Viltige, harige hoed

Gestart door Dragonfly, oktober 16, 2005, 17:33:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Afgelopen vrijdag ben ik in de Kennermerduinen geweest. Vlak bij de vogelkijkhuit "Duinmeer" stond onderstaande paddestoel het gras. Er was geen ring, hij voelde droog en harig (viltig) aan. Geen typische geur. Wie kan mij aan een naam helpen?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

fungi_nl

Dit is een lactarius pubescens - donzige melkzwam.
Probeer maar eens te proeven. Deze is erg scherp van smaak. (Neem wat water of een stophoestje mee om de scherpe smaak van je tong te laten verdwijnen.)

Er is ook een broertje (of zusje) die er op lijkt en die heet de baardige melkzwam en deze is zeer scherp.

han.endt

Ik heb deze vandaag ook gefotografeerd, maar hij had oranje iets verdiepte vlekken op de steel. Kan dit bij een Donzige Melkzwam? De smaak was zeer scherp. Indien nodig zet ik de foto's er straks wel bij.

Gr.
Han.

fungi_nl

Dt is heel goed mogelijk. Oranje roze vlekjes op de steel. Hoeft niet altijd.

han.endt

Ik heb er voor de zekerheid wat foto's onder een nieuwe topic geplaatst.

Gr.
Han.

fungi_nl

Deze lijkt ook gezoneerd, maar bij vochtig weer kan het een zonering vertonen. Dit zou ik toch eerder pubescens noemen.

Dragonfly

#6
Nog bedankt! Ik had inderdaad nog niet gezocht op "donsig", wel op viltig en harig. En gewoon op afbeeldingen natuurlijk  ^_^

Gossie, die foto van Han lijkt er inderdaad erg veel op!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!