Hoofdmenu

Excursies NVL

Gestart door Gert Veurink, maart 02, 2015, 11:30:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ja mensen, ze staan weer op de site! Zie http://brachytron.nl/NVLexcursies.html

Let ook op de oproep onderaan de pagina:als je excursies wilt en kunt organiseren is daar altijd interesse in. Stuur me dan een mail. Dat geldt ook voor goede ideeën en vragen en zo natuurlijk.
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

Mooi gevarieerd programma al  :duim:

"11 mei               Onder  voorbehoud  van weer en aantal  deelnemers:  Tweevlek zoeken in Limburg en  Twente"

Dat is een maandag, is dat een bewuste keuze of een foutje? Ik denk dat er in het weekend meer kans is op voldoende deelnemers.

Gert Veurink

Dat was een bewuste keuze. Die data komen bij tweevlek nogal nauwkeurig. maar als er uit de animo blijkt dat iedereen liever op de 9e gaat is dat bespreekbaar. Voor mezelf  (en Theo )geldt bovendien ieg dat ik liever een dag vrij neem en rustig ga zoeken dan dat ik tussen alle honden uitlatende mensen en gezinnen met kinderen de hele dag aan het uitleggen ben wat ik aan het doen ben... :blink:
Maar ik begrijo dat niet iedereen een dag vrij kan nemen door de week.
Laat maar weten!
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

Ok, begrijpelijke afweging hoor! Ik kan evt vrijnemen maar dat doe ik wel pas als ik weet dat het doorgaat  ;)

9 mei zou weer "botsen" met de weerribbenexcursie.

Gert Veurink

Citaat van: AvanderHeijden op maart 02, 2015, 13:15:21 PM

9 mei zou weer "botsen" met de weerribbenexcursie.

Precies, alhoewel ik denk dat dat een iets andere doelgroep is, maar je weet nooit. 10 mei zou ook nog kunnen, 16 is vrees ik alweer laat, alhoewel niemand dat echt weet voor NL en dat er ook vanaf hangt hoe de lente losgaat, maar in n-fr komt het echt op enkele dagen aan, 9-11mei grofweg, limburg misschien iets later, maar gek genoeg fluctueert t in frankrijk ook niet zo erg onder invloed van weer. Ingebouwd klokje hebben die beesten. :rolleye:
groet!
Gert Veurink



marcel123

Die vermiste gaffellibel zat toch bij Dommel in 2012? Dinkel en Dommel lijken veel op elkaar...

Gert Veurink

En dus is er een kans dat-ie gevonden wordt
groet!
Gert Veurink




Gert Veurink

ik kijk daar wel hoor.

Martijn organiseert deze langs de dinkel, maar voel je vooral vrij een excursie te leiden langs de vecht. Noem maar een datum en ik zorg dat t op de site komt
groet!
Gert Veurink



ewoudploeg

Wat betreft de tweevlek: als het weer een beetje ok is, dan blijven de huidjes best wel een weekje hangen. 16 mei is dan geen probleem, hoewel ik en Christophe er niet bij kunnen zijn.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Gert Veurink

we willen natuurlijk niet alleen de huidjes vinden ;D
Vooralsnog hou ik het even op de 11e, een aantal mensen heeft ook aangegeven het juist prettig te vinden.
groet!
Gert Veurink



ewoudploeg

Citaat van: Gert Veurink op maart 04, 2015, 08:32:34 AM
we willen natuurlijk niet alleen de huidjes vinden ;D

Maar die zijn wel veruit het makkelijkste  :P..... En het leukst!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Weia

Ik hoop voor jullie dat er nog wel iets anders vliegt of hangt, anders is het zo niksig ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Stefan v. Schaik

Is er al iets duidelijk over de excursie van de donkere waterjuffer? De weersvoorspellingen zien er niet al te best uit voor komende zaterdag.....
Stefan van Schaik

nick w

als het verplaatst moet worden krijg je bericht Stefan, op dit moment heb ik nog geen nieuws voor je.

groet,
Nick W

Stefan v. Schaik

Oke, dan merk ik het vanzelf.
Bedankt alvast.
Stefan van Schaik

nick w

De excursie is verplaatst naar 16 mei vanwege het weer.

Groet,
Nick W

Stefan v. Schaik

Ik las het in de mail. Balen. Hoop dat het volgend weekend wat beter is, al zijn de voorspellingen voor dat weekend ook nog niet al te best.
Mei is tot nu toe nog niet echt de ideale libellenmaand....
Stefan van Schaik

nick w

gewoon met zn allen hard duimen  :rolleye:

groet,
Nick W

Stefan v. Schaik

Ach, en anders nog een weekje later. Zag dat hij ook ooit eens begin juni is geweest, of heb ik dat mis?
Stefan van Schaik

Goyatlah

Er zijn tel-excursies naar de Moerasheidelibel (Sympetrum exkempensi) nodig. Helaas kan ik dit niet meer zelf organiseren (kwaadaardige vorm van beenmergziekte). Nu zijn er wel excursies georganiseerd, maar dat schiet niet op omdat die niet minstens een beetje genormaliseerd zijn. Ik bedoel hiermee dat waarnemingen nauwelijks vergelijkbaar zijn - qua aantallen, qua waarnemingsdata, qua waarnemingstijden, etc.
En juist voor de Moerasheidelibel (Sympetrum depressiusculum) zijn die nauwkeurigheden nodig. Zie ook mijn artikel in de laatste Brachytron.

Ik kan verschillende zaken begeleiden, en heb een goed idee wat er gedaan moet worden, maar vorig jaar lukte me de fietstocht vanuit Steenwijk naar de Weerribben al nauwelijks, en dit jaar begin ik daar dus niet meer aan.
Wat er gedaan moet worden is dat er op 2 lokaties 6 keer uitputtend gezocht moet worden (lokatie 1 kan per auto-lopend of per fiets bereikt worden, lokatie 2 alleen per boot). Daarnaast moeten er enkele 0-lokaties uitputtend bekeken worden (is in 2013 en 2014 ook al gebeurd)

Ik stel voor om alle lijnen via het NVL langs Nick te laten lopen (hier op het forum, of op FB, of per mail). Ik ben bereikbaar via mijn website (libellen/goyatlah.nl). Wie zin heeft om mee te doen kan kontakt met me opnemen (ook al ben je een "beginner", binnenkort ben je een expert)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Nick, dat ben ik. Ik kom binnenkort met meer details.

Wie nu al interesse heeft, stuur een pm of mail en meld je aan.

Groet,
Nick W

jvanleeuwen

Excursie zaterdag ochtend 16 mei olv Evert. . . .
Regenachtig, koud maar ongelofelijk vrolijke deelnemers  :duim:. na grappen over ijsbrekers en klunen onderweg in volle boot.
Na een half uurtje varen aangekomen bij de plek waar de donkere waterjuffer zou moeten zitten. Verkleumd was mijn eerste gedachte: " . . die verstoppen zich ver weg onder in het riet uit de wind". Na 1 stap uit de boot al meteen grote roodoog, variabele en bruine korenbout. Negatieve gedachten meteen weg en inderdaad binnen 5 minuten de eerste "armatum" (bijna niemand op de excursie gebruikte Nederlandse namen  ;) ) . .een mannetje. Wauw. Ik denk dat de kou hem ook in de greep had want hij bleef zitten om uitgebreid gefotografeerd te worden. Daarna in totaal 6 mannetjes gespot. . deelnemers hebben scherpe ogen.
Nog een viervlek en uitsluipende vroege glazenmaker vlak voor vertrek. Veel huidjes van korenbout, viervlek (?) en 1 glassnijder.
Dat de caudalis  :angel: zicht niet liet zien mocht de pret niet drukken.  Boel kennis opgedaan, leuke verhalen gehoord, terug in de auto (verwarming op 25). Volgend jaar weer.

Jan van Leeuwen

maarten1023

In de middageditie hebben we echt heel veel geluk gehad: 1 mannetje caudalis gevonden!
Groet,

Maarten

Stefan v. Schaik

Citaat van: maarten1023 op mei 17, 2015, 15:28:26 PM
In de middageditie hebben we echt heel veel geluk gehad: 1 mannetje caudalis gevonden!

En ook nog 3 gevlekte witsnuit en 1 noordse winterjuffer niet te vergeten!
Stefan van Schaik

nick w

heel goed!  :duim: en die huidjes waren inderdaad ook van Viervlek Jan: http://waarneming.nl/waarneming/view/102342057 http://waarneming.nl/waarneming/view/102342051
In totaal had ik vijf Viervlek huidjes en zeven Bruine korenbout huidjes. Als de rugstekels bij die van jou doorlopen tot onderaan is het korenbout, anders Viervlek.

groet,
Nick W