Nieuwe varen voor NL, zie natuurbericht.

Gestart door Sipke Gonggrijp, februari 01, 2015, 13:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Leuk nieuws Sipke, ik hoorde je vanmorgen bij Vroege Vogels ook al. Gefeliciteerd :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

bhendrikx

Groeten Bart


dirder

Nogal verwarrend, hoe past dit bijvoorbeeld bij de behandeling in de laatste editie van Stace? Deze volgend kom je dan uit op D. affinis (of misschien zelfs cambrensis), eerder dan bij D. borreri die daar als aparte soort beschouwd wordt, maar boven genoemde varen wordt daarin niet vermeld.
Nog een kleine bijvraag: wat te doen bij Mannetjesachtige varens waarbij de aanhechting van de pinnae enkel aan de onderkant blauwpaars gekleurd is?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Grada Menting

@ Sipke hoorde je ook bij Vroege vogels. Gefeliciteerd.
Verklaard die vele varens-waarnemingen van de afgelopen tijd.  ;)

bhendrikx

Citaat van: dirder op februari 01, 2015, 19:12:25 PM
Nogal verwarrend, hoe past dit bijvoorbeeld bij de behandeling in de laatste editie van Stace? Deze volgend kom je dan uit op D. affinis (of misschien zelfs cambrensis), eerder dan bij D. borreri die daar als aparte soort beschouwd wordt, maar boven genoemde varen wordt daarin niet vermeld.
Nog een kleine bijvraag: wat te doen bij Mannetjesachtige varens waarbij de aanhechting van de pinnae enkel aan de onderkant blauwpaars gekleurd is?


D. pseudodisjuncta is pas recent (ik meen rond 2010) in Schotland gevonden door de inmiddels overleden Ken Tewren dus te recent voor de laatste Stace neem ik aan.
De donkere vlek is bij D. borreri vrij vaak alleen aan de onderzijde te zien bij de aanhechting van de pinnae.
Groeten Bart

theomuusse




M.V.S

Citaat van: optilete op februari 02, 2015, 00:26:06 AM
Misschien handig als er fotos en tekst geplaatst wordt bij de soort?
http://waarneming.nl/soort/info/718496

Wellicht handig om dat bij al die ondersoorten te doen. Ik heb al moeite een D. affinis zonder ssp. te herkennen. Laat staat dat ik die verschillende (onder)soorten herken.

Een aantal mensen is hier heel goed en intensief mee bezig en kunnen dat wel. Ik zou het graag leren, want zelf kom ik er niet uit.
Groetjes, Marc

bhendrikx

De in Nederland aangetroffen varens van het Affinis-complex worden momenteel en komend seizoen nader onderzocht.
Bij het vastleggen van waarnemingen of nu het maken van foto´s is, of het verzamelen van herbariummateriaal, is het van groot belang te zorgen dat fertiel materiaal wordt verzameld. Bij het maken van foto´s zijn detailfoto´s van de rijpe sporangia en van de onderste basisscopische pinnule van groot belang. (onderste deelblaadjes tegen de bladsteel aan).


Wordt vervolgd....
Groeten Bart

dirder

Er staat ook een uitvoerige beschrijving in de excellente Flora Nordica. In de sleutel staat D. (affinis ssp.) pseudodisjuncta samen met D. (affinis ssp.) borreri bij die met afgeknotte pinnulen en onderscheidt zich dan van die laatste door 'pinnae tapering from base' (voor pseudodisjuncta) itt. 'pinnae oblong with short acuminate apex'. Voorts nog onder andere: V-vormig gat tussen pinnulen in onderste en middenste deel van de pinnae, zijranden pinnulen gaaf, binnenste paar pinnulen van de onderste pinnae gesteeld, langer dan de rest en soms met een duidelijke, brede basale lob. enz enz.


Ik veronderstel dat sowieso enkel volledig mature D. affinis - achtige varens verder gedetermineerd kunnen worden? Wat de donkere vlek aan de basis van de pinnulen betreft, ik zag dat op de onderzijde ook al bij wat mij  Mannetjesvarens leken (maar dan wel ontbrekend aan de bovenzijde).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rense Haveman

Citaat van: dirder op februari 21, 2015, 18:03:32 PM
Er staat ook een uitvoerige beschrijving in de excellente Flora Nordica. In de sleutel staat D. (affinis ssp.) pseudodisjuncta samen met D. (affinis ssp.) borreri bij die met afgeknotte pinnulen en onderscheidt zich dan van die laatste door 'pinnae tapering from base' (voor pseudodisjuncta) itt. 'pinnae oblong with short acuminate apex'. Voorts nog onder andere: V-vormig gat tussen pinnulen in onderste en middenste deel van de pinnae, zijranden pinnulen gaaf, binnenste paar pinnulen van de onderste pinnae gesteeld, langer dan de rest en soms met een duidelijke, brede basale lob. enz enz.


Ik veronderstel dat sowieso enkel volledig mature D. affinis - achtige varens verder gedetermineerd kunnen worden? Wat de donkere vlek aan de basis van de pinnulen betreft, ik zag dat op de onderzijde ook al bij wat mij  Mannetjesvarens leken (maar dan wel ontbrekend aan de bovenzijde).

Was dat geen borreri?
Groet! Rense

havikskruiden!

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.