier is gewoon al een beetje aan mensen gewend geraakt. In Duitsland wonen tenslotte ook mensen, hebben ze wegen en auto's. Nederland lijkt zeker in Drente en Groningen ook nog heel erg op Noord Duitsland.

Het zou overigens wel leuk zijn als we nu gewoon ook "onze" wolf verder kunnen volgen. Hopelijk zijn de duitsers net zo media-actief als de Nederlanders. Ik ben nu wel benieuwd hoe het met het dier afloopt. En hij (of is het een zij) kan ook zomaar weer terugkomen naar Nederland tenslotte.  Dan is misschien Thea een goede naam. Of iets Duits zoals "Silke" of "Nina"
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Er is al een paar keer een naam geopperd voor deze wolf. Laten we in hemelsnaam individuele wilde dieren geen naam gaan geven. Dan worden het wel heel erg 'aaibare beestjes'. Dat heeft uiteindelijk helemaal niet meer met natuur te maken...  :(
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 18:48:58 PM
Er is al een paar keer een naam geopperd voor deze wolf. Laten we in hemelsnaam individuele wilde dieren geen naam gaan geven. Dan worden het wel heel erg 'aaibare beestjes'. Dat heeft uiteindelijk helemaal niet meer met natuur te maken...  :(
"Wolf" lijkt mij inderdaad een prima naam voor dit dier!  :duim:

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 18:48:58 PM
Er is al een paar keer een naam geopperd voor deze wolf. Laten we in hemelsnaam individuele wilde dieren geen naam gaan geven. Dan worden het wel heel erg 'aaibare beestjes'. Dat heeft uiteindelijk helemaal niet meer met natuur te maken...  :(

Citaat van: ArjenDrost op maart 11, 2015, 18:52:15 PM"Wolf" lijkt mij inderdaad een prima naam voor dit dier!  :duim:

In 'wolf' kan ik mij helemaal vinden...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Wolf it is, (Canis lupus) anders wordt het al snel Canis lupus familiaris
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 16:39:33 PM
Dit is nou niet bepaald wat ik mij - en velen met mij - bij de terugkeer van de wolf had voorgesteld. Vooral het gedrag (volgt vooral verharde wegen en trekt zich weinig tot niets aan van mensen) is bijzonder/afwijkend van verwacht en roept vragen op over de wildheid van dit exemplaar...

Ach Rob. Wat had je dan gewild? Een wolf die in het geheel niet aan de 21e eeuw is aangepast en zich schuw terugtrekt in de laatste restanten van de lommerrijke wouden waaruit onze voorouders hem 200 jaar geleden hebben uitgeroeid? Wees blij dat hij tekenen van aanpassing vertoonde. Nu wij nog.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Citaat van: Oenanthe op maart 13, 2015, 09:04:40 AM
Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 16:39:33 PM
Dit is nou niet bepaald wat ik mij - en velen met mij - bij de terugkeer van de wolf had voorgesteld. Vooral het gedrag (volgt vooral verharde wegen en trekt zich weinig tot niets aan van mensen) is bijzonder/afwijkend van verwacht en roept vragen op over de wildheid van dit exemplaar...

Ach Rob. Wat had je dan gewild? Een wolf die in het geheel niet aan de 21e eeuw is aangepast en zich schuw terugtrekt in de laatste restanten van de lommerrijke wouden waaruit onze voorouders hem 200 jaar geleden hebben uitgeroeid? Wees blij dat hij tekenen van aanpassing vertoonde. Nu wij nog.

Vooral die laatste zin, denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

#140
Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2015, 16:39:33 PM
Dit is nou niet bepaald wat ik mij - en velen met mij - bij de terugkeer van de wolf had voorgesteld. Vooral het gedrag (volgt vooral verharde wegen en trekt zich weinig tot niets aan van mensen) is bijzonder/afwijkend van verwacht en roept vragen op over de wildheid van dit exemplaar...

Citaat van: Oenanthe op maart 13, 2015, 09:04:40 AMAch Rob. Wat had je dan gewild? Een wolf die in het geheel niet aan de 21e eeuw is aangepast en zich schuw terugtrekt in de laatste restanten van de lommerrijke wouden waaruit onze voorouders hem 200 jaar geleden hebben uitgeroeid? Wees blij dat hij tekenen van aanpassing vertoonde. Nu wij nog.

Opvallend is de gretigheid in diverse reacties waarmee zonder enige terughoudendheid dit dier tot zekere wilde wolf wordt bestempeld. Dit zegt vooral iets over het denkbeeld van de reageerders en weinig over de werkelijke status van deze wolf (als het er al een is). Veel mensen willen blijkbaar erg graag dat de wolf terugkeert in Nederland (wil ik ook), maar verliezen daarbij alle terughoudendheid uit het oog als het gaat om mogelijke ontsnappingen of hybride dieren. Je zou verwachten dat men na het debacle van de Luttelgeest-wolf wel iets voorzichtiger zou zijn geworden...

Dat wolven ook in een cultuurlandschap prima kunnen overleven is mij bekend. Duitse wolven zijn daar een goed voorbeeld van. Of je het totale gebrek aan schuwheid van deze wolf een aanpassing moet vinden waar je blij over moet zijn? Lijkt mij niet, want leidt alleen maar tot conflicten. En dan is de wolf automatisch de verliezer...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Uit het artikel van het dagblad van het noorden:
CiteerHet ministerie wil snel een einde maken aan de wandeltocht van de publieksvriendelijke wolf en heeft opdracht gegeven het dier te vangen en naar een dieren opvangcentrale in Nedersaksen te brengen.

Wat als het wel een wilde wolf is? Beetje voorbarig om het dan te veroordelen tot een leven in gevangenschap, niet? Ik hoop maar dat ze m niet te pakken krijgen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#142
Citaat van: Merel op maart 13, 2015, 11:41:05 AM
Uit het artikel van het dagblad van het noorden:
CiteerHet ministerie wil snel een einde maken aan de wandeltocht van de publieksvriendelijke wolf en heeft opdracht gegeven het dier te vangen en naar een dieren opvangcentrale in Nedersaksen te brengen.

Wat als het wel een wilde wolf is? Beetje voorbarig om het dan te veroordelen tot een leven in gevangenschap, niet? Ik hoop maar dat ze m niet te pakken krijgen.

Het dier is Nederland ondertussen al weer uit...

Zie bijvoorbeeld: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3896750/2015/03/11/Voorlopig-einde-van-het-wolvenavontuur-in-Nederland.dhtml
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Ja, dat zijn ook Duitse plannen. Vind dat dus een beetje voorbarig.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#144
Citaat van: Oenanthe op maart 13, 2015, 09:04:40 AMWees blij dat hij tekenen van aanpassing vertoonde.

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2015, 11:19:23 AMOf je het totale gebrek aan schuwheid van deze wolf een aanpassing moet vinden waar je blij over moet zijn? Lijkt mij niet, want leidt alleen maar tot conflicten. En dan is de wolf automatisch de verliezer...

Wolf duikt op bij Duitse kleuterschool
(De wolf is gesignaleerd bij een Duitse kleuterschool; aanleiding om het dier nu te gaan vangen)

I rest my case...
Met vriendelijke groet, Rob

lucasn

Worden de waarnemingen eigenlijk nog vrijgegeven nu de wolf weer in Duitsland zit?
Groet,
Lucas Nieuweboer

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


Arjan Broekhuizen

Het plan is nu: verdoven, onderzoeken en zenderen in een wolvenpark en weer vrijlaten.
http://www.nu.nl/buitenland/4010222/duitsland-probeert-wolf-in-grensgebied-vangen-onderzoek.html

Maar ook: "Na de vrijlating willen natuurbeheerders met rubberkogels op de wolf schieten wanneer hij te dicht bij mensen komt. Dat moet hem leren bij ons uit de buurt te blijven."
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

peterv

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 13, 2015, 14:00:31 PM
Maar ook: "Na de vrijlating willen natuurbeheerders met rubberkogels op de wolf schieten wanneer hij te dicht bij mensen komt. Dat moet hem leren bij ons uit de buurt te blijven."
Dit laatste klopt niet (meer). Aanvankelijk was dat wel het plan, op advies van Lupus (uit de Lausitz) is overgestapt op het idee van zenderen.
Peter Venema