Buizerd en Kleurvormen

Gestart door hiskodevries, februari 20, 2015, 15:01:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2015, 12:27:19 PM
Ook voor Observado zijn de morfen aangezet.
is dit een beetje begrijpelijk en foutloos engels ?
"Tag your observation with the correct color morf by clicking on the foto which looks like your observed Buzzard"
In het engels is het vlgns mij photo. En dan zou ik hem iets aanpassen, n.l.;

"Tag your observation with the correct color morf by clicking the photo resembling your observed Buzzard"
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Morten

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 26, 2015, 12:43:42 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2015, 12:27:19 PM
Ook voor Observado zijn de morfen aangezet.
is dit een beetje begrijpelijk en foutloos engels ?
"Tag your observation with the correct color morf by clicking on the foto which looks like your observed Buzzard"
In het engels is het vlgns mij photo. En dan zou ik hem iets aanpassen, n.l.;

"Tag your observation with the correct color morf by clicking the photo resembling your observed Buzzard"

Morf is ook met -ph in het Engels, verder zou ik the observed Buzzard zeggen, niet your.
Groet, Morten


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

 :rolleye:, in 5 dagen tijd 550 Buizerd waarnemingen van een tag voorzien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

rudi

Ca 80% van mijn waarnemingen is vliegend.
Zijn daar ook plaatjes van?
Ik zag vandaag een buizerd met witte vleugels en zwarte  polsvlekken.
Ik zag geen bovenziide.

Opzich wel een leuk onderwerp omdat hier alle types wonen van vrijwel wit tm geheel donker.
(Hoogezand).
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

hiskodevries

Goede opmerking Rudi. Wie waagt zich hieraan om die foto's uit het waarneming.nl bestand te vissen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Elena Kappers

#97
Citaat van: peter van santbrink op februari 24, 2015, 23:40:31 PM
Citaat van: HPM op februari 21, 2015, 08:40:43 AM
Het lijkt me alleen goed mogelijk aan de hand van foto's of met de vogel voor je neus en de voorbeeldplaatjes in je hand. Ik heb geprobeerd uit mijn geheugen een paar opvallende vogels te klasseren. Het was wel duidelijk in welke hoek ik het moest zoeken, maar ik durfde geen keuze te maken tussen twee mogelijkheden.
Voor een betrouwbaar resultaat zouden de onderzoekers denk ik beter het fotobestand van Waarneming kunnen doorwerken en er zelf de types aan toekennen.

Ben het helemaal met Herman eens: zie nu op waarnemingen dat mensen een morph toekennen zonder een foto, die kan je nooit meenemen in een onderzoek; lijkt me beter om als het kan een foto te plaatsen bij je waarneming en laat de onderzoekers dan de correcte morph bepalen; ik neem trouwens aan dat ze zo wie zo de waarnemingen met een toegekende morph controleren op juistheid


Dank jullie wel voor de feedback. We hebben hier rekening mee gehouden en we zijn bezig om het makkelijker (voor waarnemers) en meer vertrouwbaar (voor onderzoek) mogelijk te maken. Ik zou jullie op de hoogde houden over de ontwikkelingen!

Elena Kappers


Elena Kappers

Citaat van: rudi op maart 01, 2015, 15:57:32 PM
Ca 80% van mijn waarnemingen is vliegend.
Zijn daar ook plaatjes van?
Ik zag vandaag een buizerd met witte vleugels en zwarte  polsvlekken.
Ik zag geen bovenziide.

Opzich wel een leuk onderwerp omdat hier alle types wonen van vrijwel wit tm geheel donker.
(Hoogezand).

Hoi Rudi,
nog geen plaatjes van vliegende buizerds, maar ik weet niet of ik ze wil laten gebruiken, moet simpel blijven.
Volgens mij is moeilijker om vliegende buizerds te scoren als je zonder verrekijker bent, en met het effect van tegen zon of wolken kan jouw score veranderen vanwege licht contrast.
De bovenzijde maakt groot verschil tussen morf 6 en 7, maar voor de rest kan je ze vliegend nog goed scoren met de plaatjes van staande buizerds.

Elena Kappers

#100
Citaat van: Morten op februari 26, 2015, 12:49:25 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 26, 2015, 12:43:42 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2015, 12:27:19 PM
Ook voor Observado zijn de morfen aangezet.
is dit een beetje begrijpelijk en foutloos engels ?
"Tag your observation with the correct color morf by clicking on the foto which looks like your observed Buzzard"
In het engels is het vlgns mij photo. En dan zou ik hem iets aanpassen, n.l.;

"Tag your observation with the correct color morf by clicking the photo resembling your observed Buzzard"

Morf is ook met -ph in het Engels, verder zou ik the observed Buzzard zeggen, niet your.

Top Hisko! Dank je wel! :duim:
Ik zal snel een Engelse versie sturen van het project  :blink:

Voor de instructies ben ik met jullie eens + zou ik colour in Brits Engels schrijven in plaats van Amerikaans... en dan zo:
"Tag your observation with the correct colour morph by clicking the photo that most resembles the observed Buzzard"

rudi

#101
Hallo Elena.
Ik ga ook voor simpel.
Ik heb mn oude foto's gecheckt en ze zijn te onduidelijk voor dit project.
Een waarneming wou wel. Ik herinnerde.me een donker vogel met een witte 'v hals'.
Bij een staande vogel is het nog steeds moeilijk.
Maar ik let nu beter op welke kenmerken ik zie en hoop toch een bijdrage te kunnen leveren.
In ieder geval ga ik meer buizerds melden.
Eerlijk gezegd ik was een beetje uitgekeken op buizerds.
Ipv ' het is maar een buizerd' is het nu opeens een uitdaging!
En door de kleurverschillen krijg ik inzicht welke buizerd waar leeft.
Ik ben veel in dezelfde gebieden.
Vrgr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jan Borst

Citaat van: peter van santbrink op februari 24, 2015, 23:40:31 PM
Citaat van: HPM op februari 21, 2015, 08:40:43 AM
Het lijkt me alleen goed mogelijk aan de hand van foto's of met de vogel voor je neus en de voorbeeldplaatjes in je hand. Ik heb geprobeerd uit mijn geheugen een paar opvallende vogels te klasseren. Het was wel duidelijk in welke hoek ik het moest zoeken, maar ik durfde geen keuze te maken tussen twee mogelijkheden.
Voor een betrouwbaar resultaat zouden de onderzoekers denk ik beter het fotobestand van Waarneming kunnen doorwerken en er zelf de types aan toekennen.

Ben het helemaal met Herman eens: zie nu op waarnemingen dat mensen een morph toekennen zonder een foto, die kan je nooit meenemen in een onderzoek; lijkt me beter om als het kan een foto te plaatsen bij je waarneming en laat de onderzoekers dan de correcte morph bepalen; ik neem trouwens aan dat ze zo wie zo de waarnemingen met een toegekende morph controleren op juistheid


Zou dus betekenen dat je voor elk onderzoek waar je de database van wrn.nl voor gebruikt alleen maar waarnemingen kunt gebruiken waarvan je zelf alle foto's hebt gecontroleerd?  Of in ieder geval alleen maar waarnemingen met goedgekeurde foto's? Lijkt mij een beetje raar, ik ga namelijk niet elke koolmees of huismus die ik invoer ook op de foto zetten. En volgens mij is de juiste morf toekennen net zo makkelijk/moeilijk als dat het voor sommigen is om een kool- en pimpelmees of een huis- en ringmus uit elkaar te houden. Voor de een heel makkelijk en voor de ander nog best moeilijk. Een bepaalde onzekerheid in je onderzoek inbouwen lijkt me dan ook meer dan logisch, maar straks misschien wel meer dan 10.000 foto's na gaan lopen lijkt me ook geen doen en zelfs onzinnig.

Elena Kappers

Citaat van: rudi op maart 01, 2015, 23:00:15 PM
Ipv ' het is maar een buizerd' is het nu opeens een uitdaging!
Leuk om te horen!!!  ;D :duim:

peter van santbrink

Citaat van: Jan Borst op maart 02, 2015, 00:05:39 AM
Citaat van: peter van santbrink op februari 24, 2015, 23:40:31 PM
Citaat van: HPM op februari 21, 2015, 08:40:43 AM
Het lijkt me alleen goed mogelijk aan de hand van foto's of met de vogel voor je neus en de voorbeeldplaatjes in je hand. Ik heb geprobeerd uit mijn geheugen een paar opvallende vogels te klasseren. Het was wel duidelijk in welke hoek ik het moest zoeken, maar ik durfde geen keuze te maken tussen twee mogelijkheden.
Voor een betrouwbaar resultaat zouden de onderzoekers denk ik beter het fotobestand van Waarneming kunnen doorwerken en er zelf de types aan toekennen.

Ben het helemaal met Herman eens: zie nu op waarnemingen dat mensen een morph toekennen zonder een foto, die kan je nooit meenemen in een onderzoek; lijkt me beter om als het kan een foto te plaatsen bij je waarneming en laat de onderzoekers dan de correcte morph bepalen; ik neem trouwens aan dat ze zo wie zo de waarnemingen met een toegekende morph controleren op juistheid


Zou dus betekenen dat je voor elk onderzoek waar je de database van wrn.nl voor gebruikt alleen maar waarnemingen kunt gebruiken waarvan je zelf alle foto's hebt gecontroleerd?  Of in ieder geval alleen maar waarnemingen met goedgekeurde foto's? Lijkt mij een beetje raar, ik ga namelijk niet elke koolmees of huismus die ik invoer ook op de foto zetten. En volgens mij is de juiste morf toekennen net zo makkelijk/moeilijk als dat het voor sommigen is om een kool- en pimpelmees of een huis- en ringmus uit elkaar te houden. Voor de een heel makkelijk en voor de ander nog best moeilijk. Een bepaalde onzekerheid in je onderzoek inbouwen lijkt me dan ook meer dan logisch, maar straks misschien wel meer dan 10.000 foto's na gaan lopen lijkt me ook geen doen en zelfs onzinnig.

als onderzoeker wil je juist zo weinig mogelijk onzekerheid inbouwen; snap ook niet echt waarom je die 2 voorbeelden geeft (mezen, mussen) is toch niet te vergelijken met minimaal 7 morphen voor de Buizerd.

Tja, voor goed onderzoek moet je soms monnikenwerk verrichten, in principe moet zelfs 1 persoon van een x aantal waarnemingen de morph bepalen en een 2e moet onafhankelijk hetzelfde doen en vervolgens ga je beide uitkomsten naast elkaar leggen.

Het is wel wetenschap en niet een enquette of een opinie; de data moet wel in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd worden

Klaas van Dijk

Beste Hisko, Elena en alle andere betrokkenen,

Wat is dit een ontzettend leuk voorbeeld van een zeer ongedwongen en zeer enthousiaste samenwerking tussen allerlei partijen en allerlei mensen die op waarneming.nl actief zijn en die allemaal hun beste beentje voorzetten om dit project binnen no time van de grond te krijgen. Klasse en ga vooral zo door!!

Het kan bijna niet anders dat dit project erg veel leuke gegevens zal opleveren over de verspreiding in ruimte en tijd van de verschillende kleurvormen van de Buizerd.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jan Borst

Citaat van: peter van santbrink op maart 02, 2015, 15:27:10 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 02, 2015, 00:05:39 AM
Citaat van: peter van santbrink op februari 24, 2015, 23:40:31 PM
Citaat van: HPM op februari 21, 2015, 08:40:43 AM
Het lijkt me alleen goed mogelijk aan de hand van foto's of met de vogel voor je neus en de voorbeeldplaatjes in je hand. Ik heb geprobeerd uit mijn geheugen een paar opvallende vogels te klasseren. Het was wel duidelijk in welke hoek ik het moest zoeken, maar ik durfde geen keuze te maken tussen twee mogelijkheden.
Voor een betrouwbaar resultaat zouden de onderzoekers denk ik beter het fotobestand van Waarneming kunnen doorwerken en er zelf de types aan toekennen.

Ben het helemaal met Herman eens: zie nu op waarnemingen dat mensen een morph toekennen zonder een foto, die kan je nooit meenemen in een onderzoek; lijkt me beter om als het kan een foto te plaatsen bij je waarneming en laat de onderzoekers dan de correcte morph bepalen; ik neem trouwens aan dat ze zo wie zo de waarnemingen met een toegekende morph controleren op juistheid


Zou dus betekenen dat je voor elk onderzoek waar je de database van wrn.nl voor gebruikt alleen maar waarnemingen kunt gebruiken waarvan je zelf alle foto's hebt gecontroleerd?  Of in ieder geval alleen maar waarnemingen met goedgekeurde foto's? Lijkt mij een beetje raar, ik ga namelijk niet elke koolmees of huismus die ik invoer ook op de foto zetten. En volgens mij is de juiste morf toekennen net zo makkelijk/moeilijk als dat het voor sommigen is om een kool- en pimpelmees of een huis- en ringmus uit elkaar te houden. Voor de een heel makkelijk en voor de ander nog best moeilijk. Een bepaalde onzekerheid in je onderzoek inbouwen lijkt me dan ook meer dan logisch, maar straks misschien wel meer dan 10.000 foto's na gaan lopen lijkt me ook geen doen en zelfs onzinnig.

als onderzoeker wil je juist zo weinig mogelijk onzekerheid inbouwen; snap ook niet echt waarom je die 2 voorbeelden geeft (mezen, mussen) is toch niet te vergelijken met minimaal 7 morphen voor de Buizerd.

Tja, voor goed onderzoek moet je soms monnikenwerk verrichten, in principe moet zelfs 1 persoon van een x aantal waarnemingen de morph bepalen en een 2e moet onafhankelijk hetzelfde doen en vervolgens ga je beide uitkomsten naast elkaar leggen.

Het is wel wetenschap en niet een enquette of een opinie; de data moet wel in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd worden

Wat ik aan probeer te geven is, dat je op wrn.nl gewoon een hele brede groep waarnemers hebt (de 1 kan haast met zijn ogen dicht kool-pimpel, huis-ring uit elkaar houden de ander heeft het forum of een admin nodig om de juiste keuze te maken) en toch worden de meeste waarnemingen zonder foto ingevoerd (zijn die dan allemaal onbruikbaar voor wat voor onderzoek dan ook?). Er zijn er genoeg die een buizerd (zelfs met goeie foto's erbij) niet zelf kunnen herkennen (dat zie je op het forum vaak genoeg) en als je leest in welke richtingen er soms gedacht wordt heb je al gauw 20 soorten waaruit gekozen kan worden. Terwijl als je leert naar de juiste kenmerken te kijken je toch in 99,9% van de gevallen op de juiste soort uitkomt. Bij de juiste morf kiezen is het m.i. precies hetzelfde, goed lezen/kijken/vergelijken en de morf kiezen die er het best in de buurt komt (en idd een morf heeft geen harde kenmerken zoals een soort wel heeft, maar toch komt het m.i. in grote lijnen op het zelfde neer). Als je de database van wrn.nl voor je onderzoek wilt gebruiken zul je dan inderdaad moeten kijken, met een steekproef hoe goed de gemiddelde gebruiker het lukt om de juiste morf toe te kennen. En anders moet inderdaad de onderzoeker zelf de 55.000+ foto's door gaan spitten, wat mij vrij onzinnig lijkt want de gemiddelde waarnemer moet best instaat zijn om in >90% van de gevallen de juiste morf toe te kennen.

bas.drost96

Ik twijfel erg over deze buizerd, is dit een morf3 of morf4?
http://waarneming.nl/waarneming/view/98401759
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2015-02-25 Oldemarkt - Markerbroek
Foto's:
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

hiskodevries

Ook de belgen doen mee http://waarnemingen.be/index.php. Je kunt nu wereldwijd  morfen invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

#109
Citaat van: hiskodevries op maart 02, 2015, 20:26:47 PM
Ook de belgen doen mee http://waarnemingen.be/index.php. Je kunt nu wereldwijd  morfen invoeren.

Interessant, maar wat doe ik bijvoorbeeld hier mee? Twee waarnemingen van maken ofzo? Of is het mogelijk om 2 morfen in te geven voor één waarneming, waarbij dan 2 exemplaren worden bedoeld en niet een tussenvorm?

Edit: De gekozen morf komt nu onderaan de lijst te staan, bij mij buiten beeld. Het lijkt mij handiger als de gekozen morf bovenaan de lijst komt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Henri25

Citaat van: OlivierO op maart 02, 2015, 22:17:29 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 02, 2015, 20:26:47 PM
Ook de belgen doen mee http://waarnemingen.be/index.php. Je kunt nu wereldwijd  morfen invoeren.

Interessant, maar wat doe ik bijvoorbeeld hier mee? Twee waarnemingen van maken ofzo? Of is het mogelijk om 2 morfen in te geven voor één waarneming, waarbij dan 2 exemplaren worden bedoeld en niet een tussenvorm?

Splitsen in 2 losse waarnemingen is idd de oplossing, andere mogelijkheden zijn er niet (en voorkomt denk ik een boel verwarring).  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

mgieskens

Citaat van: bas.drost96 op maart 02, 2015, 19:47:12 PM
Ik twijfel erg over deze buizerd, is dit een morf3 of morf4?
http://waarneming.nl/waarneming/view/98401759
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2015-02-25 Oldemarkt - Markerbroek
Foto's:

Hij lijkt licht op de onderbuik/tussen de poten en ook het licht vanuit de borst loopt vrij ver door over de vleugelschouder. Dus ik denk 4
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mgieskens

Misschien moet er een apart morphen inventarisatie topic komen, zodat deze discussie daar niet door wordt "vervuild".
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Henri25

Ik zou ook 4 kiezen, en idd goed punt dat extra topic!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Elena Kappers

Citaat van: Henri25 op maart 02, 2015, 22:20:28 PM
Citaat van: OlivierO op maart 02, 2015, 22:17:29 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 02, 2015, 20:26:47 PM
Ook de belgen doen mee http://waarnemingen.be/index.php. Je kunt nu wereldwijd  morfen invoeren.

Interessant, maar wat doe ik bijvoorbeeld hier mee? Twee waarnemingen van maken ofzo? Of is het mogelijk om 2 morfen in te geven voor één waarneming, waarbij dan 2 exemplaren worden bedoeld en niet een tussenvorm?

Ja dat zou de beste oplossing zijn, want anders kunnen waarnemingen met aantal individuen>1 niet worden gebruikt voor het onderzoek aan kleurvormen


Splitsen in 2 losse waarnemingen is idd de oplossing, andere mogelijkheden zijn er niet (en voorkomt denk ik een boel verwarring).  :duim:

Elena Kappers

Citaat van: mgieskens op maart 03, 2015, 00:11:46 AM
Misschien moet er een apart morphen inventarisatie topic komen, zodat deze discussie daar niet door wordt "vervuild".

Ik denk dat het niet erg is als het hier blijft, zodat zeker te vinden is voor iedereen, ook mensen die het forum normaal niet gebruiken maar wel de link hebben om bij deze discussie te komen lezen via de invoer pagina.

Elena Kappers

Citaat van: mgieskens op maart 03, 2015, 00:08:59 AM
Citaat van: bas.drost96 op maart 02, 2015, 19:47:12 PM
Ik twijfel erg over deze buizerd, is dit een morf3 of morf4?
http://waarneming.nl/waarneming/view/98401759
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2015-02-25 Oldemarkt - Markerbroek
Foto's:

Hij lijkt licht op de onderbuik/tussen de poten en ook het licht vanuit de borst loopt vrij ver door over de vleugelschouder. Dus ik denk 4
:duim:

Elena Kappers

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 02, 2015, 15:44:54 PM
Beste Hisko, Elena en alle andere betrokkenen,

Wat is dit een ontzettend leuk voorbeeld van een zeer ongedwongen en zeer enthousiaste samenwerking tussen allerlei partijen en allerlei mensen die op waarneming.nl actief zijn en die allemaal hun beste beentje voorzetten om dit project binnen no time van de grond te krijgen. Klasse en ga vooral zo door!!

Het kan bijna niet anders dat dit project erg veel leuke gegevens zal opleveren over de verspreiding in ruimte en tijd van de verschillende kleurvormen van de Buizerd.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Hartelijk bedankt Klaas!
Ik vind het ook ontzettend goed dat we alleemaal samen werken en dat er veel enthousiaste mensen mee willen doen een hun opinie willen geven. Het gaat snel! Ik ben benieuwd  :blink:

Merel

Ik heb het hele topic gelezen, maar toch nog een vraagje. Is het mogelijk om de database door te lopen en andermans waarnemingen te controleren en een morf aan toe te wijzen? Of moeten alle gebruikers dat zelf doen?
Lijkt me ergens niet handig als een ander dat kan doen, maar aan de andere kant zie ik er ook weer voordelen van.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hiskodevries

Citaat van: Merel op maart 04, 2015, 12:35:11 PM
Ik heb het hele topic gelezen, maar toch nog een vraagje. Is het mogelijk om de database door te lopen en andermans waarnemingen te controleren en een morf aan toe te wijzen? Of moeten alle gebruikers dat zelf doen?
Lijkt me ergens niet handig als een ander dat kan doen, maar aan de andere kant zie ik er ook weer voordelen van.
nope, dat moet de waarnemer zelf doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0