NL-Wantsennamen - Alle namen.

Gestart door thijsdegraaf, februari 11, 2015, 17:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Citaat van: thijsdegraaf op september 06, 2015, 17:50:50 PM
Maar ik zie geen ramen bij onze wants James. Met vensterheremietwants maak je gebruik van de wetenschappelijke naam. Dat moet kunnen als er geen betere naam is. De vraag is dus of er een betere naam mogelijk is of dat we het hier op houden. (glansheremietwants  :-\ ??? )

Dan vind ik glansheremietwants, of glanzende heremietwants veel beter.
Slechts een persoonlijke opvatting, uiteraard.
Stel eens voor je kunt op een dag schrijven: vandaag zag ik een glanzende heremietwants naast een glanzende agaathoren. Chique, toch.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

rietvanoosten

Gelukkig is er nog humor in "moeilijke" tijden  ;D
met vriendelijke groet, Riet

jck

Ik weet niet of dit klopt maar...het idee van ramen in de vleugel van een rouwzwever kan ik me makkelijk voorstellen. Erg glanzende soorten lijken soms lichte panelen te hebben die als "ramen" ogen. Misschien is het soms letterlijk en soms figuurlijk bedoeld.

James

thijsdegraaf

Dat dacht ik ook James. Een andere verklaring lijkt me niet mogelijk.

jck

Er zijn genoeg soorten in de database die Glans- of Glanzende heten. Mijn voorkeur zou Glansheremietwants zijn - zo vermijd je dat gedoe met glanzende heremietwants en Glanzende heremietwants. Of een Ruitheremietwants als je de ramen erin wilt houden. :blink:

James

thijsdegraaf

Ik wacht de andere meningen af. (ook voor de andere wants)  :)

Douwe van der Ploeg

Doe maar sowieso niet ruit, dat veroorzaakt verwarring met de geometrische figuur.
Douwe van der Ploeg

gardensafari

Ben het met Douwe eens: geen ruit, want dat wekt verwarring met de gelijknamige tekening.
Ik vind glanzende beter dan glans, maar omdat je soortnamen niet met een hoofdletter MAG schrijven, krijg je bij glanzende weer de vraag of het de glanzende heremiet is, of een heremiet die glanst.
Mijn stem is glansheremietwants.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#128
Toch nog een foutje, maar nu alleen als mededeling. Kleidocerys privignus had James voorgesteld als elzensmalsnuit, maar ik heb hem als elssmalsnuit opgeschreven. Elzensmalsnuit past natuurlijk beter bij berkensmalsnuit en veel andere namen. Een schrijffout dus. Sorry James. Ik heb het in alle lijsten veranderd. Arp zag het toen hij de naam wilde invoeren. Hij is al vergevorderd. Ik zal ook Petra een mailtje sturen, want die heeft hem al op haar site staan. http://www.mijninsectenwereld.nl/wantsen-en-cicades/bodemwantsen

Op de Eremocorisnamen kom ik nog terug natuurlijk. Nog even geduld.  :)

bruinekikker

Thijs inmiddels de naam op mijn site veranderd in Elzensmalsnuit
Groetjes, Petra
www.mijninsectenwereld.nl
www.mijnvlinderwereld.nl

thijsdegraaf

Dank je Petra. Ik had het gezien  :)

thijsdegraaf

#131
Voorstel Eremocoris. ( ik ben bij de overige bodemwantsen gelukkig geen problemen in de naamgeving meer tegengekomen)

Eremocoris podagricus: Zuidelijke heremietwants
Eremocoris fenestratus: Glansheremietwants

Aan glansheremietwants werd in de reacties de voorkeur gegeven. Zuidelijke heremietwants is niet fout, want het is een zuidelijke soort. Alleen is de E. fenestratus dat ook. (hoewel bij E. podagricus ook nog Noord-Afrika als leefgebied wordt genoemd) Aan de andere kant zie ik zo geen aansprekende naam, die betrekking heeft op een unieke eigenschap.

Douwe van der Ploeg

En aan de wetenschappelijke naam heb je zo te zien ook niks, dat lijken ze allemaal te hebben.. (?)

(Voor degenen zonder Latijn woordenboek bij de hand):
podagr|a, ae, f. [ποδάγρα]
1. jicht, podagra.
2. (pl.) gezwellen aan de poten v. dieren
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf


Arp

#134
Een week of twee geleden was ik wat halfslachtig hieraan begonnen, maar moest het toen even laten liggen. Daarna ben ik het "kwijtgeraakt" - het stond niet onder Eremocoris (maar in het mapje met de sleutel van Wagner en ik had het - heel slim - ttt.txt genoemd  :rolleyes: Vannacht maar eens de schijven af laten zoeken naar trefwoorden uit de inhoud en dus teruggevonden.

Dit overzichtje is niet af, is niet meer gedubbelgesjekt en mist nog foto's! Maar ik plemp het hier nu maar snel neer, want ik kom er de komende dagen ook niet aan toe. Misschien kunnen jullie er wat mee, qua kenmerken...

 
Eremocoris (in Nederland)
Lichaam niet extreem afgeplat, tenminste ventraal convex gebold. Langgerekter/smaller dan Gastrodes
Ogen relatief klein: Kop tussen de ogen duidelijk veel breder dan een oog (anders dan Ischnocoris)
Ogen achter op kop, dicht tegen halsschild aan (anders dan Taphropeltus)
Zijranden van het halsschild over de gehele lengte met scherpe rand (Tropistethus: stomp afgerond)
Zijrand van het halsschild naast de dwarsrichel breder vlak uitgetrokken
Grotere beesten: 6-7,5mm (Scolopostethus 3-4,5mm)
Eerste antennesegment steekt met meer dan de halve lengte voor de kop uit.

De sleutel van Wagner verdeelt "onze" soorten in twee koppels:

  • E. abietis & fenestratus: De verdikte voordijen met slechts 1 lange doorn, alsmede verscheidene kortere, maar deze soms rudimentair. Eerste lid achtertarsen lang, meer dan 2x zo lang als 2e en 3e samen; Benen onbehaard (hoogstens achterschenen distaal kort behaard).
  • E. plebejus & podagricus: De verdikte voordijen met 2 lange doornen alsmede verscheidene kortere; Eerste lid achtertarsen korter dan 2x de lengte van het 2e en 3e samen; Benen met lange haren.
Let op 1: Dit nog checken - ik geloof dat uit de sleutel van Pericart mogelijk wat anders te concluderen valt, maar dit is dus hoe Wagner het uitsleutelde
Let op 2: Wat Wagner benoemt als "onbehaarde benen" (hoogstens tibia apicaal kort), beschrijft British Bugs stevast als kort behaarde tibia. Pericart beperkt het tot de achterschenen en heeft het over lange recht afstaande haren vs. kortere schuin afstaande.

Bovenstaande kenmerken zijn in het volgende verkort opgenomen.

Eremocoris abietis
syn: E. erraticus Fabricius

  • Voordijen met 1 lange doorn; Eerste achtertarslid lang; Benen onbehaard (BB: Tibia kort behaard).
  • 7,0-7,5mm
  • Eerste antennesegment roodbruin, vooral aan onderkant, apicaal donkerder. (Pericart: Dieren uit Lapland geheel zwarte antennes)
  • Benen inclusief de dijen geheel roodbruin.
  • Achterschenen vrijwel kaal/onbehaard, tenminste proximaal.
  • Mesosternum zonder wratten/doornen.
  • Contrastrijker en lichter gekleurd dan fenestratus.
  • Corium met donkere vlek (Pericart)
  • Wordt vaak, maar niet altijd met mierennesten geassocieerd. In mierennesten ontwikkeling acyclisch, zonder winterpause (meer generaties).
  • Links: Nlsr; BB; Wrn: be, nl, obs; FE
  • Naamgeving: abietis = dennenhout; Duits: Ameisen-Klausner.
  • Dennenheremietwants
  • ...
Eremocoris fenestratus (Herrich-Schaeffer, 1839)
syn:

  • Voordijen met 1 lange doorn; Eerste achtertarslid lang; Benen onbehaard (BB: Tibia kort behaard) Let op: Pericart zegt achterschenen met lange afstaande haren!
  • 7,0-7,5mm (Wagner) / 6.0-7.5mm (BB) / 5,7-8,0mm (Pericart) - smal/langwerpig.
  • BB geeft de soort als "glanzend" - dit komt overeen met de foto's van Gerard (=uniek). Pericart geeft dit ook, maar waarschuuwt dat andere soorten ook kunnen glanzen tgv van vettigheid.
  • Antennes en dijbenen zwart (Wagner). Pericart: soms 1e antenne lid basaal en/of 4e apicaal lichter; Benen bruin, dijbenen meestal donkerder, soms dijen en schenen zwart. 
  • Op het mesosternum voor de coxa stompe wratten aan weerszijden van de groeve voor rostrum (zijaanzicht!) (=uniek).
  • Zijrand halsschild geel, achterrand bruin, achterhoeken zwart
  • Corium (rood)bruin, basis iets lichter en met donkere vlek in het midden
  • Zuidelijke soort (Middellandse Zeegebied), maar zeldzamer/plaatselijk ook in Centraal/West-Europa. Voorkeur voor droge, warme gebieden. In de droge strooisellaag bij verschillende soorten planten uit de cipresfamilie (Cupressaceae; Juniperus/Thuja), maar ook Rosaceae (Rosa/Crataegus). Is in de zomer ook hoger in de planten te vinden. Mogelijk verspreid door gezeul/handel met cipressen.
  • Links: BB; Wrn: be, nl, obs; FE;
  • Naamgeving: fenestratus: voorzien van vensters; Duits: Bunter Klausner - dat is vreemd, want juist abietis is "bonter"/kleurrijker.
  • Glansheremietwants?
  • Vensterheremietwants?
  • Cypressenheremietwants?
  • ...
Eremocoris plebejus

  • Voordijen met 2 lange doornen; Eerste achtertarslid kort; Benen/tibia lang behaard.
  • 5,5—7,0mm / 4,9-7,2mm (Pericart) - iets breder gebouwd dan fenestratus.
  • Mesosternum zonder duidelijke wrat/doorn voor de middencoxa.
  • Bleke kleurelementen minder uitgebreid, vooral op de achterlob van het halsschild
  • Corium donkerbruin, aan de basis en langs buitenrand iets bleker.
  • Benen (alleen?) tibia en tarsen roodbruin (Pericart: Femora donkerbruin/zwart).
  • Haren op tibia veel langer dan dikte tibia (langer dan podagricus)
  • Links: Nlsr; BB; Wrn: be, nl, obs; FE;
  • Naamgeving: plebejus = gewone mens; Duits: Gewöhnlicher Klausner
  • Gewone heremietwants
  • ...
Eremocoris podagricus

  • Voordijen met 2 lange doornen; Eerste achtertarslid kort; Benen/tibia lang behaard.
  • 5-7mm (Wagner) / 5,7-7mm (Pericart)
  • Op het mesosternum, voor de coxa van de middenbenen, staat een duidelijke tand aan weerszijden van het rostrum (zijaanzicht!) (=uniek)
  • Zijrand en achterrand van het halsschild gelig-lichtbruin.
  • Dekvleugels lichtbruin met bleke en donkere tekening
  • Benen (geheel?) roodbruin
  • Haren op tibia zo kort als dikte tibia (korter dan plebejus)
  • Zuidelijke soort (Middellandse Zeegebied, Zuidoost-Europa etc.) naar het noorden toe zeldzamer of ontbreekt geheel (Wagner), maar BB plaatst ze in naaldwouden van Schotland. Voorkeur voor open of halfschaduwrijke, warme gebieden met een kalkhoudende bodem. Zitten zowel droog als vochtig, in de strooisellaag, onder stenen of in mos bij bijvoorbeeld heggen, bosranden of onder jeneverbesstruiken. Zelden in de planten. Overwintert als imago, paring in voorjaar nieuwe generatie klaar in augustus.
  • Links: Nlsr; BB; Wrn: be, nl, obs; FE;
  • Naamgeving: podagricus = met jicht, gezwel aan poten; Duits Großer Klausner (maar is niet groter dan de anderen)
  • Grote heremietwants
  • Zuidelijke Heremietwants?
  • Buikdoornheremietwants?
  • Buiktandheremietwants?
  • ...
Andere Eremocoris

"Eremocoris remanei" Roubal, 1957
Deze wordt door Wagner genoemd met de kanttekening dat het een soort "tussenvorm" is met 2 grote doornen op de voordijen, maar verder gelijkend op abietis. De soort is beschreven op basis van één vrowutje uit Bohemen. Wagner houdt open dat het een aberratieve vorm (van abietis?) kan zijn.

Eremocoris maderensis (Wollaston 1858)
Zie: FE

Eremocoris pellitus Seidenstucker 1965
Zie: FE
Langbehaarde antennes. Balkan - Turkije,

Eremocoris ribauti Vidal 1936
Zie: FE

Gebruikte naslag:

  • Aukema, Berend (2015) Eremocoris. Nederlands Soortenregister (versie niet aangegeven!), geraadpleegd op 2015-09-08: Link: Taxon 157689
  • Aukema, Berend (2015) Fauna Europaea: Lygaeidae. Fauna Europaea version 2.6.2, geraadpleegd op 2015-09-08: Link: Taxon 12843
  • Hedicke, H. (1935) Unterordnung: Ungleichflügler, Wanzen, Heteroptera. In: Börner, C.; Haupt, H.; Hedicke, H.; Janke, O. (eds) Schnabelkerfe, Rhynchota (Hemiptera); Die Tierwelt Mitteleuropas, Band IV, Insekten I. Teil, 3. Lieferung, pp.X.12-114.
  • Hoffmann, Hans-Jürgen (2011) Die Namen der Wanzen - lateinisch und deutsch, sowie deren Betonung. - Heteropteron, vol.34, pp.17-33 (PDF)
  • Pericart, J. (1998) Hémiptères Lygaeidae euro-méditerranéens, vol.2. - Faune de France, vol.84b.; Eremocoris: pp.261-284. (PDF)
  • Wachmann, E.; Melber, A; Deckert, J. (2007) Wanzen, Band 3, Pentatomorpha I. In: Die Tierwelt Deutschlands, vol.78
  • Wachmann, E.; Melber, A; Deckert, J. (2012) Wanzen, Band 5, Supplementband. In: Die Tierwelt Deutschlands, vol.82
  • Strauss, Gerhard (2010-..) CORISA Wanzenabbildungen (CD-ROM) - Ein Hilfsmittel zur wissenschaftlichen Bestimmung von Wanzen (Heteroptera). (Info - wordt continu uitgebreid)
  • Wagner, Eduard (1961) Heteroptera, Hemiptera. In: Brohmer, P.; Ehrmann, P.; Ulmer, G. (eds) Die Tierwelt Mitteleuropas, Band IV (Neubearbeitung), Insekten 1.Teil, Heft Xa, pp.Xa.1-173.
  • ...



Voor fenestratus lijkt het voorgestelde Glansheremietwants me een goed plan.

Voor podagricus lijkt het me handiger om iets met die scherpe tandjes op de buik, naast het rostrumkanaal te doen - ook al omdat de naam dan mensen er misschien toe verleidt om ook te proberen de buik te fotograferen ? Iets van Buiktandheremietwants zou de lading dekken, maar misschien hebben jullie nog andere ideetjes?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#135
Geweldig Arp,  :duim:
Ik heb net de computer aangedaan. Großer Klausner heeft me destijds op het verkeerde been gezet. Je hebt het weer grondig aangepakt. Wat betreft de naam wacht ik af, wat anderen er van vinden.

thijsdegraaf

#136

Arp mailde me, dat Borsttandherememietwants misschien beter is, aangezien het mesosternum (waar de tandjes zitten) natuurlijk eigenlijk de borst is, en de buik vaak meer geassocieerd wordt met het ventrale deel van het abdomen.

Omdat er verder geen reacties zijn, denk ik, dat ik met een nieuw voorstel kan komen.

Eremocoris podagricus: Borsttandherememietwants
Eremocoris fenestratus: Glansheremietwants

David Tempelman

dag allemaal, ik zie dat zo'n beetje alle NL namen zijn ingevoerd op wrn.nl klopt dat ?
er ontbreken nog wat familienamen her en der. die kan ik toevoegen. ik bekijk dit board onregelmatig dus kan even duren maar komt allemaal voorelkaar  ;)
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

#138
Hallo David.
Er zijn er al heel wat ingevoerd, deze families zijn inderdaad nog niet af: http://waarneming.nl/familie/view/10853, http://waarneming.nl/familie/view/1573, http://waarneming.nl/familie/view/10329, http://waarneming.nl/familie/view/10852 en dan nog de blindwantsen  :rolleye: .
Geweldig, dat jullie dat willen doen  :P   :duim:

thijsdegraaf

Zal ik morgen de voorgestelde namen in de lijstjes zetten? Dan is het klaar (totdat er weer nieuwe soorten opduiken  ;)  ) en kan het ook in het familieoverzicht op Waarneming gezet worden door Arp of David.

thijsdegraaf


arpwifi

Citaat van: Twan martens op augustus 16, 2015, 16:19:39 PM
Gisteren de gastrodes grossipes geklopt uiteraard uit een grove den. Zie ik bij het invoeren dat hij de naam "dennennaaldboomwants" heeft gekregen. De gastrodes abietis heet tegenwoordig "sparrennaaldboomwants".
Niet dat het me nou zo veel uitmaakt, maar zijn die twee namen niet een beetje dubbelop? Is dennenwants en sparrenwants niet al genoeg? :police:

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 16, 2015, 16:54:44 PM
Hallo Twan,Tja, daar gaan we weer.  ;)  De reden was, dat je nu ziet, dat het beide naaldboomwantsen zijn. Dus van hetzelfde genus (naaldboomwants). ( Er zijn wereldwijd 14 soorten in dit genus, die coniferensap drinken) Zo gauw je dennenwants en sparrenwants maakt, laat je dat los. Voordeel is dat het korter is. Met dat dilemma zit je steeds, helemaal tevreden was ik ook niet. De wetenschappelijke namenbedenkers hebben van dat probleem veel minder last.
Heel veel wantsen zijn naar bomen en planten vernoemd. Met alleen wants erachter kom je in de problemen. Dat was een beetje de aanleiding: berkenwants, nog een berkenwants en een berkenschildwants, die van dezelfde familie was als die ene berkenwants.  :rolleye:
Ik weet niet of je alles gevolgd hebt. Deze namen zijn besproken op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300047.90 11e stukje vanaf boven.
Bij twijfel zou ik het houden op de oude naam, als er veel betere namen opduiken of als het fout is, moet je veranderen. De enige mogelijkheid zou misschien zijn dennennaaldwants en sparrennaaldwants van het genus naaldwantsen. Ik hoor het wel.

Naar aanleiding van deze opmerking van James kwam ik de namen xxxxnaaldboomwants weer tegen en schrok er nu zelf toch ook wel een beetje van "Dennennaaldboomwants" - dat is namelijk wat ik toch wel automatisch een beetje lees nu : boomwants.

De uitleg van Thijs hier is op zich steekhoudend (niet boomwants, maar naaldboomwants), maar dat is toch niet hoe het "binnenkomt" ... onwillekeurig krijg ik toch associaties met Pentatomidae. Destijds ben ik er kennelijk minder hard over gestruikeld, maar toch ... Thijs gaf ook al aan er niet helmaal gelukkig mee te zijn.

Deze namen zijn nog niet overgenomen door NLSR en nu dus ook op WP verwijderd. Is er een kans op een heroverweging?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Ik gooi het in de groep -

Gastrodes abietis - Coniferensapwants
Gastrodes grossipes - Donkere coniferensapwants

James

arpwifi

Ja, ik zat zelf ook eerst even aan Dennensapwants en Sparrensapwants te denken, maar "sapwants" hebben we al voor de Blissinae gebruikt (Ischnodemus en Dimorphopterus), dus misschien is dat ook weer "verwarrend"?

Heel simpel - maar wellicht te simpel (vanwege andere bodemwantsen aan coniferen) zou misschien Dennen- en Sparrenbodemwants zijn. Ik ga ook nog even verder puzzelen ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#144
Ik had al het gevoel dat er iets niet klopte, maar de Gastrodes spp zuigen dus inderdaad aan de zaden, niet zozeer het "sap" uit de boom, hoewel zowel Berend als WMD tenminste voor abietum wel aangeven dat de nimfen ook wel aan de naalden zuigen. Hier is de term "zaadwants" al eens geopperd (voor Belonochilus numenius) maar er is nog niks mee gedaan en is dus nog vrij. Eventueel zou dit dus een optie zijn:
Sparrenzaadwants (abietum) en Dennenzaadwants (grossipes)

Aangezien de volwassen wantsen vooral aan de zaden in de kegels (van het vorige jaar) zuigen en ook de afgeplatte lichaamsvorm daarop is aangepast, noemen de Dutisers deze wantsen "Zapfenwanzen". G. grossipes ken ik al jaren als "Kiefernzapfenwanze" en Hoffmann geeft "Glatte Zapfenwanze" (abietum) en Porige Zapfenwanze (grossipes). Ook de Engelsen gebruiken "Pine-cone bug" voor grossipes.

Ik vind het eigenlijk wel een idee om dat maar gewoon te volgen (ook vanwege internationale overeenkomst). Dus zoiets?:
Sparrenkegelwants (abietum) en Dennenkegelwants (grossipes)

De binding met Spar is voor abietum wat minder sterk dan de binding van grossipes met Dennen. Dus we kunnen ook het voorbeeld van Hoffmann volgen en er zoiets van maken:
Gladde Kegelwants (abietum) en Ruwe Kegelwants (grossipes).

Of in navolging van James:
Lichte Kegelwants (abietum) en Donkere Kegelwants (grossipes).

*ingroepgooi*
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

Daar zat ik lekker mis met mijn sap,  :o :-X maar voor de naam maakte dat gelukkig niet uit. Een lichte voorkeur voor voorstel 1.

arpwifi

Valt wel mee - ik denk dat je op de opmerking over de nimfen die het sap uit naalden zuigen af bent gegaan en daarom ook dat "naald" in de naam had verwerkt ...

Je bedoelt xxxxzaadwants? Sluit wel iets minder mooi aan op de Duitse en Engelse namen - en zoals ik al bij de Belonochilus schreef
Citaat van: arpwifi op oktober 19, 2016, 14:43:06 PM
... maar een "zaadwants"? (klinkt nogal negatief ook  ;D )

Maar misschien ligt dat aan mijn bargoens ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#147
O jee nee  ik bedoel optie 2. Je moet ook nummeren (makkelijker voor verstrooide mensen).  ;D

arpwifi

Vanwege de platte bouwvorm (om in de kegels te kruipen) zou je ook nog aan "vlakwants" of "platwants" kunnen denken

Sparren- of Dennenvlakwants
Sparren- of Dennenplatwants

Of nog mooier!!:
Sparren- of Dennenplatbodemwants 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ah okay - Sparrenkegelwants en Dennenkegelwants

Ben zelf ook meer voor één-woordige namen :)

Wie biedt?!?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]