Hoofdmenu

Loopkever Holterberg

Gestart door Thomasr, februari 19, 2015, 22:08:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomasr

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
De kever bewoog nauwelijks dus kon ik hem fotograferen. De kever lijkt helemaal zwart en is ongeveer 15mm lang. 8 lijnen op dekschilden zo te zien. Heb zitten zoeken op habitas.org.uk en zit te denken aan een Agonum soort wellicht. Pterostichus soorten zouden minimaal 1 deuk moeten hebben op het derde tussengedeelte van de lijnen op het dekschild, dus daar zal hij wel niet bij zitten. Zat ook te denken aan Abax parallelepipedus, qua verspreiding lijkt dat ook een goede optie maar die is misschien weer te groot. Weet iemand meer?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/98100122
onzeker Abax parallelus gezien op 2015-02-18 Sallandse Heuvelrug - Holterberg
Foto's:







Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,
Thomas

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

Thomasr

Bedankt Jan, ben er achter dat er 4 Abax soorten voorkomen in Nederland. Ik ga voor Abax parallelus, onder andere omdat hij gele beharing tussen het halsschild en kop heeft. Dit heeft Abax carinatus porcatus zo te zien ook maar die heeft een andere halsschildtekening en veel ruimte tussen het halsschild en de dekschilden. Abax parallelepipedus en ovalis hebben geen gele beharing. Ook valt ovalis wellicht al af door het vrijwel alleen voorkomen in limburg. Tevens klopt de ecologie en verspreiding van Abax parallelus met de kever die ik gevonden heb. Ik heb platen vergeleken van eurocarabidae.de, ik weet niet of er verschil is tussen de geslachten. Wat zeg jij?
Met vriendelijke groet,
Thomas

liptaster

Soort klopt, maar die gele beharing is geen goed kenmerk. Kijk naar structuur: vooral de groefjes en punctering op de basis van het halsschild en verhoudingen (o.a. halschild naar voor versmald of niet).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Thomasr

Hallo Tim, bedankt voor je bevestiging. Die gele beharing kan dus ook afwezig zijn of bij andere soorten aanwezig? Is dit bij heel andere soorten ook een onbetrouwbaar kenmerk? Ik vind parallelepipedus er dan ook wel op lijken. Waarom zou jij parallelepipedus afkeuren? Ik vind het halsschild nogal erop lijken. Maar het dekschild is wel wat lichter van kleur en minder glanzend, dit zou wel bij parallelus passen volgens het plaatje. Ook is bij parallelepipedus gele beharing op de voorste poten te zien. Dit kan ik me niet herinneren van de kever die ik gevonden heb.
Met vriendelijke groet,
Thomas

liptaster

Ik keur de identificatie net goed. Alleen bij het waarom zit je nog wat op de verkeerde dingen aan het letten.

Die gele beharing wordt vooral zichtbaar door licht uit de juiste hoek. Kleur van de dekschilden is zwart, en enige blekere stukken zijn puur reflectie.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Thomasr

Oke Tim, lastig genus dus. Bedankt voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Thomas

Th.Heijerman

Ik hou het op Abax parallelepidus ...

Theodoor

Thomasr

Hallo Theodoor, mag ik vragen waarom?
Met vriendelijke groet,
Thomas

Th.Heijerman

Abax paralellus is slanker ...

Thomasr

tja ik vind het halsschild ook wat meer op parallelepipedus lijken omdat het breder is. Houd hem op onzeker
Met vriendelijke groet,
Thomas