Parkeend, hybride of leucistisch?

Gestart door mgieskens, februari 14, 2015, 13:10:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Wat mij bij deze opvalt bij onderstaande eend is dat de snavel niet geel maar lichtblauw lijkt. Voor zover ik weet is die zelfs bij compleet witte parkeenden doorgaans nog geel/gelig/oranje.
Zit er toch nog een andere soort doorheen of is dit een vorm van leucisme?

http://waarneming.nl/waarneming/view/97959617
Parkeend - Anas platyrhynchos forma domesticus gezien op 2015-02-14 Leidschendam - Prinsenhof
Foto's:








Gezien zijn gedrag ten opzichte van de andere Wilde Eenden denkt hij in ieder geval zelf wel dat hij een Wilde Eend woerd is.  ;)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jfbouwmeester

Bont en bruin, een soort mengsmering dus.
Parkeend kunnen we een heleboel mee benoemen!

Mannetje is ook juist.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

mgieskens

Citaat van: jfbouwmeester op februari 14, 2015, 21:10:06 PM
Parkeend kunnen we een heleboel mee benoemen!
Dat is waar, maar doorgaans doelen we daarmee specifiek op de Anas platyrhynchos forma domesticus en niet Anas platyrhynchos xhybride whatever.
Althans dat is wel een beetje waar mijn vraag om draait, er vanuit gaande dat het geen leucisme betreft.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jfbouwmeester

De wilde eend, zo uit mijn hoofd heette die vroeger Anas boschas?  Nu blijkbaar Anas platyrhynchos.

Ik denk niet dat er nog veel zuivere wilde eenden rondzwemmen althans zeker niet in onze parken en woonwijken. Er zit altijd wel iets van een tamme eend in de voorouders lijkt mij.

Leucisme, daarmee zal je de bontvorming bedoelen. Dat kan zowel van een tamme eend afkomen maar komt ook bij wilde eenden voor.
De kleurverandering naar bruin komt het meest waarschijnlijke van een tamme eend vandaan.
Ik vermoed hier geen hybridisatie. Dus blijft parkeend over.

Wat denk je, ik fok geen eenden maar grasparkieten ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

tekenaar

leucisme is het ontbreken van alle pigment, wat kan zijn in alle veren of in delen van het lichaam. De witte veren van (deels)leucistische eenden zijn vaak wat gelig door het vet wat ze waterafstotend maakt, dat is dus geen pigment.

De eend op deze foto is inderdaad een parkeend, geen hybride. De afmeting en lichaamsbouw zijn zo te zien gelijk aan die van gewone wilde eenden, maar door invloed van tamme eenden (= dezelfde soort!) is de kleur anders. Deze woerd combineert een vorm van melanisme (daarom is hij bruin) met gedeeltelijk leucisme (witte veervelden, ook witte handpennen). Bovendien is de snavel blauw in plaats van geel (door ontbreken van de gele kleurstof in de snavel). Deze verschillende kleurvariaties vererven "los van elkaar", je kan dus bijvoorbeeld normaal gekleurde parkeenden vinden met zo'n blauwe snavel.

Zulke vogels geven regelmatig aanleiding tot verwarring, omdat ze in geen enkele vogelgids worden afgebeeld, maar wel veel voorkomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Bedankt Paul voor deze uitleg.
Het verklaart en beantwoord voor mij de kern van mijn vraag, de blauwe snavel.
Zoiets was mij nog niet eerder opgevallen bij Parkeenden. Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit echt op gelet. Maar deze stond bij de andere Wilde Eenden op de foto en dan ga je opeens dingen zien waar je anders geen acht op slaat. Ik zal voortaan eens wat meer opletten als ik Parkeenden zie.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft