Zeldzaamheid-indicatie waarneming.nl

Gestart door eddynieuwstraten, februari 05, 2015, 12:04:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ik zou een koperwiek of waterpieper in juni best op de voorpagina willen zien anders ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: Folkert Jan op februari 09, 2015, 23:05:35 PM
Ik zou een koperwiek of waterpieper in juni best op de voorpagina willen zien anders ;)
Denk dat dat nog weer een stapje verder is... Tijdsgebonden categorieën... Is uiteraard ook zeker iets voor te zeggen.

gardensafari

Citaat van: hiskodevries op februari 09, 2015, 19:41:36 PM
Elke soortgroep heeft zijn eigen startpagina

Oh, maar allemaal op basis van "zeer zeldzaam" en "zeldzaam".
En die begrippen horen toch bij alle groepen hetzelfde te zijn, of zijn vogelaars daar uitzonderingen?
Ik weet dat jij vogelaar bent, maar benader het nou objectief, alsjeblieft.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

#123
Kan iemand mij eens uitleggen wat er nou precies mis is met het huidige systeem , dus niet de uitvoering van dat systeem bij sommige soorten (en ja, ik heb het hele topic doorgelezen). Het enige wat ik meen te begrijpen is dat sommige mensen een lijn willen hebben die voor elke soort geldt, heb ik het tot zover goed?
Vervolgens komen er mensen met de (in mijn ogen) correcte argumenten dat sommige soorten alleen bijvoorbeeld in bepaalde periodes schaars (kraanvogel, wintergasten) zijn, of bijvoorbeeld het gehele jaar slechts in kleine aantallen te vinden zijn (zeearend) en dat het lastig is daar een juiste klasse voor in te stellen. Dit geeft m.i. juist weer aan waarom dit zo'n oeverloze discussie is. Je kan wel een lijn bedenken dat de grens is tussen "zeldzaam" en "vrij algemeen" (om maar wat te noemen), maar de natuur houdt zich er toch niet aan. Die grens is een lijntje dat door iemand is bedacht en waar de vogeltjes, vlindertjes of plantjes niks mee hebben.

Stel je besluit om de zeldzaamheid van een soort te bepalen door te kijken in hoeveel uurhokken in Nederland de soort voorkomt (is gezien in de laatste x jaar). Als ik het goed heb bestaat het land uit iets minder dan 1600 uurhokken, dus laten we zeggen dat we de grens van zeldzaam op minder dan 400 uurhokken leggen, een kwart dus. Puur hypothetisch getal! Iemand gaat kijken in z'n uurhok, ziet vogeltje x zwemmen in z'n hok, zet een kruisje en zwaait naar degene aan de overkant van het meer, die z'n eigen hok aan het tellen ziet. Persoon 2 aan de overkant ziet het vogeltje opstijgen uit het water en overvlieggen en zet een kruisje. Vogeltje in 2 hokken aanwezig. Dat jaar blijkt die soort in 400 hokken gezien te zijn en valt dus net niet in de "zeldzaam"-categorie.
Het volgende jaar wordt dezelfde telling uitgevoerd, persoon 1 ziet het vogeltje weer zwemmen, maar deze dag is het geen mooi weer en het vogeltje blijft rustig verder dobberen, vliegt niet door naar het hokje aan de overkant en persoon 2 zwaait weer naar persoon 1, maar zet geen kruisje want het vogeltje zit nog in het nabijgelegen hok. Dit jaar dus 399 hokken!
Is de soort nu zeldzamer geworden?

Nogmaals, ik snap werkelijk niet waarom keer na keer deze discussie gevoerd moet worden, waarbij uiteindelijk eruit komt dat het systeem eigenlijk wel goed werkt en er slechts kleine wijzigingen nodig zijn om de boel wat up to date te krijgen. (En goed werk dat je die wijzigingen gewoon even doorvoert, Vincent!) Geef dan gewoon even per geval aan wat je veranderd zou zien en waarom, geef het een paar dagen om te kijken of mensen tegen zijn en voer ze ook in de toekomst dan gewoon door!

En Hans, volgens mij kan zijn per groep inderdaad de zeldzaamheidsklasses hetzelfde begrip. Overal is zeer zeldzaam een heel stuk minder voorkomend (voor zover wij weten) dan zeldzaam en zo verder. Bij een aantal minder bekende groepen staan er uit de oude tijd een heleboel soorten op "vrij algemeen" of "algemeen" omdat er te weinig over bekend is, maar dat zal op den duur steeds minder worden. Voor de rest is het in elke groep met min of meer natte vingers bepaald waar soorten op moeten staan. Oók als het bijvoorbeeld bepaald is door te kijken in hoeveel hokken de soort voorkomt, is het een grens die enkele mensen hebben bedacht. Daarnaast KAN je zo'n grens niet eens gebruiken voor alle soortgroepen, omdat er soorten bijvoorbeeld trekken, alleen in bepaalde periodes aanwezig zijn of domweg afhankelijk zijn van water. Zou je een bruinvis, zeehond of elke zeevis op zeldzaam zetten omdat ie slechts in een aantal uurhokken voorkomt?

Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders met "bij alle groepen hetzelfde"?
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 10, 2015, 04:46:32 AM

Kan iemand mij eens uitleggen wat er nou precies mis is met het huidige systeem , dus niet de uitvoering van dat systeem bij sommige soorten (en ja, ik heb het hele topic doorgelezen). Het enige wat ik meen te begrijpen is dat sommige mensen een lijn willen hebben die voor elke soort geldt, heb ik het tot zover goed?
...

Dat is niet helemaal zoals ik het bedoel. Wat ik zou willen is een methode van indeling die te beschrijven is en op dezelfde manier te herhalen. Ad-hoc nattevingerwerk zoals nu is dat niet. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een indeling die overeenkomt met die van andere organisaties, zodat bijvoorbeeld een vogelsoort in Waarneming (ongeveer) dezelfde status heeft als bij Sovon en Vogelbescherming. Een indeling gebaseerd op 'indienplichtigheid' en de wens van een paar mensen om een soort wel of niet op de voorpagina te krijgen zegt niets over de status van die soorten.
Een vaste methode is breder toepasbaar dan alleen bij de soortgroep vogels. Vragen als waarom een soort op zeldzaam staat en een andere niet zouden dan ook eenvoudig zijn te beantwoorden door de methode uit te leggen.

Overigens zijn er meer dan 1800 uurhokken en meer dan 46000 kilometerhokken. Het Nederlandse deel van de Noordzee niet meegerekend.
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerHebben nu alle soortgroepen dezelfde criteria voor de bepaling in welke categorie een soort zit (en zo ja, willen jullie dat ook zo houden?)
dat moet je bij de specifieke soortgroep vragen. Daar ga ik niet over.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jildert

Iedereen zou een soort persoonlijke startpagina moeten kunnen instellen met de soorten die je zelf de moeite waard vindt, alhoewel...daar zijn de alerts ook geschikt voor.

migratorius

Citaat van: hiskodevries op februari 10, 2015, 08:13:31 AM
CiteerHebben nu alle soortgroepen dezelfde criteria voor de bepaling in welke categorie een soort zit (en zo ja, willen jullie dat ook zo houden?)
dat moet je bij de specifieke soortgroep vragen. Daar ga ik niet over.
Het antwoord is al gegeven door Herman: nee.
Bij planten (waarvan de verspreiding bij Floron haast net zo goed bekend is als van vogels) wordt naar kilometerhokken gekeken. Ik vermoed dat de verspreiding ook bij andere groepen als maatstaf genomen wordt.
Een soort als Paarse Strandloper (over het laatste jaar in ongeveer evenveel km-hokken als Grote Pieper, maar een grootte-orde meer vogels) zou dan opeens zomaar zeldzaam kunnen worden.

JanHein

Edwin Schuller

Citaat van: migratorius op februari 10, 2015, 10:09:55 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 10, 2015, 08:13:31 AM
CiteerHebben nu alle soortgroepen dezelfde criteria voor de bepaling in welke categorie een soort zit (en zo ja, willen jullie dat ook zo houden?)
dat moet je bij de specifieke soortgroep vragen. Daar ga ik niet over.
Het antwoord is al gegeven door Herman: nee.
Bij planten (waarvan de verspreiding bij Floron haast net zo goed bekend is als van vogels) wordt naar kilometerhokken gekeken. Ik vermoed dat de verspreiding ook bij andere groepen als maatstaf genomen wordt.
...

Bij vlinders is de zeldzaamheid gelijk getrokken met die van de Vlinderstichting, zie het nieuwsbericht op 15-06-'14: "Op dit moment vinden er op waarneming.nl veel wijzigingen plaats wat betreft de zeldzaamheidsaanduiding bij nachtvlinders. We willen hierin één lijn trekken met de Vlinderstichting".
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: migratorius op februari 10, 2015, 10:09:55 AM
...
Een soort als Paarse Strandloper (over het laatste jaar in ongeveer evenveel km-hokken als Grote Pieper, maar een grootte-orde meer vogels) zou dan opeens zomaar zeldzaam kunnen worden.


Paarse Strandloper met 425 kilometerhokken in de afgelopen 5 jaar zou vertaald in Waarneming waarschijnlijk neerkomen op vrij algemeen. Dat is ook de huidige status in Waarneming. Als je het jaargemiddelde (85) over die periode zou nemen, zoals Johan eerder voorstelde,  zou hij waarschijnlijk op vrij zeldzaam uitkomen. Gezien de zeer beperkte verspreiding door de specifieke biotoopkeuze verbaast me dat niet. Als je een beetje kans wil maken moet je er toch voor naar een zoute rotskust. Maar dat soort zeldzaamheden zal men wel niet op de voorpagina willen hebben. Ruimtelijk gezien kunnen ze dan wel zeldzaam zijn, ze zitten er wel altijd en worden dan ook vaak gemeld.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Nog een voorstel: Witkopstaartmees op zeer zeldzaam.
Gros van de foto's laten witkoppige staartmezen zien en echte witkoppen zijn volgens mij behoorlijk zeldzaam.
Steven Wytema


Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 10, 2015, 11:11:44 AM
Citaat van: migratorius op februari 10, 2015, 10:09:55 AM
...
Een soort als Paarse Strandloper (over het laatste jaar in ongeveer evenveel km-hokken als Grote Pieper, maar een grootte-orde meer vogels) zou dan opeens zomaar zeldzaam kunnen worden.


Paarse Strandloper met 425 kilometerhokken in de afgelopen 5 jaar zou vertaald in Waarneming waarschijnlijk neerkomen op vrij algemeen. Dat is ook de huidige status in Waarneming. Als je het jaargemiddelde (85) over die periode zou nemen, zoals Johan eerder voorstelde,  zou hij waarschijnlijk op vrij zeldzaam uitkomen. Gezien de zeer beperkte verspreiding door de specifieke biotoopkeuze verbaast me dat niet. Als je een beetje kans wil maken moet je er toch voor naar een zoute rotskust. Maar dat soort zeldzaamheden zal men wel niet op de voorpagina willen hebben. Ruimtelijk gezien kunnen ze dan wel zeldzaam zijn, ze zitten er wel altijd en worden dan ook vaak gemeld.

Wat is precies dat jaargemiddelde waar je naar refereert en hoe bereken je die?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Steven Wytema op februari 10, 2015, 12:49:40 PM
Nog een voorstel: Witkopstaartmees op zeer zeldzaam.
Gros van de foto's laten witkoppige staartmezen zien en echte witkoppen zijn volgens mij behoorlijk zeldzaam.

Wellicht handig om eerst eens vast te stellen hoeveel gevalideerde waarnemingen we hebben over de laatst x jaar? Als we dat bijhouden krijgen we zaken sowieso al inzichtelijker.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Steven Wytema op februari 10, 2015, 12:49:40 PM
Nog een voorstel: Witkopstaartmees op zeer zeldzaam.
Gros van de foto's laten witkoppige staartmezen zien en echte witkoppen zijn volgens mij behoorlijk zeldzaam.

Overigens: Wat is de status van witkoppige staartmees,
Wat is de onderbouwing om dit te zien als variatie van staartmees (wat is eigenlijk de wetenschappelijke naam van dit taxon?) i.p.v. als variatie op nominaat witkopstaartmees (Aegithalos caudatus caudatus)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 10, 2015, 13:00:14 PM
Citaat van: HPM op februari 10, 2015, 11:11:44 AM
Citaat van: migratorius op februari 10, 2015, 10:09:55 AM
...
Een soort als Paarse Strandloper (over het laatste jaar in ongeveer evenveel km-hokken als Grote Pieper, maar een grootte-orde meer vogels) zou dan opeens zomaar zeldzaam kunnen worden.


Paarse Strandloper met 425 kilometerhokken in de afgelopen 5 jaar zou vertaald in Waarneming waarschijnlijk neerkomen op vrij algemeen. Dat is ook de huidige status in Waarneming. Als je het jaargemiddelde (85) over die periode zou nemen, zoals Johan eerder voorstelde,  zou hij waarschijnlijk op vrij zeldzaam uitkomen. Gezien de zeer beperkte verspreiding door de specifieke biotoopkeuze verbaast me dat niet. Als je een beetje kans wil maken moet je er toch voor naar een zoute rotskust. Maar dat soort zeldzaamheden zal men wel niet op de voorpagina willen hebben. Ruimtelijk gezien kunnen ze dan wel zeldzaam zijn, ze zitten er wel altijd en worden dan ook vaak gemeld.

Wat is precies
dat jaargemiddelde waar je naar refereert en hoe bereken je die?

Ik ging uit van het aantal kilometerhokkken in de afgelopen vijf jaar. Het jaargemiddelde is dan dat aantal, gedeeld door vijf.
Herman van der Meer

hiskodevries

ik geef nog een nieuwe variabele : hoe vaak een soort door een gebruiker is gezien
http://waarneming.nl/hisko_test.php
veel zeevogels op zeldzaam
veel cdna soorten op algemeen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Siberische Tjiftjaf Zeer zeldzaam > Zeldzaam

Pallas Boszanger Zeldzaam > Zeer zeldzaam
Middelste Bonte Specht Zeldzaam > Vrij algemeen
Bonte Kraai Vrij algemeen > Zeldzaa
IJseend Vrij algemeen > Zeldzaam
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

migratorius

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2015, 15:45:52 PM
Siberische Tjiftjaf Zeer zeldzaam > Zeldzaam

Pallas Boszanger Zeldzaam > Zeer zeldzaam
Middelste Bonte Specht Zeldzaam > Vrij algemeen
Bonte Kraai Vrij algemeen > Zeldzaa
IJseend Vrij algemeen > Zeldzaam
Ruigpootbuizerd kan ook naar "Vrij algemeen", hoewel dat ook wel eens anders is geweest en vast ook weer eens anders zal zijn.

JanHein

Maarten Hotting

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2015, 15:45:52 PM
Middelste Bonte Specht Zeldzaam > Vrij algemeen
Kun je die ook regionaal aanpassen (net zoals dat bij bijvoorbeeld Cetti's Zanger is gebeurd)?
In de meest westelijke provincies van Nederland blijft het een zeldzaamheid.
Groet,
Maarten

hiskodevries

snappen jullie nu waarom zo weinig mogelijk wordt gewijzigd aan de die statussen ?
Het is nooit goed.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robertmeer

Pallas' Boszanger mag wat mij betreft zeldzaam blijven ipv zeer zeldzaam. Qua zeldzaamheid is de soort te vergelijken met Kleine Vliegenvanger: de soort duikt wel jaarlijks op in kleine aantallen (gemiddeld 5-20 per jaar). Bedenk daarnaast ook dat beide soorten een stuk minder opvallen dan grotere vogels als Steppekiekendief of een Roodkopklauwier die graag opvallend bovenop uitkijkpunten zit.

En Waterspreeuw (met jaarlijks maar een enkel geval) is ook een soort die gepromoveerd mag worden naar zeer zeldzaam.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 10, 2015, 15:41:34 PM
ik geef nog een nieuwe variabele : hoe vaak een soort door een gebruiker is gezien
http://waarneming.nl/hisko_test.php
veel zeevogels op zeldzaam
veel cdna soorten op algemeen

sowieso wel een leuke tool!
Hier even in de juiste volgorde

Azuurmees - Cyanistes cyanus   1
Bonte Stern - Onychoprion fuscatus   1
Grijze Gors - Emberiza cia   1
Grote Tafeleend - Aythya valisineria   1
Heuglins Meeuw - Larus fuscus heuglini   1
Sakervalk - Falco cherrug   1
Siberische Grijze Ruiter - Tringa brevipes   1
Steenortolaan - Emberiza buchanani   1
Witkruingors - Zonotrichia leucophrys   1
Bandijsvogel - Megaceryle alcyon   2
Huisgierzwaluw - Apus affinis   2
Moltoni's Baardgrasmus - Sylvia subalpina   2
Spaanse Keizerarend - Aquila adalberti   2
Wilsons Stormvogeltje - Oceanites oceanicus   2
Witkeelgors - Zonotrichia albicollis   2
Glanstroepiaal - Quiscalus quiscula   3
Kroeskoppelikaan - Pelecanus crispus   4
Petsjorapieper - Anthus gustavi   4
Stekelstaartgierzwaluw - Hirundapus caudacutus   5
Daurische Spreeuw - Agropsar sturninus   6
Eleonora's Valk - Falco eleonorae   6
Steppehoen - Syrrhaptes paradoxus   6
Zanggors - Melospiza melodia   6
Brilgrasmus - Sylvia conspicillata   8
Keizerarend - Aquila heliaca   8
Steppearend - Aquila nipalensis   8
Amerikaanse Torenvalk - Falco sparverius   10
Grote Pijlstormvogel - Puffinus gravis   10
Audouins Meeuw - Ichthyaetus audouinii   12
Aasgier - Neophron percnopterus   13
Balkanbergfluiter - Phylloscopus orientalis   15
Oostelijke Gele Kwikstaart - Motacilla tschutschensis   15
Siberische Sprinkhaanzanger - Locustella certhiola   15
Kalanderleeuwerik - Melanocorypha calandra   16
Canadese Kraanvogel - Grus canadensis   17
Reuzenzwartkopmeeuw - Ichthyaetus ichthyaetus   17
Witkeelkwikstaart - Motacilla flava iberiae / cinereocapilla   20
Bartrams Ruiter - Bartramia longicauda   22
Spotlijster - Mimus polyglottos   26
Vale Lijster - Turdus obscurus   29
Indigogors - Passerina cyanea   30
Havikarend - Aquila fasciata   31
Mirtezanger - Setophaga coronata   34
Harlekijneend - Histrionicus histrionicus   35
Perzische Roodborst - Irania gutturalis   35
Wilgengors - Emberiza aureola   36
Brilstern - Onychoprion anaethetus   37
Veldrietzanger - Acrocephalus agricola   38
Jufferkraanvogel - Grus virgo   40
Woestijnvink - Bucanetes githagineus   41
Blauwe Rotslijster - Monticola solitarius   49
Goudlijster - Zoothera aurea   50
Renvogel - Cursorius cursor   51
Italiaanse Kwikstaart - Motacilla flava cinereocapilla   53
Woestijnbraamsluiper - Sylvia minula   54
Stellers Eider - Polysticta stelleri   55
Daurische Kauw - Coloeus dauuricus   70
Forsters Stern - Sterna forsteri   71
Kleine Zwartkop - Sylvia melanocephala   72
Fluitzwaan - Cygnus columbianus   74
Woestijngrasmus - Sylvia nana   76
Grote Kanoet - Calidris tenuirostris   78
Ivoormeeuw - Pagophila eburnea   80
Marmereend - Marmaronetta angustirostris   82
Schreeuwarend - Clanga pomarina   85
Dwergarend - Hieraaetus pennatus   88
Roodoogvireo - Vireo olivaceus   90
Cirlgors - Emberiza cirlus   97
Witkopgors - Emberiza leucocephalos   97
Westelijke Orpheusgrasmus - Sylvia hortensis   99
Groene Bijeneter - Merops persicus   103
Amerikaanse Bosruiter - Tringa solitaria   105
Killdeerplevier - Charadrius vociferus   113
Dikbekfuut - Podilymbus podiceps   117
Poelsnip - Gallinago media   133
Westelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans cantillans   134
Zwartkopgors - Emberiza melanocephala   135
Roodkeelstrandloper - Calidris ruficollis   141
Steenarend - Aquila chrysaetos   141
Dunbekmeeuw - Chroicocephalus genei   143
Kleine Canadese Gans - Branta hutchinsii   150
Steltstrandloper - Calidris himantopus   151
Kroonboszanger - Phylloscopus coronatus   157
Westelijke Blonde Tapuit - Oenanthe hispanica   173
Siberische Strandloper - Calidris acuminata   174
Balkanbaardgrasmus - Sylvia cantillans albistriata   185
Haakbek - Pinicola enucleator   186
Monniksgier - Aegypius monachus   194
Bastaardarend - Clanga clanga   195
Grijze Strandloper - Calidris pusilla   207
Grote Trap - Otis tarda   208
Bruinkeelortolaan - Emberiza caesia   210
Stejnegers Roodborsttapuit - Saxicola stejnegeri   215
Bruinkopgors - Emberiza bruniceps   216
Provençaalse Grasmus - Sylvia undata   218
Vorkstaartplevier - Glareola pratincola   219
Langstaartklauwier - Lanius schach   228
Noordse Waterlijster - Parkesia noveboracensis   228
Vale Braamsluiper - Sylvia curruca halimodendri   228
Grijskopspecht - Picus canus   232
Alpengierzwaluw - Tachymarptis melba   237
Alpenheggenmus - Prunella collaris   237
Oostelijke Blonde Tapuit - Oenanthe melanoleuca   238
Bosgors - Emberiza rustica   239
Mongoolse Pieper - Anthus godlewskii   244
Franklins Meeuw - Leucophaeus pipixcan   248
Zwartkeellijster - Turdus atrogularis   254
Noordse Boszanger - Phylloscopus borealis   258
Dougalls Stern - Sterna dougallii   261
Rode Rotslijster - Monticola saxatilis   261
Raddes Boszanger - Phylloscopus schwarzi   263
Roodborstlijster - Turdus migratorius   266
Scharrelaar - Coracias garrulus   268
Withalsvliegenvanger - Ficedula albicollis   278
Stormvogeltje - Hydrobates pelagicus   291
Kokardezaagbek - Lophodytes cucullatus   296
Kleine Kokmeeuw - Chroicocephalus philadelphia   306
Lachmeeuw - Leucophaeus atricilla   307
Oosterse Vorkstaartplevier - Glareola maldivarum   323
Dwergaalscholver - Microcarbo pygmeus   330
Rotszwaluw - Ptyonoprogne rupestris   333
Ruigpootuil - Aegolius funereus   339
Kleine Spotvogel - Iduna caligata   358
Vale Gierzwaluw - Apus pallidus   363
Papegaaiduiker - Fratercula arctica   373
Kuifkoekoek - Clamator glandarius   380
Vale Pijlstormvogel - Puffinus mauretanicus   380
Groene Reiger - Butorides virescens   386
Swinhoes Boszanger - Phylloscopus plumbeitarsus   387
Kortbekzeekoet - Uria lomvia   403
Spaanse Mus - Passer hispaniolensis   411
Struikrietzanger - Acrocephalus dumetorum   413
Turkestaanse Klauwier - Lanius phoenicuroides   426
Rotskruiper - Tichodroma muraria   453
Witstuitbarmsijs - Acanthis hornemanni   465
Grijze Wouw - Elanus caeruleus   467
Ringsnavelmeeuw - Larus delawarensis   478
Kortteenleeuwerik - Calandrella brachydactyla   491
Ross' Meeuw - Rhodostethia rosea   528
Siberische Boompieper - Anthus hodgsoni   528
Taigastrandloper - Calidris subminuta   529
Rosse Waaierstaart - Cercotrichas galactotes   541
Blauwvleugeltaling - Anas discors   544
Witstaartkievit - Vanellus leucurus   548
Dwergooruil - Otus scops   550
Bairds Strandloper - Calidris bairdii   561
Notenkraker - Nucifraga caryocatactes   580
Griel - Burhinus oedicnemus   582
Grijze Junco - Junco hyemalis   599
Aziatische Roodborsttapuit - Saxicola maurus   601
Citroenkwikstaart - Motacilla citreola   613
Bronskopeend - Anas falcata   617
Bergfluiter - Phylloscopus bonelli   636
Izabeltapuit - Oenanthe isabellina   638
Klein Waterhoen - Porzana parva   644
Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola   644
Roodstuitzwaluw - Cecropis daurica   650
Bonte Tapuit - Oenanthe pleschanka   651
Grauwe Fitis - Phylloscopus trochiloides   668
Taigarietgans - Anser fabalis   673
Grote Franjepoot - Phalaropus tricolor   674
Siberische Taling - Anas formosa   674
Bruine Boszanger - Phylloscopus fuscatus   686
Baltimoretroepiaal - Icterus galbula   689
Woestijnplevier - Charadrius leschenaultii   705
Giervalk - Falco rusticolus   706
Kleine Klapekster - Lanius minor   710
Witbandkruisbek - Loxia leucoptera   717
Iberische Tjiftjaf - Phylloscopus ibericus   719
Koningseider - Somateria spectabilis   722
Noordse Pijlstormvogel - Puffinus puffinus   723
Aziatische Goudplevier - Pluvialis fulva   728
Afrikaanse Woestijngrasmus - Sylvia deserti   735
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii   735
Noordse Nachtegaal - Luscinia luscinia   737
Kaspische Plevier - Charadrius asiaticus   747
Blauwstaart - Tarsiger cyanurus   752
Daurische Klauwier - Lanius isabellinus   768
Siberische Tjiftjaf - Phylloscopus collybita tristis   772
Dwerguil - Glaucidium passerinum   780
Bonapartes Strandloper - Calidris fuscicollis   791
Dwerggors - Emberiza pusilla   794
Terekruiter - Xenus cinereus   794
Witkruintapuit - Oenanthe leucopyga   796
Amerikaanse Oeverloper - Actitis macularius   811
Kleine Topper - Aythya affinis   813
Steppekievit - Vanellus gregarius   817
Ralreiger - Ardeola ralloides   821
Kleinste Jager - Stercorarius longicaudus   835
Oosterse Tortel - Streptopelia orientalis   838
Sperwergrasmus - Sylvia nisoria   847
Vaal Stormvogeltje - Oceanodroma leucorhoa   853
Vale Gier - Gyps fulvus   854
Steppeklapekster - Lanius pallidirostris   857
Witkopeend - Oxyura leucocephala   858
Steppevorkstaartplevier - Glareola nordmanni   861
Amerikaanse Smient - Anas americana   865
Amerikaanse Goudplevier - Pluvialis dominica   867
Woestijntapuit - Oenanthe deserti   867
Grauwe Pijlstormvogel - Puffinus griseus   869
Ross' Gans - Chen rossii   887
Brilzee-eend - Melanitta perspicillata   902
Roodkeelpieper - Anthus cervinus   920
Roze Pelikaan - Pelecanus onocrotalus   925
Graszanger - Cisticola juncidis   926
Kleine Trap - Tetrax tetrax   933
Ringsnaveleend - Aythya collaris   949
Vorkstaartmeeuw - Xema sabini   970
Humes Bladkoning - Phylloscopus humei   974
Breedbekstrandloper - Limicola falcinellus   975
Pallas' Boszanger - Phylloscopus proregulus   983
Orpheusspotvogel - Hippolais polyglotta   992
Kleine Vliegenvanger - Ficedula parva   1009
Taigaboomkruiper - Certhia familiaris   1012
Grote Grijze Snip - Limnodromus scolopaceus   1018
Noordse Stormvogel - Fulmarus glacialis   1027
Bruine Klauwier - Lanius cristatus   1045
Blonde Ruiter - Tryngites subruficollis   1046
Kleine Alk - Alle alle   1050
Sneeuwuil - Bubo scandiacus   1070
Ortolaan - Emberiza hortulana   1074
Krekelzanger - Locustella fluviatilis   1091
Kleine Geelpootruiter - Tringa flavipes   1100
Grote Geelpootruiter - Tringa melanoleuca   1104
Duinpieper - Anthus campestris   1112
Woudaap - Ixobrychus minutus   1113
Amerikaanse Wintertaling - Anas carolinensis   1150
Lachstern - Gelochelidon nilotica   1151
Roze Spreeuw - Pastor roseus   1171
Steppekiekendief - Circus macrourus   1181
Grauwe Gors - Emberiza calandra   1193
Arendbuizerd - Buteo rufinus   1203
Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus   1213
Kleinst Waterhoen - Porzana pusilla   1220
Bijeneter - Merops apiaster   1286
Huiskraai - Corvus splendens   1291
Korhoen - Lyrurus tetrix   1301
Oehoe - Bubo bubo   1315
Slangenarend - Circaetus gallicus   1319
Roodkopklauwier - Lanius senator   1333
Grote Pieper - Anthus richardi   1357
Kuifleeuwerik - Galerida cristata   1362
Buidelmees - Remiz pendulinus   1406
Zwarte Zeekoet - Cepphus grylle   1409
Alk - Alca torda   1420
Poelruiter - Tringa stagnatilis   1420
Waterspreeuw - Cinclus cinclus   1430
Middelste Jager - Stercorarius pomarinus   1453
Engelse Kwikstaart - Motacilla flava flavissima   1487
Roodpootvalk - Falco vespertinus   1504
Roodmus - Carpodacus erythrinus   1518
Buffelkopeend - Bucephala albeola   1524
Witwangstern - Chlidonias hybrida   1542
Kwartelkoning - Crex crex   1544
Noordse Kwikstaart - Motacilla flava thunbergi   1556
Strandplevier - Charadrius alexandrinus   1556
Flamingo - Phoenicopterus roseus   1595
Grote Burgemeester - Larus hyperboreus   1621
Witvleugelstern - Chlidonias leucopterus   1625
Grote Jager - Stercorarius skua   1653
Gestreepte Strandloper - Calidris melanotos   1654
Zwarte Rotgans - Branta nigricans   1680
Europese Kanarie - Serinus serinus   1682
Witoogeend - Aythya nyroca   1693
IJsgors - Calcarius lapponicus   1704
Hop - Upupa epops   1725
Kleine Jager - Stercorarius parasiticus   1739
Kleine Burgemeester - Larus glaucoides   1741
Pontische Meeuw - Larus cachinnans   1741
Morinelplevier - Charadrius morinellus   1785
Rosse Franjepoot - Phalaropus fulicarius   1798
Frater - Linaria flavirostris   1822
Bladkoning - Phylloscopus inornatus   1833
Grote Barmsijs - Acanthis flammea   1846
Kleine Barmsijs - Acanthis cabaret   1854
Noordse Stern - Sterna paradisaea   1903
Grote Karekiet - Acrocephalus arundinaceus   1904
Kuifaalscholver - Phalacrocorax aristotelis   1908
Dwerggans - Anser erythropus   1911
Kwak - Nycticorax nycticorax   1936
Sneeuwgans - Chen caerulescens   1946
Geelpootmeeuw - Larus michahellis   1974
Grauwe Franjepoot - Phalaropus lobatus   1977
IJsduiker - Gavia immer   1985
Parelduiker - Gavia arctica   1986
Porseleinhoen - Porzana porzana   2007
Witbuikrotgans - Branta hrota   2049
Reuzenstern - Hydroprogne caspia   2058
Bonte Kraai - Corvus cornix   2066
Drieteenmeeuw - Rissa tridactyla   2070
Grauwe Kiekendief - Circus pygargus   2070
Strandleeuwerik - Eremophila alpestris   2078
Temmincks Strandloper - Calidris temminckii   2096
Sperweruil - Surnia ulula   2116
Nachtzwaluw - Caprimulgus europaeus   2130
Middelste Bonte Specht - Dendrocopos medius   2163
Draaihals - Jynx torquilla   2195
Koereiger - Bubulcus ibis   2202
Rouwkwikstaart - Motacilla alba yarrellii   2205
Kleine Rietgans - Anser brachyrhynchus   2206
Zeekoet - Uria aalge   2238
Jan-van-gent - Morus bassanus   2239
Cetti's Zanger - Cettia cetti   2252
Dwergstern - Sternula albifrons   2274
Grote Zee-eend - Melanitta fusca   2278
Zwarte Wouw - Milvus migrans   2335
Krombekstrandloper - Calidris ferruginea   2397
Waterpieper - Anthus spinoletta   2439
Kleine Strandloper - Calidris minuta   2457
Zwarte Ibis - Plegadis falcinellus   2463
Bokje - Lymnocryptes minimus   2478
IJseend - Clangula hyemalis   2497
Oeverpieper - Anthus petrosus   2499
Fluiter - Phylloscopus sibilatrix   2507
Topper - Aythya marila   2541
Grauwe Klauwier - Lanius collurio   2570
Dwergmeeuw - Hydrocoloeus minutus   2658
Roodhalsfuut - Podiceps grisegena   2696
Kwartel - Coturnix coturnix   2712
Kuifduiker - Podiceps auritus   2733
Zomertortel - Streptopelia turtur   2791
Zwarte Zee-eend - Melanitta nigra   2792
Snor - Locustella luscinioides   2845
Steltkluut - Himantopus himantopus   2851
Paarse Strandloper - Calidris maritima   2855
Kerkuil - Tyto alba   2865
Glanskop - Poecile palustris   2886
Zwartkopmeeuw - Ichthyaetus melanocephalus   2889
Roodkeelduiker - Gavia stellata   2953
Roodhalsgans - Branta ruficollis   2959
Kanoet - Calidris canutus   3053
Grote Stern - Thalasseus sandvicensis   3068
Sneeuwgors - Plectrophenax nivalis   3133
Toendrarietgans - Anser serrirostris   3145
Spotvogel - Hippolais icterina   3173
Bosruiter - Tringa glareola   3226
Vuurgoudhaan - Regulus ignicapilla   3252
Kruisbek - Loxia curvirostra   3253
Grauwe Vliegenvanger - Muscicapa striata   3273
Bosrietzanger - Acrocephalus palustris   3275
Zwarte Ooievaar - Ciconia nigra   3292
Casarca - Tadorna ferruginea   3301
Velduil - Asio flammeus   3315
Matkop - Poecile montanus   3322
Tuinfluiter - Sylvia borin   3332
Zilverplevier - Pluvialis squatarola   3335
Wespendief - Pernis apivorus   3347
Regenwulp - Numenius phaeopus   3354
Smelleken - Falco columbarius   3413
Rosse Grutto - Limosa lapponica   3415
Beflijster - Turdus torquatus   3446
Wielewaal - Oriolus oriolus   3470
Krooneend - Netta rufina   3480
Boomleeuwerik - Lullula arborea   3481
Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus   3483
Braamsluiper - Sylvia curruca   3529
Zwarte Mees - Periparus ater   3540
Sprinkhaanzanger - Locustella naevia   3547
Drieteenstrandloper - Calidris alba   3553
Middelste Zaagbek - Mergus serrator   3570
Raaf - Corvus corax   3570
Kuifmees - Lophophanes cristatus   3590
Eider - Somateria mollissima   3610
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca   3618
Baardman - Panurus biarmicus   3622
Roek - Corvus frugilegus   3623
Steenuil - Athene noctua   3634
Paapje - Saxicola rubetra   3662
Grote Mantelmeeuw - Larus marinus   3673
Rode Wouw - Milvus milvus   3801
Zwarte Stern - Chlidonias niger   3811
Purperreiger - Ardea purpurea   3836
Kleine Bonte Specht - Dendrocopos minor   3850
Stormmeeuw - Larus canus   3871
Nachtegaal - Luscinia megarhynchos   3882
Bosuil - Strix aluco   3918
Zwarte Ruiter - Tringa erythropus   3936
Pestvogel - Bombycilla garrulus   4003
Rotgans - Branta bernicla   4019
Bonte Strandloper - Calidris alpina   4026
Geoorde Fuut - Podiceps nigricollis   4031
Boompieper - Anthus trivialis   4042
Oeverzwaluw - Riparia riparia   4063
Kleine Mantelmeeuw - Larus fuscus   4064
Grote Lijster - Turdus viscivorus   4093
Appelvink - Coccothraustes coccothraustes   4099
Steenloper - Arenaria interpres   4123
Bontbekplevier - Charadrius hiaticula   4127
Waterral - Rallus aquaticus   4128
Zomertaling - Anas querquedula   4129
Wilde Zwaan - Cygnus cygnus   4180
Houtsnip - Scolopax rusticola   4193
Holenduif - Columba oenas   4215
Goudplevier - Pluvialis apricaria   4218
Kleine Zwaan - Cygnus bewickii   4221
Zwarte Specht - Dryocopus martius   4234
Rietzanger - Acrocephalus schoenobaenus   4240
Zeearend - Haliaeetus albicilla   4265
Ringmus - Passer montanus   4306
Keep - Fringilla montifringilla   4346
Grote Gele Kwikstaart - Motacilla cinerea   4349
Kemphaan - Philomachus pugnax   4350
Gekraagde Roodstaart - Phoenicurus phoenicurus   4358
Groenpootruiter - Tringa nebularia   4373
Kleine Karekiet - Acrocephalus scirpaceus   4392
Ransuil - Asio otus   4402
Oeverloper - Actitis hypoleucos   4456
Visarend - Pandion haliaetus   4459
Geelgors - Emberiza citrinella   4483
Witgat - Tringa ochropus   4492
Huiszwaluw - Delichon urbicum   4562
Zilvermeeuw - Larus argentatus   4564
Zwarte Roodstaart - Phoenicurus ochruros   4570
Roerdomp - Botaurus stellaris   4609
Kleine Plevier - Charadrius dubius   4611
Sijs - Spinus spinus   4628
Turkse Tortel - Streptopelia decaocto   4636
Grasmus - Sylvia communis   4671
Nonnetje - Mergellus albellus   4681
Pijlstaart - Anas acuta   4720
Kleine Zilverreiger - Egretta garzetta   4749
Patrijs - Perdix perdix   4752
Goudhaan - Regulus regulus   4755
Grote Canadese Gans - Branta canadensis   4798
Kolgans - Anser albifrons   4810
Kneu - Linaria cannabina   4853
Graspieper - Anthus pratensis   4878
Waterhoen - Gallinula chloropus   4894
Klapekster - Lanius excubitor   4908
Veldleeuwerik - Alauda arvensis   5001
Koperwiek - Turdus iliacus   5004
Brilduiker - Bucephala clangula   5023
Fitis - Phylloscopus trochilus   5032
Gele Kwikstaart - Motacilla flava   5067
Boomvalk - Falco subbuteo   5072
Tafeleend - Aythya ferina   5103
Zanglijster - Turdus philomelos   5180
Kauw - Coloeus monedula   5211
Grote Zaagbek - Mergus merganser   5219
Heggenmus - Prunella modularis   5225
Havik - Accipiter gentilis   5249
Visdief - Sterna hirundo   5265
Kluut - Recurvirostra avosetta   5290
Blauwborst - Luscinia svecica   5296
Huismus - Passer domesticus   5313
Goudvink - Pyrrhula pyrrhula   5330
Zwarte Kraai - Corvus corone   5365
Kokmeeuw - Chroicocephalus ridibundus   5379
Ekster - Pica pica   5389
Watersnip - Gallinago gallinago   5403
Houtduif - Columba palumbus   5452
Tapuit - Oenanthe oenanthe   5453
Kraanvogel - Grus grus   5490
Gierzwaluw - Apus apus   5516
Boomklever - Sitta europaea   5557
Brandgans - Branta leucopsis   5569
Wintertaling - Anas crecca   5580
Spreeuw - Sturnus vulgaris   5602
Zwartkop - Sylvia atricapilla   5620
Boomkruiper - Certhia brachydactyla   5624
Krakeend - Anas strepera   5680
Slobeend - Anas clypeata   5685
Winterkoning - Troglodytes troglodytes   5695
Groenling - Chloris chloris   5704
Smient - Anas penelope   5722
Slechtvalk - Falco peregrinus   5772
Rietgors - Emberiza schoeniclus   5799
Pimpelmees - Cyanistes caeruleus   5817
Wilde Eend - Anas platyrhynchos   5827
Tureluur - Tringa totanus   5880
Gaai - Garrulus glandarius   5920
Witte Kwikstaart - Motacilla alba   5933
Fuut - Podiceps cristatus   5978
Meerkoet - Fulica atra   5985
Knobbelzwaan - Cygnus olor   5991
Koekoek - Cuculus canorus   6001
Dodaars - Tachybaptus ruficollis   6006
Bergeend - Tadorna tadorna   6068
Tjiftjaf - Phylloscopus collybita   6073
Kramsvogel - Turdus pilaris   6081
Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus   6092
Roodborst - Erithacus rubecula   6119
Vink - Fringilla coelebs   6161
Grutto - Limosa limosa   6162
Merel - Turdus merula   6216
Koolmees - Parus major   6227
Roodborsttapuit - Saxicola rubicola   6271
Wulp - Numenius arquata   6331
Grauwe Gans - Anser anser   6343
Boerenzwaluw - Hirundo rustica   6428
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus   6471
Sperwer - Accipiter nisus   6529
Kuifeend - Aythya fuligula   6546
Scholekster - Haematopus ostralegus   6568
Staartmees - Aegithalos caudatus   6608
Kievit - Vanellus vanellus   6656
Torenvalk - Falco tinnunculus   6697
Aalscholver - Phalacrocorax carbo   6750
Blauwe Reiger - Ardea cinerea   6758
Putter - Carduelis carduelis   6886
Groene Specht - Picus viridis   6960
Grote Bonte Specht - Dendrocopos major   7684
Ooievaar - Ciconia ciconia   7727
Lepelaar - Platalea leucorodia   7998
Buizerd - Buteo buteo   8418
IJsvogel - Alcedo atthis   9174
Grote Zilverreiger - Ardea alba   9566
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

mgieskens

Die lijst geeft meer inzicht in de populariteit dan in de populatie van bepaalde soorten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Maarten Hotting

Citaat van: Robertmeer op februari 10, 2015, 16:11:38 PM
Pallas' Boszanger mag wat mij betreft zeldzaam blijven ipv zeer zeldzaam. Qua zeldzaamheid is de soort te vergelijken met Kleine Vliegenvanger: de soort duikt wel jaarlijks op in kleine aantallen (gemiddeld 5-20 per jaar). Bedenk daarnaast ook dat beide soorten een stuk minder opvallen dan grotere vogels als Steppekiekendief of een Roodkopklauwier die graag opvallend bovenop uitkijkpunten zit.
Eens, ik denk eerder dat Graszanger op Zeer zeldzaam moet. Die is een heel stuk zeldzamer dan Pallas' Boszanger
Groet,
Maarten

Guus Peterse

Maar dat kan over een paar jaar ook weer anders zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

stefanhageman

Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 19:13:59 PM
Citaat van: Robertmeer op februari 10, 2015, 16:11:38 PM
Pallas' Boszanger mag wat mij betreft zeldzaam blijven ipv zeer zeldzaam. Qua zeldzaamheid is de soort te vergelijken met Kleine Vliegenvanger: de soort duikt wel jaarlijks op in kleine aantallen (gemiddeld 5-20 per jaar). Bedenk daarnaast ook dat beide soorten een stuk minder opvallen dan grotere vogels als Steppekiekendief of een Roodkopklauwier die graag opvallend bovenop uitkijkpunten zit.
Eens, ik denk eerder dat Graszanger op Zeer zeldzaam moet. Die is een heel stuk zeldzamer dan Pallas' Boszanger


Graszanger is daarentegen wel een soort die na een reeks zachte winters weer een lokaal vrij algemene broedvogel zal zijn.
Stefan Hageman


jeroenroelofsen

Citaat van: Jildert op februari 10, 2015, 10:02:05 AM
Iedereen zou een soort persoonlijke startpagina moeten kunnen instellen met de soorten die je zelf de moeite waard vindt, alhoewel...daar zijn de alerts ook geschikt voor.

Dat zou inderdaad een welkome optie zijn. Soorten zelf aangeven die je op "je eigen" startpagina, en dus ook combi met zoogdieren insecten etc. Wellicht is dat een grote belasting voor het systeem, maar ik zou het zeker prettig vinden.

Ik snap ook niet goed waarom aan de huidige systematiek van zeldzaamheid-indicatie gesleuteld moet worden. Zijn hier dan geen internationale afspraken/regels/voorbeelden voor?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

gardensafari

Jongens, waar zijn we mee bezig?
Jantje vindt dit, Pietje vindt dat.
Veel onderbouwing is er niet, laat staan dat sprake is van enige wetenschappelijk onderbouwde objectiviteit.
Volgens mij moeten we bij vogels aansluiten bij SOVON, want, althans volgens Wikipedia:

CiteerSovon Vogelonderzoek Nederland is de belangrijkste Particuliere Gegevensbeherende Organisatie (PGO) voor de ornithologie in Nederland. Zij organiseert en coördineert vogelonderzoek op landelijk niveau volgens gestandaardiseerde, wetenschappelijke criteria en stimuleert de deelname hieraan door zo veel mogelijk vrijwilligers.

Als dat zo is, ik ben geen vogelaar en geen bioloog, dan werken zij op een aanvaardbare manier.
En vervolgens kunnen discussies over wel of niet "zeer zeldzaam" dan daar gevoerd worden en niet op waarneming.nl die daar niet over gaat.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Yeronimo

Citaat van: gardensafari op februari 10, 2015, 23:28:28 PM
Jongens, waar zijn we mee bezig?
Jantje vindt dit, Pietje vindt dat.
Veel onderbouwing is er niet, laat staan dat sprake is van enige wetenschappelijk onderbouwde objectiviteit.
Volgens mij moeten we bij vogels aansluiten bij SOVON, want, althans volgens Wikipedia:

Je laat het zo wel erg tragisch overkomen. Vergeet niet dat waarneming.nl al een enorme database op zich is waar best wat gegevens uit te putten zijn over de waarnemingskansen van een soort. Uit deze database kan momenteel ook al opgemaakt worden hoe zeldzaam of hoe algemeen een vogel is. En de meeste Jantjes en Pietjes op dit forum hebben al vele jaren vogelervaring waardoor ze de status aan kunnen voelen. Neemt niet weg dat je voor een deel uiteraard gelijk hebt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden