Ontdek kleurvariatie in Buizerds!
Het “Buteo-morph” project in een notendop:
De Buizerd kent een zeer variabel verenkleed: er zijn Buizerds met een zeer donker kleed maar ook individuen met een veel lichter kleed en een continue variatie daartussen. Interessant is dat die variatie een genetische basis heeft, en blijkbaar over evolutionaire tijd behouden is gebleven. De vraag is waarom dat het geval is, en één van de mogelijkheden is dat de ene kleurvariant (ook morf genoemd) het beter doet in het ene habitat, en de andere in een ander habitat. Er is alleen weinig bekend over de ruimtelijk variatie van verschillende morfen binnen en tussen populaties.
In mijn onderzoek kijk ik daarom of deze variatie voor een verschillende ruimtelijk verdeling zorgt in het hele jaar en in het hele verspreidingsgebied van de soort, overweegt individuen van alle leeftijdsklassen. Daarnaast kijk ik of deze variatie gerelateerd kan worden aan bepaalde habitat karakteristieken en/of klimatologische variabelen. Een van de manieren om hier achter te komen is het gebruiken van gegevens die door burgers verzameld kunnen worden, een zogenaamde Citizen Science aanpak. Door het gebruik van Waarneming.nl (en Observado.org voor het buitenland), kan iedereen die in het veld naar Buizerds kijkt gegevens invoeren over de verschillende Buizerd morfen die ze tegen komen.
Het project is deel van een promotie onderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen en het Max Planck Instituut voor Ornithologie in Duitsland, en loopt tot het voorjaar van 2017.
Instructies:
Je kan de flyer met de plaatjes downloaden
http://waarneming.nl/download/Buteo-morph-nl.pdf en mee in het veld brengen, en kan je het woord verspreiden tussen jouw kennissen .
Als je een Buizerd invoert zie je onderaan het scherm een rij aanklikbare plaatjes verschijnen. Klik op het voorbeeld die het beste bij jouw kleurvorm past.
Dit kan ook naderhand als je een Buizerd waarneming van jezelf opent.
Voer afzonderlijk elk individu waarvan je de kleurmorf kan geven (aantal=1).
Heeft u zelf een foto van de Buizerd gemaakt? Graag uploaden!
Hoe zien de kleurmorfen eruit:
http://waarneming.nl/download/Buteo-morph-nl.pdf(Foto’s met dank aan Peter de Man, Toon Melaet, Dirk Hiemstra, Jan Bernardus, Joke Huijser en Inge Ryden)
Hoe zien die kleurvormen eruit :