verenkleden roze spreeuw in eerste winter

Gestart door Rients, februari 01, 2015, 19:32:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik heb begrepen dat de veelbezochte Roze Spreeuw in Vlaardingen een eerste wintervogel is. Hij ziet er inmiddels al behoorlijk adult uit. Ook de foto's van de Vlissingse vogel lijken al behoorlijk op een adult. Dit verschilt van de foto die van de Kollumse vogel is gemaakt. Die ziet er klassiek juveniel uit (http://waarneming.nl/waarneming/view/97679069). Hoe is dit verschil in kleed te verklaren? Ruien niet alle vogels tegelijk naar het volwassenkleed?
Bedankt voor jullie reacties! 
Rients Niks

frankneijts

Citaat van: Rients op februari 01, 2015, 19:32:25 PM
Ik heb begrepen dat de veelbezochte Roze Spreeuw in Vlaardingen een eerste wintervogel is. Hij ziet er inmiddels al behoorlijk adult uit. Ook de foto's van de Vlissingse vogel lijken al behoorlijk op een adult. Dit verschilt van de foto die van de Kollumse vogel is gemaakt. Die ziet er klassiek juveniel uit (http://waarneming.nl/waarneming/view/97679069). Hoe is dit verschil in kleed te verklaren? Ruien niet alle vogels tegelijk naar het volwassenkleed?
Bedankt voor jullie reacties!

Jonge Roze Spreeuwen ruien 'sowieso' al niet tegelijkertijd en zeker vogels die buiten hun normale verspreidingsgebied overwinteren (dwaalgasten) kunnen, bijv. door een mindere lichamelijke conditie, de voltooiing van de rui uitstellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Gaxiola

Er is ook een sekseverschil heb ik begrepen. Mannetjes zien er na de eerste rui al een stuk rozer uit dan vrouwtjes. Maar het schijnt wel zo te zijn dat er zowel bij mannetjes als bij vrouwtjes veel individuele variatie is.

De Vlaardingse en de Vlissingse vogel is een mannetje.
Ben Gaxiola

pdeknijff

Veel jonge RS zijn zelfs later in het voorjaar als 1st zomer/2 kj goed te herkennen. Dit werd lang geleden door mij ontdekt toen ik door balgen in de voorloper van Naturalis heen ging. Arnoud heeft dit later in een DB verhaal opgeschreven en Lars S maakte een jaar later melding van dit kleed in zijn laatste druk van de ringersgids.


De variatie die nu bij de Nederlandse vogels is waar te nemen is normaal.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff