Oehoe, Lauwersmeer moeten omgezet worden naar "escape"

Gestart door birdy, februari 09, 2015, 11:34:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Citaat van: frankmeer op februari 18, 2015, 15:44:40 PM
Nogmaals, in het veld is het gewoon niet vast te stellen of een Oehoe al dan niet geringd is als gevolg van de dichte pootbevedering bij deze soort en enkele andere grote uilensoorten, waar een evt. ring geheel onder schuil kan gaan. Er zijn verhalen bekend van een Oehoe die als ongeringd werd bestempeld totdat de vogel dood gevonden werd en wel degelijk een sieraad bleek te dragen. Of van een vogel in gevangenschap waarbij je zelfs op een afstand van 10 centimeter zijn ring nog niet kon zien. Het is een nobel streven om zo'n omgekeerde bewijslast in te willen voeren, maar de praktische uitvoerbaarheid daarvan is nul. Neemt niet weg dat je waarnemingen uit Leeuwarden en de Lauwersmeer op escape zetten een verstandige zet is natuurlijk.

Overigens is de omgekeerde bewijslast, ingevoerd door de CDNA, natuurlijk niet van toepassing op Sneeuwgans.


Maar welke criterea worden nu dan toegepast om de status van Oehoe te bepalen? Locatie? Sleet? Gedrag?

Martijn Bot

Citaat van: Bram Rijksen op februari 18, 2015, 19:11:17 PM
Citaat van: frankmeer op februari 18, 2015, 15:44:40 PM
Nogmaals, in het veld is het gewoon niet vast te stellen of een Oehoe al dan niet geringd is als gevolg van de dichte pootbevedering bij deze soort en enkele andere grote uilensoorten, waar een evt. ring geheel onder schuil kan gaan. Er zijn verhalen bekend van een Oehoe die als ongeringd werd bestempeld totdat de vogel dood gevonden werd en wel degelijk een sieraad bleek te dragen. Of van een vogel in gevangenschap waarbij je zelfs op een afstand van 10 centimeter zijn ring nog niet kon zien. Het is een nobel streven om zo'n omgekeerde bewijslast in te willen voeren, maar de praktische uitvoerbaarheid daarvan is nul. Neemt niet weg dat je waarnemingen uit Leeuwarden en de Lauwersmeer op escape zetten een verstandige zet is natuurlijk.

Overigens is de omgekeerde bewijslast, ingevoerd door de CDNA, natuurlijk niet van toepassing op Sneeuwgans.

Maar welke criterea worden nu dan toegepast om de status van Oehoe te bepalen? Locatie? Sleet? Gedrag?

Zoals ik al eens eerder heb gezegd, lijkt het me onwenselijk dat wn.nl uitspraak gaat doen over de status van in het wild rondvliegende vogels waarvan de (on)geringdheid niet is vast te stellen. Daar zijn de admins niet voor. Nog onwenselijker lijkt het me dat de ene vogel wél, en de andere niet wordt goedgekeurd op basis van weinig betrouwbare factoren als gevoel, locatie en zelfs gedrag. Wat betreft Oehoes: het meest voor de hand liggende lijkt mij dan ook dat, net zoals dat bij alle andere niet-indiensoorten gebeurt, wn.nl zich beperkt tot het controleren van de determinatie. Als de waarneming een Oehoe betreft, en de vogel draagt geen aantoonbare versieringen, dan krijgt de waarneming een groen vinkje.
Waarom zouden er voor Oehoes andere criteria gaan gelden dan voor Dwergganzen, Witoogeenden etc?

frankmeer

Oehoe is natuurlijk een beetje een raar geval omdat je zoals gezegd de ongeringdheid nooit met 100% zekerheid kunt vaststellen. Als je geen ring ziet, wil dat niet zeggen dat deze er ook niet is en als je wel een ring ziet, kan het nog moeilijk zijn om te bepalen of het om een wetenschappelijke of een kweekring gaat (zie de foto die Andre op pagina 1 postte). Heel anders dus dan Dwergganzen, Witoogeenden etc. en dat kan tot gekke situaties leiden m.b.t. valideren. Zo heb ik bij een bekend Oehoepaar, waarbij alleen van het vrouwtje het escape-zijn kon worden bevestigd, bij alle waarnemingen commentaar geplaatst met het verzoek ze op escape te zetten. De meeste waarnemers voerden namelijk ofwel 2 ex. als escape = N in, ofwel slechts 1 ex. maar zonder erbij te vermelden of het om het mannetje of om het vrouwtje ging... Ik ben dus bang dat Martijn de enige werkbare manier schetst om met dit probleem om te gaan, hoewel je gevoelsmatig al deze Oehoes en bijv. bepaalde Utrechtse Dwergganzen natuurlijk liever niet op het hoofdscherm / in de database opneemt.
Frank van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: frankmeer op februari 20, 2015, 10:49:05 AM
Oehoe is natuurlijk een beetje een raar geval omdat je zoals gezegd de ongeringdheid nooit met 100% zekerheid kunt vaststellen. ...

Strikt genomen geldt dit toch voor alle vogels? Ook daarbij worden wel eens vogels ontmaskerd die in eerste instantie geen ringen e.d. leken te hebben. Voorbeelden genoeg... Jufferkraan, Grote Tafel...  Dus ik zou zeggen zolang er fatsoenlijke pootfoto's zijn (zoiets http://waarneming.nl/waarneming/view/98054240) er maar vanuit gaan dat ze ongeringd (kunnen) zijn, dus niet op 'ESC' hoeven. Ik snap dat het tricky is, maar je moet ergens een grens trekken toch?

Dat je bij twee Oehoe's, waarvan er één geringd is weer andere gekke situaties krijgt kan ik me voorstellen. Maar dat heeft volgens mij meer te maken met de onmogelijkheid in waarneming.nl om bij groepsgrootte wel of niet 'ESC' te kunnen gebruiken (je moet er dan twee losse waarnemingen van maken) en onnauwkeurigheid van de waarnemers... deze situatie is volgens mij niet uniek voor Oehoe's?
Edwin Schuller

frankmeer

Nou ja, het maakt nogal wat uit of je een ring zoekt aan een kaal ganzenpootje of aan een zwaar bevederde bokshandschoen natuurlijk  ;)
Frank van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: frankmeer op februari 20, 2015, 12:13:48 PM
Nou ja, het maakt nogal wat uit of je een ring zoekt aan een kaal ganzenpootje of aan een zwaar bevederde bokshandschoen natuurlijk  ;)

Het wordt er inderdaad niet makkelijker op :)
Edwin Schuller

frankmeer

De keerzijde van de recente glansrijke opmars van de Oehoe.
Frank van der Meer

Morten

Met een beetje geluk komt er na al die negatieve media-aandacht nu een verbod op het houden van Europese oehoes (en andere Bubo-soorten) door particulieren.
Groet, Morten


HPM

Citaat van: frankmeer op februari 25, 2015, 08:25:00 AM

De keerzijde van de recente glansrijke opmars van de Oehoe.

Dat hij hardlopers aanvalt is nog tot daaraan toe, maar verstandelijk gehandicapten?
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: frankmeer op februari 25, 2015, 08:25:00 AMDe keerzijde van de recente glansrijke opmars van de Oehoe.

Citaat van: HPM op februari 25, 2015, 10:04:06 AMDat hij hardlopers aanvalt is nog tot daaraan toe, maar verstandelijk gehandicapten?

Vrees dat een oehoe dat onderscheid niet kan maken... Uilen zijn minder slim dan de Harry Potter-films ons willen doen geloven...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Morten op februari 25, 2015, 09:34:29 AM
Met een beetje geluk komt er na al die negatieve media-aandacht nu een verbod op het houden van Europese oehoes (en andere Bubo-soorten) door particulieren.
:duim:  :duim:  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jan Borst



BramtK

Citaat van: Jan Borst op maart 01, 2015, 22:24:57 PM
De staart van die in Utrecht ziet er iig wel erg beroerd uit: http://waarneming.nl/waarneming/view/98044623


Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.
Groeten,

Bram ter Keurs

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




arnoud.vandenberg


Jan Borst

Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 03, 2015, 14:23:30 PM
Citaat van: Sjouke Scholten op maart 03, 2015, 13:58:09 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/98410039?_popup=1


Deze Oehoe (Gelderland) heeft ook een behoorlijke versleten staart..


Beetje nat. Ziet er verder prima uit.

Op whatsapp foto's voorbij zien komen waarop hij vliegt en daarop is de staart toch echt flink versleten. Maar ja waar dat dan de oorzaak van is. Het blijft lastig met die Oehoe's aan de ene kant breidt de populatie zich uit en ligt het in de lijn der verwachting dat er meer opduiken en aan de andere kant schijnen er weet ik hoeveel te ontsnappen.


Edwin Schuller

Citaat van: BramtK op maart 02, 2015, 18:12:10 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 01, 2015, 22:24:57 PM
De staart van die in Utrecht ziet er iig wel erg beroerd uit: http://waarneming.nl/waarneming/view/98044623


Krijg via via het bericht dat in Utrecht Kanaleneiland een Oehoe tegen een raam is gevlogen. Nu dood.

Is hier meer over bekend? Waar heb je dit gehoord? Bijv. wat er met het kadaver gebeurt? Zou mooi zijn om te weten of er wellicht nog een chip in zit.
Edwin Schuller

FrankK

Citaat van: Jan Borst op maart 03, 2015, 14:47:52 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op maart 03, 2015, 14:23:30 PM
Citaat van: Sjouke Scholten op maart 03, 2015, 13:58:09 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/98410039?_popup=1


Deze Oehoe (Gelderland) heeft ook een behoorlijke versleten staart..


Beetje nat. Ziet er verder prima uit.

Op whatsapp foto's voorbij zien komen waarop hij vliegt en daarop is de staart toch echt flink versleten. Maar ja waar dat dan de oorzaak van is. Het blijft lastig met die Oehoe's aan de ene kant breidt de populatie zich uit en ligt het in de lijn der verwachting dat er meer opduiken en aan de andere kant schijnen er weet ik hoeveel te ontsnappen.

Ongeringd? 😇

http://waarneming.nl/waarneming/view/98420419?_popup=1
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2015, 15:23:14 PM
http://nos.nl/artikel/2022669-valkenier-kan-lang-wachten-op-terror-oehoe.html
Ik heb zo het vermoeden dat de Purmerendse Oehoe nog wel even rondvliegt ...

Haha en op wat voor gronden wordt aangenomen dat dit een escape zou zijn? Lees ik nergens namelijk.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Vincent Hart

Wel lastig aangezien het hele 'plan' op die aanname gebaseerd is ... Vandaar ook mijn vermoeden dat het nog wel eens (nog) wat langer zou kunnen gaan duren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Certhia op maart 04, 2015, 15:32:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2015, 15:23:14 PM
http://nos.nl/artikel/2022669-valkenier-kan-lang-wachten-op-terror-oehoe.html
Ik heb zo het vermoeden dat de Purmerendse Oehoe nog wel even rondvliegt ...

Haha en op wat voor gronden wordt aangenomen dat dit een escape zou zijn? Lees ik nergens namelijk.

Op welke gronden meent meneer de valkeneur te weten dat het beest ongeringd is?
Herman van der Meer



smaab

Slijtage zegt niet zoveel.



RSmabers

Jan Borst

Citaat van: smaab op maart 05, 2015, 13:19:52 PM
Slijtage zegt niet zoveel.

Klopt en ik zeg ook niet dat op basis van alleen de staart je zeker kunt zeggen dat dit een escape is en dat moet een ieder in dit geval ook zelf bepalen.

Overigens erg droevig om te lezen hoe er met het beest wordt omgegaan, scheen zelfs een fotograaf op een hondenfluitje te blazen om het dier te laten opkijken.

Martijn Bot

Citaat van: Jan Borst op maart 05, 2015, 13:44:05 PM
Citaat van: smaab op maart 05, 2015, 13:19:52 PM
Slijtage zegt niet zoveel.

Klopt en ik zeg ook niet dat op basis van alleen de staart je zeker kunt zeggen dat dit een escape is en dat moet een ieder in dit geval ook zelf bepalen.

Overigens erg droevig om te lezen hoe er met het beest wordt omgegaan, scheen zelfs een fotograaf op een hondenfluitje te blazen om het dier te laten opkijken.
Inderdaad. Normaal sta ik ook niet vooraan om te klagen over verstoring bij twitches, omdat ik van mening ben dat het in heel veel gevallen erg meevalt en dat sommige mensen veel harder klagen dan de vogel zelf nodig zou vinden, mocht deze z'n mening kunnen uiten. Echter, in dit geval vind ik e.e.a. er niet zo fraai uitzien. Veel fotografen/vogelaars die steeds erg dichtbij komen, waardoor de vogel de gehele dag alert moet blijven op momenten dat 'ie normaal zou rusten. Het kan niet anders dan dat dit de vogel uiteindelijk (in meer of mindere mate) zal gaan uitputten, of in ieder geval kostbare kracht zal kosten. En ongeacht de status van de vogel: dit gun je 'm niet.

smaab

Jan,

Ik ben er twee keer geweest. De eerste keer was echt tof met rustige mensen. Gisteren met mijn vrouw nogmaals, wat een sukkels daar. Twee fotografen die heel hard oehoe riepen. Beest direct met veel lawaai naar de boerderij erachter. Ik heb me voorgenomen om er volgende keer toch wat van te zeggen. Hield me in vanwege de verbazing maar ook omdat ik te pissed was, ben maar weggegaan. Volgende keer moet zo een uil maar weer stil gehouden worden.

Prachtig beest, status misschien twijfelachtig en zou zoals eerder vermeld ook ringen kunnen hebben zonder dat je het ziet maar zou ook wild kunnen zijn.
Grt
Reinier
RSmabers