Invoer per hok in Obsmapp; voorzet.

Gestart door RutgerB, februari 28, 2015, 21:22:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Vooraf:

Naar aanleiding van een discussie op het forum van de NDFF-validatoren werd me gevraagd mijn wensen aan te geven voor een uitbreiding van de mogelijkheden in Obsmapp om invoer van soorten per km-hok te vergemakkelijken zonder van de basismethode (exacte invoer) af te stappen.

Kleine inleiding:

Gegevens per hok verzamelen (een hok strepen) is heel ouderwets maar voor soortenrijke groepen zoals planten als graad voor inventarisatie-inspanning en als basis om verspreidingskaarten te tonen en genereren nog steeds een beproefde methode. Met de huidige mogelijkheden zoals binnen Obsmapp (snelle soortkeuze en exacte lokaties / tijd vastleggen) kun je gegevens én nauwkeurig invoeren, maar ook makkelijk samenvatten naar een lijst per km-hok. Dit vereist in het veld wel enige discipline; namelijk dat je bij het nauwkeurig waarnemen (de gewone methode in Obsmapp) ook de hokgrenzen in de gaten houdt en dat je overzicht krijgt in wat je reeds aanstreepte. Strepers bezoeken hokken vaak meermaals en ook dat zou inzichtelijk moeten zijn. Ondanks dat het niet erg is om twee maal iets in te voeren, kan de inspanning van noteren én zoeken dan veel gerichter naar de nog ontbrekende soorten zijn. Het streven is zo'n compleet mogelijke lijst per km-hok te maken en ook nuttig te zijn door nauwkeurige lokatie in te geven.


Voorzet:


Bij Overzicht (zie Obsmapp startscherm) komt de mogelijkheid 'Invoer per hok'


Scherm: Invoer per hok.

Dit wordt een nieuw scherm waarin je enkele voorkeuren kunt aangeven en gegevens kunt downloaden uit waarneming.nl/-en.be (voor gebruik in invoerscherm soorten zie verder).

In dit scherm geef je het hok (coördinaten) op en je invoervoorkeuren voor dat hok

Daarin ook de mogelijkheid om de kaart te tonen om te zoeken naar hokken.

Voorkeursoortgroep (in BE nodig om het juiste grid te bepalen, en indien je eerdere gegevens wilt gebruiken).

Coordinaten, evt. aan de hand van je locatie op de kaart

In het scherm invoer per hok kun je aangeven of je wel of niet gebruik wil maken van eerdere gegevens. Dit is voor iemand die al een heel aantal soorten (nu of in het verleden) ingaf een hulpmiddel om te gaan zoeken naar ontbrekenden die vanwege eerdere vondsten waarschijnlijker ook in het hok staan.

Voorzet voor aanvinkbare mogelijkheden;

Eerdere gegevens gebruiken?

nee

ja (van de volgende 5 maar 1 mogelijkheid kiezen)
eerder dit jaar
afgelopen 2 jaar
afgelopen 5 jaar
afgelopen 10 jaar
ooit

ja (van de volgende 2 maar 1 mogelijkheid kiezen)
alle (niet vervaagde) gegevens
alleen eigen gegevens.

Toon melding?
als je buiten het hok een waarneming wilt invoeren (buiten hok)

Aanvinkhokje: Download eerdere gegevens
Hier komt dan dus de mogelijkheid om gegevens van waarneming.nl/-be op de tablet te zetten irt het opgegeven hok én de soortgroep. Die gegevens krijg je niet droog voorgeschoteld maar verwerkt in het aan te passen selectiescherm, zie onder.



Aan het frontinvoerscherm hoeft verder niet veranderd te worden. Wel bij de selectie van de soort.

Scherm: Selectie van de soort:

Voorzet;

Achter elke soort komt een vinkje en net onder de invoerbalk korte uitleg van de vier vinkjes en hun aanwijsbare icoontjes:

Wit vinkje als deze nog niet is gemeld in het hok of een aanliggend hok  (=nog niet gezien)
Groen vinkje als je deze al ingaf die dag in het hok (=gezien)
Grijs vinkje als deze eerder is gezien in het hok (volgens opgegeven voorkeur) (=eerder gezien)
Rood vinkje als deze in een aanliggend hok is gezien (=in omgeving gezien)

Als je op een icoontje van het vinkje drukt onder de invoerbalk krijg je alle soorten in die categorie als invoerbare selectie. Met typen verklein je de selectie (zoals gewoon)

Kaart:
Toon als extra feature de omtrek van het desbetreffende hok. Groene omtrek als je erin bent, rode omtrek als je erbuiten staat. Maak lokaties van eerdere gegevens (zie voorkeuren) zichtbaar op de kaart.

Alex Kwak

Even een snelle eerste reactie: leuke functionaliteit, maar dit is geen uitbreiding op ObsMapp, dit is een compleet nieuwe app.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#2
Obsmapp PLUSapp dan.

Mijn idee was dat je verder alle functionaliteit uit de Obsmapp gebruikt (behalve de voorgestelde schermen/functionaliteiten) en dus binnen Obsmapp kiest voor deze dan zoals jij noemt 'nieuwe app'. Inclusief dus voorkeuren (instellingen) en (kaart)opties in de gewone versie van Obsmapp. Ik ga niet al die voorkeuren en opties uit Obsmapp nu opsommen (wel bekend natuurlijk en heel uitgebreid), maar velen zijn nodig om invoer in zo'n nieuwe app handig te maken. Eén voorbeeld;  je wilt natuurlijk ook makkelijk organismes van een andere soortgroep kunnen invoeren, zonder expliciet van app te verwisselen.

Interactie met bestaande gegevens (een download uit Waarneming.nl/waarnemingen.be) is waarschijnlijk iets nieuws. Om 'bescherming' van data te garanderen is natuurlijk aangewezen dat je deze gegevens verder niet in tabellen ziet, maar alleen maar vertaald in de voorgestelde vinkjesstructuur.

Aanvulling op de vinkjes (als dat een goed plan is); Die vinkjes zouden elkaar eventueel kunnen overschrijven; wit wordt door alle anderen overschreven, groen overschrijft ook rood en grijs, grijs overschrijft ook rood.

hiskodevries

Alex en Rutger, je moet het breder trekken. De gebruiker zet op de site voor zijn bezoek e.e.a klaar:
Een geometrie . Dat kan een hok, eigen gebied, punt met straal etcetera zijn.
De gebruiker zet een soortenlijst klaar. Dat kan een eigen gemaakte of door de beheerders (een project) samengestelde zijn.
De gebruiker of de beheerder stelt een grens aan ophalen historische data. De data wordt, met inachtneming van embargo en vervaging, ook klaargezet.

Bij een project horen ook vooraf gedefinieerde keuzevelden .
Dit alles wordt via een xml naar de app gehaald.
de app start met 2 lijsten
1. Al gezien
2. Nog niet gezien
Of 1 lijst met de soorten die nog niet zijn gezien
Op de achtergrond loopt het aanmaken van de looproute mee. Oproepbaar voor de gebruiker.
Alex, klinkt als objectenmodule. Vast wel wat over gehoord.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#4
Eigenlijk zou men meerdere geometrieen klaar moeten kunnen zetten. Voor libelleninventarisaties doet men misschien een half uur om een wit gebied te vullen en doe je 10 kmhokken op een dag.
Voor planten trek je er langer voor uit..

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2016, 13:39:41 PM
Dagijsten / streeplijsten
In het detailscherm van een dag/streeplijst is nu een kek kaartje opgenomen, waarin de de rondjes aanklikbaar zijn.

RutgerB

Ik kreeg enkele opmerkingen en wil nog iets verduidelijken aan mijn voorzet;

Het gaat er mij nadrukkelijk om dat je waarnemingen op exacte lokaties vastlegt met de normale items (aantal, escape ja/nee, gedrag, foto toevoegen etc.). Dus gewoon zoals nu in Obsmapp. Je voegt (enkele vergaande?) functionaliteiten toe aan de app als je mijn voorzet uitvoert. Dit kan aan de hand van (samengevatte) hokgegevens uit het verleden en met behulp van de kaart en een samenvat (optel-)methode. Zoals bijvoorbeeld een oproepbare lijst (zie toelichting op de vinkjes) van de soorten die je zojuist hebt waargenomen in het km-hok.

Dat op exacte lokaties waarnemen met tijd is essentieel om vooruitgang te boeken op de huidige 'onnauwkeurige' methodes. Waarnemingen per km-hok zijn voor beperkte doelen nuttig en bovendien; voor het verzamelen daarvan zijn al goede methodes. Juist de combinatie van exact (mobiel) invoeren én de voordelen van per km-hok (overzicht scheppen) maakt het voor mij interessant.

Alex Kwak

#6
In de eerstvolgende versie van ObsMapp komt een "undocumented hidden feature" om polygonen te kunnen tonen op het kaartscherm.
Ik zak tzt een korte beschrijving plaatsen hoe je die polygonen kunt invoeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Zo vergaand en nieuw zijn de methoden niet. In de soortenlijst heb je nu eigenschappen als algemeen en zeldzaam.
Een soort kan twee extra eigenschappen krijgen: gemist (=in het verleden wel gevonden in dit gebied, tijdens de onderzoeksperiode niet)
of  potentieel (verwacht bijvoorbeeld omdat de soort in een van de omliggende gebieden wel gevonden is in het verleden).


De wijzigingen lijken me vooral te zitten in de presentatie van een kortere soortenlijst die aandacht behoeft.

RutgerB

Zeer benieuwd naar die 'hidden feature' Alex!

Marcel: Dat je van te voren gegevens moet ophalen uit de database om (variabele) eigenschappen aan soorten toe te voegen, lijkt mij wat lastiger dan die vaste eigenschappen als algemeen en inheems/exoot etc.

hiskodevries

#9
op een mobiel is het belangrijk om de lijstjes zo kort mogelijk te houden.
ben dus een beetje aan het experimenteren http://waarneming.nl/kmhok_species_list.php of http://waarnemingen.be/kmhok_species_list.php
Eerst selecteer je een hok en soortgroep
druk op ok
dan krijg je links de soorten die sinds 2010 zijn gezien en rechts de (zeer)algemene soorten die nog niet zijn gezien
om die laatste lijst zo klein mogelijk te maken heb ik een experimentje gedraaid
per soort heb ik in de database vastgelegd in welke ipi biotopen deze is gezien waarbij waarnemingen als overvliegend, langstrekkend, vondst etc niet meedoen
per geselecteerd kmhok vraag ik de biotoopcodes uit van de voor dat hok ingevoerde waarnemingen.
De verschillen vallen mij een beetje tegen.

Een andere optie die ik nog mee kan nemen is of de soort rondom een bepaalde datum actief is . Dat leggen we per week vast . Zie http://waarneming.nl/species_active_week_v2.php . Dat zal alleen niet helpen voor de lijst met plantensoorten want in voornoemd overzicht worden ze alleen geplaatst als ze als bloeiend zijn ingevoerd, maar veel plantensoorten zijn ook wel van blad te determineren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

#10
In Obsmapp kun je nu kiezen bij invoer op 'algemene soorten bovenaan'.  Dit lijkt me de primaire sorteersleutel bij het zoeken naar ontbrekende soorten voor invoer. Als je al een eind op weg bent met waarnemen scroll je dan snel door de lijst met ontbrekende algemene soorten en anders typ je een paar letters voor een extra schifting. Hoe lang die lijst onderaan is doet er niet zoveel toe.

In http://waarnemingen.be/kmhok_species_list.php zie ik een lijst met alle ontbrekende soorten in dat hok. Ik had in mijn gedachten dat er ook een lijst zou kunnen komen met alle soorten die wél in een aangrenzend hok zijn gezien, maar niet in het betreffende hok. Ik neem aan dat er dan een heel wat kleiner lijstje komt dat dan zeker interessant is omdat ze daadwerkelijk wel in de directe omgeving staan. Op IPI in een hok is een wat vreemde; Als iemand een beukenbos opgeeft in je hok in de Kempen krijg je soorten uit een bos in de Ardennen in je lijst die je nog niet zag.

Die 'aangrenzende hokken kun je beperken tot hokken in het uurhok (mogelijk makkelijker te programmeren, maar dat is wel 25 km2 in NL of 16 km2 in BE en veel van de hokken liggen niet midden in het uurhok) of de 'echte' aangrenzenden als in Boter, Kaas en Eieren; elk hok heeft 8 aangrenzende km-hokken.

hiskodevries

Brokje ongeduld
het test scherm http://waarneming.nl/kmhok_species_list.php heeft nu ook de mogelijkheid om de ontbrekende soorten uit de omgeving te destilleren.
Als je geen enkele keuze maakt laat het scherm alle (zeer)algemene soorten zien die nog niet zijn waargenomen vanaf 2010
Dus doormiddel van zelf keuzes te maken kun je de selectie verkleinen. aan jullie de taak om te bepalen welke methode het beste (=kortste ?) lijstje oplevert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Dat is toch wel heel ok, die met soorten uit omgeving.. Zijn dit acht hokken rond een hok, 4 of is het binnen een grotere eenheid (uurhok)?
Ik heb er een aantal geprobeerd en ik zie allemaal heel waarschijnlijke soorten rechts verschijnen en dat is niet per se een korte lijst. De kwaliteit/lengte van de lijst hangt natuurlijk af van wat er al ingevoerd is.

Natuurlijk heb ik nog voor de hand liggende opmerkingen. Mogelijk zit dit al in de pijplijn en ben ik dus ongeduldig, waarvoor dan vooraf excuus  ;)  ;

- Alles mag inclusief exoten wat mij betreft, je kunt in Obsmapp ook kiezen of je die wel of niet toont.
- De periode mag ofwel instelbaar ofwel standaard op eeuwig gezet worden. Als het gaat om waarschijnlijke ontbrekenden gaat is het zinnig dat je zo'n compleet mogelijk overzicht krijgt en dat is voor veel soortgroepen niet gebonden aan een periode. Het is natuurlijk ook gewoon interessant om historische zaken in 1 oogopslag te kunnen zien.
- Wat heb ik al gezien mag van mij ook instelbaar zijn qua tijd. Als het een vaste tijd moet zijn zou ik 2000-01-01 aanhouden. Als je naar duur van atlasprojecten kijkt is een roulatietijd van 10-15 jaar te verwachten. Mogelijk gaat dit sneller bij andere soortgroepen. Voor planten heb je gemiddeld 8 uur (een dag) nodig om een km-hok fatsoenlijk te doen.

Er zijn 3 categorieën die je helpen bij het samenstellen van de lijst van de mogelijk ontbrekenden;

1 - Wat zagen anderen in het hok, dat jij niet zag in het hok
2 - Wat zag iedereen in de aangrenzende hokken, dat jij niet zag in het hok  :right:
3 - Welke soorten ontbreken er uit de totaallijst  :right:

Binnen die categoriën zou je extra kunnen selecteren op IPI en Datum. Het resultaat daarvan is misschien wel een kort lijstje, maar hoe nuttig dat is kan ik niet goed bepalen

hiskodevries

ad 2 is een beetje een rare. als piet soort x wel zag maar jan niet mag die niet in dat lijstje ? (ik ben klaas)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

de laatst gemelde opties door Rutger lijken meer op soortenjagen dan op 'wetenschappelijk' onderzoek.
Laten we ons vooral concentreren op het meest waardevolle lijstje om een 'object' te onderzoeken op missende soorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#15
eigenlijk zou het zo moeten worden :
je download 1 of meer geometrische objecten met 1 of meer soortgroepen
dan komen ook de missende soorten mee.
Je gaat braaf invoeren met obsmapp en je ziet op het oproepbare kaartje mooi je route . Aan het eind van je route (binnen 1 geo object !)
geef je aan dat je klaar bent met de losse waarnemingen. Dan krijg je de gedownloade lijst voor je neus minus de soorten die al ingevoerd hebt. Die kun je aanvinken en worden weggeschreven met aantal =1 met 'gezien niet geteld'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#16
Als je ze pas toont als je klaar met met door het hok lopen heeft het geen zin om ze in Obsmapp in te bouwen. Dan kan dat net zo goed in de website. Het gaat erom dat je ze kan raadplegen terwijl je nog in het hok rondloopt en eventueel de route er op aan kan passen.




Er is ook een http://www.vlindernet.nl/nachtvlinderverwachting.php en een dagvlinderverwachting.

hiskodevries

CiteerDan kan dat net zo goed in de website.
mijn idee. Daar heb je veel meer ruimte om e.e.a. te verwerken
maar dat wordt snel vergeten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

wat zijn voor de diverse soortgroepen de beste methode om de soortenlijst voor een streeplijst te selecteren ?
biotoop werkt niet zo geweldig
soort komt voor in een bepaalde week werkt natuurlijk prima voor dagvlinders,vogels,libellen,nachtvlinders en sprinkhanen
voor planten is 'in de buurt' de beste methode ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Wat ik voor me zie aan de ObsMapp-kant is:
- het downloaden van gebieden met bijbehorende te verwachten soorten, die gebieden zijn dus aan de web-kant aangemaakt.
- gebruiker selecteert in ObsMapp de betreffende soortenlijst, die dus de naam van het gebied krijgt (bijv. soortenlijst Beekbergerwoud)
- bij de keuze voor zo'n lijst toont ObsMapp automatisch de bijbehorende polygoon op de kaart
- de soorten worden in de lijst weergegeven als wit indien de soort al is ingevoerd, en in het rood als de soort nog niet is ingegeven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#20
En dan een ander kleurtje (en graag iedere kleur apart op te lijsten) voor de te verwachten soorten die je weer kan opdelen in twee soorten;

1- wat er al in het hok gezien is, minus die van jezelf. Dit lijkt misschien op soortenjagen, maar bedenk dat het hier om een lijst van (ook algemene) soorten gaat waarvan zeker een deel opnieuw in dat hok vastgesteld kunnen gaan worden. Het is in ieder geval nog nuttiger dan wat in de omliggende hokken is gezien, wat al gebouwd is, zie 2.

2 - wat er door alle waarnemers samen (eerder omschreven als iedereen hierboven) in de aangrenzende hokken is gezien minus de al door jou waargenomen soorten in het hok. Dit is al gebouwd door Hisko (noem het 'in de buurt'). Mogelijk heb ik me (nu opnieuw) niet goed uitgedrukt. Vraag van mij blijft open hoe 'in de buurt' gedefinieerd is.

Ik had er overigens vinkjes voor bedacht omdat kleur ook gebruikt kan worden om zeldzaamheid aan te duiden. 

Hieronder mijn methode van strepen nu (totaal gericht op planten):
Ik heb op mijn tablet kaarten staan waar de hokken zichtbaar op zijn. Gewoon een digitale kopie van de kaart. Hier kijk ik heel regelmatig op tijdens het waarnemen. Zo blijf ik toch per hok werken. Ik heb op mijn tablet ook een excel staan (zelf gemaakt uit de nu al beschikbare aanvulmethode) bij hokken die ik al redelijk goed onderzocht. In die excel staan in het zwart de soorten die ik al zag (vanaf 2000-01-01) en in het rood de algemene soorten die ik nog niet zag. Als dit laatste aantal kleiner dan 100 wordt, dan maak ik een excel met algemene + vrij algemene nog niet waargenomen soorten. Dat gebeurt pas als het aantal soorten in een hok boven de 400 uit stijgt, dus vrijwel nooit. Tot dan is de lijst 'wat nam ik al waar' ook overzichtelijk genoeg om snel te zien of je een soort al eerder meldde. In het rode rijtje staan immers alleen de algemene ontbrekende soorten. Het is ook moeilijk om van iedere soort haar zeldzaamheidsaanduiding te kennen en dan gaat het checken van wat ik al zag sneller. Sommigen zeggen: "Waarom zoek je dat op? Gewoon waarnemen en invoeren gaat sneller." Dat klopt (helaas) niet. Dat zoeken naar in lijstjes gaat stukken sneller dan invoeren in ieder geval. Ook is de kans groot (bij weer alles noteren) dat je weer voor de hand liggende soorten overslaat. Wie zoekt naar specifieke algemene soorten zal zeker vinden! Je kunt dit ook 'tikken' noemen, maar dit is dan wel de meest onschuldige vorm ervan. Madeliefjes tikken verdient toch eigenlijk een medaille.

RutgerB

Allicht is het dus (zie mijn praktijk) een goed idee de 'waarschijnlijk ontbrekende soorten' in elke selectie te beperken tot (vrij) algemene soorten. Het gaat natuurlijk om hulp bij het waarnemen (met enige focus) en niet om alles terug te vinden of te verzanden in lijsten van allicht eenmalige vondsten. Dit geldt natuurlijk met name voor soortenrijke groepen. Voor bijvoorbeeld dagvlinders, amfibieën en reptielen of sprinkhanen kan ik me voorstellen dat elke aanwijzing van pas komt.

marcel123

Citaat van: Rutger Barendse op maart 06, 2015, 09:44:20 AM
Allicht is het dus (zie mijn praktijk) een goed idee de 'waarschijnlijk ontbrekende soorten' in elke selectie te beperken tot (vrij) algemene soorten. Het gaat natuurlijk om hulp bij het waarnemen (met enige focus) en niet om alles terug te vinden of te verzanden in lijsten van allicht eenmalige vondsten. Dit geldt natuurlijk met name voor soortenrijke groepen. Voor bijvoorbeeld dagvlinders, amfibieën en reptielen of sprinkhanen kan ik me voorstellen dat elke aanwijzing van pas komt.
Als een zeldzame soort meerdere malen gevonden is in verschillende jaren of op verschillende locaties zou ik die zeker in die lijst willen hebben. Zeldzaamheid is niet een goed criterium denk ik voor filtering. De kracht van deze lijsten is dat deze gebied specifiek zijn, tenminste, dat was bij de eerste post nog zo. Later verschijnen biotoopcodes en verwachtingslijsten.

RutgerB

Tja. als iets een indicatie is voor een waarschijnlijk voorkomen is het natuurlijk een zeldzaamheidsaanduiding. Zeldzaamheden zelf worden vaker op 1 plek meerdere keren ingevoerd en dat maakt ook zelfs een dubbele melding nog niet erg betrouwbaar hoeft te zijn voor een waarschijnlijke ontmoeting elders, zelfs al is het in de buurt. Bovendien; zeldzaamheden noteer je waarschijnlijk zelf ook steeds opnieuw; daarvoor is het niet echt van belang (maar wel leuk !) dat je weet dat het al gezien is of nieuw is.

Maar goed; elke waarschijnlijke lijst (wel of niet algemeen) die gedestilleerd is uit omgevingswaarnemingen vind ik al een mooie vooruitgang. Ik dacht na over een zinvolle verkorting van de lijst omdat ik uit de praktijk weet dat zelfs alleen ontbrekende algemene plantensoorten snel in de 100+ lopen en dat is alleen al is moeilijk focussen. Dat doe ik dan nu al in mijn hoofd in clustertjes, waarbij ik na een half uur even opnieuw in de lijst kijk of er toevallig 1 is gepasseerd die ook in de lijst staat en dan begin ik weer met een nieuw cluster. Zo'n app zou veel van dat werk overnemen. Met als doel een zo'n compleet mogelijke lijst.

RutgerB

Hisko; Bedankt voor het toevoegen van de exoten; http://waarnemingen.be/kmhok_species_list.php

Tussen de mogelijkheden staat nu 'alleen door mij gezien'. Ik ging daar van uit maar dat is inderdaad een zinnige selectie.

Ik had liever de tijdspanne (nu maximaal > 2010) wat langer gehad, zie ook motivatie eerder. Het valt voor mijn soortgroep (planten) over het algemeen niet te verwachten dat iemand eens in de 5 jaar hetzelfde hok wil strepen. Met eens in de 10-15 jaar mag je al heel blij zijn.  Als het om doelen verder weg van huis gaat dan is het al zekerder dat je daar niet eens in de 5 jaar een complete lijst gaat maken.

Je kunt nog, selecteer op zeldzaamheid, zoals in de daglijst, toevoegen, zie ook motivatie boven, maar zonder gaat het ook werken.

Tussen de nog niet geziene soorten staan er overigens een aantal die ik niet goed kan plaatsen. Bijvoorbeeld http://waarnemingen.be/soort/view/150928, http://waarnemingen.be/soort/view/20431 http://waarnemingen.be/soort/view/269693 en http://waarnemingen.be/soort/view/2379  Volgens waarnemingen.be komen deze niet voor in BE.

hiskodevries

CiteerHelemaal mee eens. Ik zie de meerwaarde van andere selectiecriteria niet zo..
Gebaseerd op grondig onderzoek bij een grote hoeveelheid kmhokken en soortgroepen?. We gaan dit niet toespitsen op planten natuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Citaat van: optilete op maart 06, 2015, 16:58:01 PM
Gebaseerd op de praktijk.
welke praktijk ?
dus als ik in januari een hok voor vogels ga doen moet ik ook lastig gevallen worden met zomervogels ? realiseer je dat een smartphone schermpje klein is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0