NL-Wantsennamen - Alle namen.

Gestart door thijsdegraaf, februari 11, 2015, 17:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Thijs, als je een "spiekbrief" wilt voor de schrijfwijze van wetenschappelijke wantsennamen, dan is er altijd de EIS lijst van de Nederlandse wantsen van Berend.

Hier ook nog een link over namen schrijven - http://blog.vancouvereditor.com/2011/03/science-writing-and-editing-scientific.html

Pandurus - leuk opgezocht, Arp. Adelphocoris ticinensis is ook zo'n wants die vermoedelijk vernoemd is naar de plaats van de oorspronkelijke beschrijving. Schildwacht of Lijfwacht zou mijn voorkeur hebben.

James

thijsdegraaf

Arp en James bedankt. Enkele van de pagina's had ik ook al bezocht. Ik nam natuurlijk direct aan dat jij het goed had Arp, maar ik was nieuwsgierig of ik de enige domoor was. Ik heb nu op mijn eigen overlegpagina van Wikipedia geschreven over de problemen en dat ik het zal veranderen. Dan weet men dat ik er mee bezig ben en hoeft het wat minder haastig. Ik kan het op andere overlegpagina's aankaarten. Het zou handig zijn als voor iedere Wikipediagebruiker de richtlijnen hierover duidelijk zouden zijn, maar daar heb ik nu geen zin in. Dat moet een ander maar doen.
Laat het verder maar zitten en laten we ons weer op de wantsjes concentreren.  ;)

Arp

Hier nog een erg goed stukje over de "Panduren": http://www.kuk-wehrmacht.de/regiment/grenzer/panduren.html

De algemene teneur is dat het nogal ruigrokken waren - fantastische strijders, maar dus ook rücksichtlos plunderen en wat dies meer zij. Origineel inderdaad lijfwachtsregimenten van Hongaarse edelen, maar in de tijd dat Scopoli de wants de naam gaf waren het dus kort daarvoor vooral nog bijzonder ruige en door de bevolking gevreesde regimenten van wilde houwdegens.

Ik zat me opeens af te vragen of het in het Nederlands nou Pandur of Panduur zou moeten zijn, maar het is eenvoudiger: Pandoer. Er is, volgens mijn woordenboek zelfs een gezegde "een wilde pandoer" (wildebras). En een afgeleid "pandoering" voor een pak slaag :) Er is ook een kaartspelletje met die naam overigens, weer met eigen gezegde: "Dat was opgelegd pandoer tussen die twee" (afgesproken zaak/doorgestoken kaart).

Volstrekt gemist dat het Duitse Wikipedia-artikel,wel naar het Nederlandse Pandoer linkt. Het Engelse deed dat niet, in plaats daarvan is het Engelse Trenck's Pandurs gekoppeld. Een veel beter artikel dan wat ik aanvankelijk gelinkt had  :rolleye:

Ik heb zitten prakkedenken met dingen als lijfwachtridderwants, roofridderwants, plunderridderwants, wilde ridderwants, ruige ridderwants maar met alles pak je niet de lading van de pandoeren het waren niet alleen plunderende wildebrassen, maar je wilde ze toch ook wel aan jou kant hebben om de grenzen te bewaken etc. ... kortom, het waren pandoeren.

Ik blijf dus Pandoerridderwants de beste optie vinden. Thijs kan op WP voor de naamgeving ook mooi naar het Nederlandse artikel Pandoer verwijzen, zodat het voor de hersenloze lezertjes (zoals ikzelf tot vandaag) weer duidelijk is. Doen we ook nog wat aan algemene ontwikkeling  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Mijn algemene ontwikkeling gaat door die wantsen met sprongen omhoog.  ;D

thijsdegraaf

Bart raadde me aan (op mijn overlegpagina als antwoord op het stukje over het cursief schrijven van wetenschappelijke namen) om het in het Biologiecafé te bespreken (nooit van gehoord).
Daar staat het nu ergens onderaan. Nogmaals niet iets om hier nog verder over te praten, maar misschien wel leuk voor belangstellenden om te volgen. 

jck

De Hunnen-, Goten- of Vandalenridderwants :angel: ;D

James

gardensafari

Toch, Thijs, had je voor je begon eerst deze lijst moeten doorploeteren: http://waarneming.nl/user/lifelist/17815?diergroep=20&jaar=0&prov=0&maand=0&sorteer=datum_2
Had je vast veel originelere namen bedacht... O0
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#67
Een hele nieuwe wereld voor me Hans. Gladde zeevinger - Alcyonidium gelatinosum en Dodemansduim - Alcyonium digitatum spreken me wel aan. Past ook mooi bij elkaar. En bij dodemansduim past natuurlijk weer leuk de Weduweroos - Sagartiogeton undatus. Ik begin overnieuw.

Arp en James zijn jullie er al uit of mag ik kiezen?  ;)

Arp

Knopenhakken laat ik graag aan gekwalificeerder personeel over  :angel: Maar ik vind Dwergcymus wel mooier dan Kleine Cymus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#69
Vind ik ook. Dwergcymus zal het zijn Arp.
Nu nog de ridderwantsen en dan ga ik het overal veranderen. Mijn voorkeur is:

S. crudelis Kaapse ridderwants
S. saxatilis Rotsridderwants
S. pandurus Pandoerridderwants

jck


Arp

Eénmaal ...  ... andermaal ... 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Dat is sterk... dat wilde ik ook net gaan opschrijven.   ;D  (Maar niet met zulke leuke smilies)

thijsdegraaf

Zal ik de namen vanavond aanpassen als er geen reacties meer komen?

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Twan martens

Gisteren de gastrodes grossipes geklopt uiteraard uit een grove den. Zie ik bij het invoeren dat hij de naam "dennennaaldboomwants" heeft gekregen. De gastrodes abietis heet tegenwoordig "sparrennaaldboomwants".
Niet dat het me nou zo veel uitmaakt, maar zijn die twee namen niet een beetje dubbelop? Is dennenwants en sparrenwants niet al genoeg? :police:

Groet, Twan.

thijsdegraaf

#76

Hallo Twan,Tja, daar gaan we weer.  ;)  De reden was, dat je nu ziet, dat het beide naaldboomwantsen zijn. Dus van hetzelfde genus (naaldboomwants). ( Er zijn wereldwijd 14 soorten in dit genus, die coniferensap drinken) Zo gauw je dennenwants en sparrenwants maakt, laat je dat los. Voordeel is dat het korter is. Met dat dilemma zit je steeds, helemaal tevreden was ik ook niet. De wetenschappelijke namenbedenkers hebben van dat probleem veel minder last.
Heel veel wantsen zijn naar bomen en planten vernoemd. Met alleen wants erachter kom je in de problemen. Dat was een beetje de aanleiding: berkenwants, nog een berkenwants en een berkenschildwants, die van dezelfde familie was als die ene berkenwants.  :rolleye:
Ik weet niet of je alles gevolgd hebt. Deze namen zijn besproken op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300047.90 11e stukje vanaf boven.
Bij twijfel zou ik het houden op de oude naam, als er veel betere namen opduiken of als het fout is, moet je veranderen. De enige mogelijkheid zou misschien zijn dennennaaldwants en sparrennaaldwants van het genus naaldwantsen. Ik hoor het wel.


De namen van de ridderwantsen en cymus zijn overal aangepast. Beschrijving staan nu ook op Wikipedia. Ik heb de beschrijving van beide exoten hier gezet. Hopelijk naar tevredenheid. (alle cymussen  ;)  staan nu ook beschreven)

Arp

Ik ben wel een beetje benieuwd wat de atlas met de Lygaeidae tzt over saxatilis gaat zeggen. Momenteel staat het beest inderdaad op het soortenregister als 1a (Oorspronkelijk. Minimaal 10 jaar achtereen voortplanting), maar ik heb ergens in m'n achterhoofd dat het ook een incidentele dwaalgast zou zijn?

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 16, 2015, 16:54:44 PM
Ik heb de beschrijving van beide exoten hier gezet.
Ik heb een kleine wijziging aangebracht (o.a. rivularis als lookalike, niet crudelis zelf)

Mijn foto's van het crudelis-lijkje van destijds zijn niet zo fraai, maar ik zou wat kunnen oploaden zodat je er kiekjes van crudelis en pandurus bij kunt zetten?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op augustus 16, 2015, 17:23:08 PM
Ik ben wel een beetje benieuwd wat de atlas met de Lygaeidae tzt over saxatilis gaat zeggen. Momenteel staat het beest inderdaad op het soortenregister als 1a (Oorspronkelijk. Minimaal 10 jaar achtereen voortplanting), maar ik heb ergens in m'n achterhoofd dat het ook een incidentele dwaalgast zou zijn?

Laatste waarneming dateert van voor 1884?    http://www.repository.naturalis.nl/document/46393
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ah ja, bedankt Henk - dat was 'm. Het zal Lygaeus equestris/simulans zijn die recenter weer als dwaalgast was gesignaleerd.

Al weet je natuurlijk nooit wat Berend nog onder de pet heeft voor de atlas :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Hoi Arp.  Een foto van de overleden crudelis is welkom. Ik had al voor pandurus gekeken. Daar heb ik zelf ook nog foto's van, maar er staan er al genoeg op Wikimedia. Bedankt voor het bijschaven van de tekst.  :)

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 17, 2015, 00:26:13 AM
Een foto van de overleden crudelis is welkom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotsridderwants#Exotische_familieleden

Heb er een pandurus van mij bij geplakt met ongeveer hetzelfde perspectief als de crudelis, maar het zijn geen beste kiekjes (oude camera's). Als je er wat beters voor hebt gewoon uploaden en gebruiken. Voor de crudelis staan er drie perspectieven op commons, allemaal even sneu  :rolleye: Ik zal kijken of ik nog eens nieuwe, betere foto's kan maken, maar dat zal even duren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik vind het er goed uitzien Arp.  :duim:

thijsdegraaf

#83
Nog een vraag. Ik had hem gisteren willen stellen maar Ziggo lag al voor de tweede keer plat door een of andere aanval. Nu doet Wikipedia het niet .

Ik ben bezig met m'n laatste nysius op "Wikipedia, maar ik ben bang, dat naam niet helemaal goed is. Nu zijn de meeste nysius soorten niet zo trouw aan één plant. Maar ze worden toch als een voorkeursplant genoemd of ze zitten in de wetenschappelijke naam (Nysius ericae, heidenysius)

Het probleem zit bij Nysius cymoides, koolzaadnysius. Als je op internet kijkt wordt koolzaad (Canola) inderdaad genoemd, maar in Iran onder laboratoriumomstandigheden.
De meeste informatie over het beestje staat op een Australische site (waar hij niet voorkomt): http://www.padil.gov.au/pests-and-diseases/pest/main/141921
Foto's staan ook op http://barry.fotopage.ru/gallery/show_image.php?imageid=16896
In Wachmann staat de volgende informatie:
De soort is verspreid in West-Europa, het zuiden van Centraal-Europa, het Middellandse Zeegebied, in het woestijngebied van Afrika, Arabië, Centraal-Azië.  .
Hij bewoont droge, hete gebieden met een steenachtige bodem of zandbodem. Vaak op plekken als zand- of steenafgravingen, braak liggende gronden.
Hij leeft op een veel verschillende planten, maar heeft een voorkeur voor composietenfamilie (Asteraceae), (bijvoorbeeld alsem (Artemisia), centaurie (Centaurea), fijnstraal (Erigeron). In het MiddellandseZeegebied kan de soort schadelijk zijn voor cultuurplanten. De jaarlijks ontwikkelingscyclus is nog onduidelijk.

Koolzaad wordt niet genoemd. Ik twijfel nu toch aan de naam. Composietennysius hebben we helaas al.
De Austalische site gebruikt de wetenschappelijke naam cymoides = lijkt op een Cymus  denk ik met false chinch bug. Ze geven aan, dat hij tot de kleine soorten behoort al scheelt het niet veel. (gemiddeld ongeveer een halve mm. (3,1 – 4,1 mm) De exacte maten van de tarwenycius, Nysius huttoni  heb ik niet. (ook ongeveer 3 – 4 mm) De andere: 3,5-4,5  3,6 – 6  3,9 – 4.8 en 3,5 – 4,5.
Een andere naam wordt dus lastig. Dwergnysius?
Graag hulp / wijze raad.

Arp

#84
Hoi Thijs,

Niet veel tijd nu ... de Australische pagina geeft aardig wat info, al staat het er een beetje krom:
CiteerNysius cymoides is a relatively small member of the Nysius genus. Within the genus Nysius, it also has one of the shortest wing membrane to body length ration (male: 0.94; female: 0.96). The veins of the clavus and corium, as well as the scutellum, bear in addition numerous long, weakly curved or straight, erect to suberect hairs longer than the width of the second antennal segment.

Key characters:
- Second antennal segment usually pale, sometimes dark throughout, but never with a distinct basal ring;
- Length of hemelytral membrane more than 0.9x length of rest of body, projecting well beyond.

Source: HET News 2003. (See weblinks) apex of abdomen
Krom lijkt het verhaal over de ratio membraan/lichaamslengte - dat zou je kunnen interpreteren als "korte" membraan, maar als ik foto's bekijk lijkt het juist precies andersom (erg lange membraan). Of zijn de foto's die ik in de gauwigheid zie (bij Boris) verkeerd op naam gebracht?

De genoemde bron (HetNews 2003) is overigens de herfstuitgave van 2003 (vanaf pagina 4).

Misschien is daar wat mee te doen?

Langvleugelnysius ? of toch Kortvleugelnysius ? (de tekst in HetNews is wel duidelijk)

Of anders op basis van het aangegeven voorkeursleefgebied:
Zandnysius ?
Woestijnnysius ?

Dat slechts snelsnel wikiwiki :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#85
Hoi Arp. Bedankt, daar is het veel duidelijker.  :duim:  Dat begreep ik ook al niet, vandaar dat ik geen suggestie met de vleugel heb gedaan. Ik heb nu ook niet veel tijd. (net thuis, inkopen doen, morgen kleinkinderen ophalen uit Brabant, die een paar dagen komen logeren en dan op mijn computer zitten  >:( .
Ik voel veel voor Langvleugelige nysius of langvleugelnysius. De meeste soorten houden van zand. Woestijnnysius vind ik ook een leuke.
Hopelijk komen er nog wat meningen.

thijsdegraaf

Het blijft wat stilletjes. Langvleugelnysius maar doen??
Hier zijn de verschillen met de rest van de familie:

The ratio of membrane length divided by rest-of-insect length for each sex of species (male first) was:
thymi ........0.65 & 0.64;
ericae .......0.75 & 0.81;
senecionis 0.76 & 0.79;
graminicola 0.75 & 0.85;
cymoides ..0.94 & 0.96.

Arp

Dat lijkt me een geschikte en "veiliger" dan het koddigere woestijnnysius.

Ervan afgezien dat ik gevoelsmatig een voorkeur heb voor namen die uit één woord bestaan, heb ik bij "langvleugelige nysius" ook meer een associatie met "macropteer" en dat zijn de andere ook, maar deze heeft langere vleugels. Langvleugelnysius duidt dat beter aan voor mijn gevoel. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ja zo zat ik ook een beetje Arp. Ik laat hem tot morgenavond staan en dan pas ik de naam aan.

thijsdegraaf

#89

Ik kom weer eens aanzeuren.
Ik ben nu op Wikipedia op de helft met de bodemwantsen als ik de Drymussoorten heb ingevoerd (heb ik in het klad klaar). Ik heb echter nog een probleem met een naam. Hopelijk de laatste. Ik denk, dat het met de laatste familie blindwantsen minder zal zijn, omdat ik die nog met het verspreidingsatlas van Berend heb kunnen controleren. Voor de bodemwantsen had ik het wantsenboek van Wachmann nog niet.
In Wachman:
CiteerDrymu sylvaticus besiedelt die Streuschicht trockener Offenlandbiotope auf unterschiedlichen Subtraten. In Norddeutschland findet man sie vor allem auf Sandböden, oft auch in Calluna-Heiden.
Geen echte voorkeur voor planten bekend. Op http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/Drymus_sylvaticus.html wordt niet aangegeven, dat hij in meer open gebieden leeft. Op andere websites wel, maar die hebben die informatie ook van Wachman overgenomen.
Als ik dit lees, vraag ik me af of de naam 'woudmoswants' kan voor een wants, die een voorkeur heeft voor meer open, drogere gebieden dan de andere drymussoorten.
Aan de andere kant: De wetenschappelijke naam 'sylvaticus' betekent bos- (of or belonging to woods) Vandaar dat voor deze naam gekozen is. Als we de wetenschappelijke naam willen aanhouden is bosmoswants misschien beter, maar dat spreekt niet zo lekker uit. (bosmuis (Apodemus sylvaticus))
Onderaan deze pagina http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300047.30 , kun je nalezen hoe we tot de naam zijn gekomen. We hebben toen voor 'woud' i.p.v. 'bos' gekozen omdat we toen voor 'drymus' bosjeswants in gedachten hadden. Dat is later moswants geworden, omdat alle soorten daarop voorkomen.
Mijn vraag dus is: Laten we het staan als woudmoswants, maken we er bosmoswants van (dat is de wetenschappelijkere naam al klopt het niet helemaal met de beschrijving in Wachman, bos vind ik ook wat minder zwaar dan woud) of bedenken we iets anders (wat niet makkelijk is).