Hoofdmenu

Kwak Woerden

Gestart door Dylan, juli 24, 2007, 13:08:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Bossenbroek

De vogels verdienen inmiddels het predikaat antiek  :duim: .  

HansP

Ze zouden dan dus eigenlijk Quack moeten heten. Nycticorax historicus....
Groet,
Hans Pohlmann

snwja3

Even wat feiten op een rijtje:
1) Kwak is vanouds een inheemse broedvogel van NL
2) De laatste decennia zijn er verwilderde broedpopulaties ontstaan
3) Vanwege punt 1 zijn in het wild geboren nakomelingen van 2 telbaar (vgl Raaf, Oehoe).
4) Er zwerven in NL nog steeds wilde Kwakken rond (zie geringd ex.).
Deze sluiten zich vaak aan bij plaatselijke broedpopulaties.
Wel of niet wilde herkomst van deze populaties maakt deze vogels niet uit.
Ofwel waarom is het niet mogelijk dat een x percentage wilde vogels in deze 'verwilderde' populaties aanwezig is? Helaas echter moeilijk/niet hard te maken.

Ik zou dus gewoon genieten van deze Kwak, ondanks het feit dat bijvoorbeeld een Ralreiger toch wat meer voldoening zal geven, vanwege bovenstaande feiten/redeneringen.
Wietze Janse


Hortulana

#64
CiteerZe zouden dan dus eigenlijk Quack moeten heten
Wat te denken van (tal van) historisch-geografische verwijzingen als Quackjeswater, Quackgors, De Kwakel en tal van Kwaksewegen. En er zijn aardig wat mensen (ook enkele vogelaars :D) die Kwak heten. Misschien hebben werkwoorden als kwakkelen en "iets neer kwakken" ook wel iets met de kwak te maken...

Grt

Alfred Jodokus ....

Hortulana

#65
In dit kader vind ik het trouwens wel het vermelden waard dat ik op 19 juli jl. 2 overvliegende kwakken had boven De Pomp (Lauwersmeer). Dit om ca half elf 's avonds. De ene was iig een adult, kwam vrij laag over. De andere vloog wat verder en hoger en door de invallende duisternis niet met zekerheid op kleed kunnen onderscheiden. Ben net terug van vakantie en dus nog geen mogelijkheid (internet)/ tijd gehad om het door te geven/ op waarneming.nl te zetten. Ze vlogen vanuit de Pomp strak richting NW. Het lijkt er op alsof ze overdag in de Pomp zitten/ slapen en 's nachts in Lauwersmeer gaan jagen. Denk dat als je er op een mooie avond tussen 10 en 11 gaat staan een goede kans maakt. Ik zal de waarneming nog invoeren een dezer dagen...

edit: het was op de 18e juli, niet de 19e... tijdens vakanties verlies ik soms mijn tijdsbesef  B) .

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hortulana

#67
Dit komt van Lauwersmeer.com (bericht van 27 juli), :
CiteerSoort: Kwak
Plaats: Lauwersmeer - Camping De Pomp
Bijzonderheden: Via via hoorde ik dat er vorige week vrijdag een adulte en onvolwassen Kwak was waargenomen. De vogels vlogen 's avonds op uit de sloot naast de camping en landde weer in het gebied vermoedelijk langs de Vogelroute.
Waargenomen op 20 juli dus en kennelijk toen behoorlijk tp. Neem maar aan dat dit dezelfde 2 ex waren die ik gezien heb en dat het dus om een adult + 1 juv ging.

steenl

Gisteren een juveniele kwak bij Zalk (IJssel)
Lijkt me zeker een wilde!
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2693417

Hortulana

Die in de Lauwersmeer deden behoorlijk wild aan, zeker gezien de waarnemingsomstandigheden in zo'n prachtige (natuurlijke) omgeving/ ambiance, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet. Idem veur Kwak Klazien ût Zalk liekt mai.

P1234

CiteerGisteren een juveniele kwak bij Zalk (IJssel)
Lijkt me zeker een wilde!
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2693417
Gaat daar nog ff iemand kijken?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JaapHennevanger

Citeer
CiteerGisteren een juveniele kwak bij Zalk (IJssel)
Lijkt me zeker een wilde!
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2693417
Gaat daar nog ff iemand kijken?
Ik ben er vandaag langs geweest maar helaas niks, maar dat betekent niet dat hij/zij er niet zit, aan de andere kant v/d dijk zitten best wel grote rietvelden...
Jaap Hennevanger



jessesven

CiteerEven wat feiten op een rijtje:
1) Kwak is vanouds een inheemse broedvogel van NL
2) De laatste decennia zijn er verwilderde broedpopulaties ontstaan
3) Vanwege punt 1 zijn in het wild geboren nakomelingen van 2 telbaar (vgl Raaf, Oehoe).
4) Er zwerven in NL nog steeds wilde Kwakken rond (zie geringd ex.).
Deze sluiten zich vaak aan bij plaatselijke broedpopulaties.
Wel of niet wilde herkomst van deze populaties maakt deze vogels niet uit.
Ofwel waarom is het niet mogelijk dat een x percentage wilde vogels in deze 'verwilderde' populaties aanwezig is? Helaas echter moeilijk/niet hard te maken.

Ik zou dus gewoon genieten van deze Kwak, ondanks het feit dat bijvoorbeeld een Ralreiger toch wat meer voldoening zal geven, vanwege bovenstaande feiten/redeneringen.
Kwaken en woudaapjes werden in Holland veel gegeten. In de Horstermeer (war ook de ralreiger broedde) wrden kwakken en woudaapjes geoogst tot eind 19e eeuw. Op de markt in Gouda werden tot in de dertiger jaren van de 20e eeuw veel woudaapjes verhandeld. Eet smakelijk :wub:  

petermeer

Gelukkig is er veel veranderd sinds die tijd.  B)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

garryb

Een kennis telde onlangs (vorige week) 9 nesten van 'wild'  broedende Kwakken in Avifauna, Alphen aan den Rijn. In Rotterdam zaten dit voorjaar drie paren op nest  in Het Park. Op beide plaatsen (en ook in Artis Amsterdam) broeden ze al jaren in het wild. Enkele jaren terug zat in Rotterdam zelfs een adulte Kwak met Artis ring! In het buitenland zitten ze ook gewoon in stadsparken. Ook al hebben de dieren een oorsprong die is terug te voeren op dierenparkvogels, er verandert niets aan het feit dat het een Kwak is. Er is noch in het DNA, noch in het uiterlijk, noch in gedrag iets anders ten opzichte van Kwakken in de moerasgebieden. Ook die hebben een vaste visstek en optimaliseren hun foerageerstrategie. In Rotterdam betekent optimaal foerageren elke avond twee kilometer heen en weer terugvliegen naar -en van- Diergaarde Blijdorp, waar de eendagskuikens een makkelijker prooi zijn dan de vis in de troebele parkvijver, geef die beesten eens ongelijk! In Alphen vliegen de Kwakken 's avonds ook uit tot in de wijde omtrek om in sloten te gaan vissen. Ik vermoed gezien de vroege verschijning in juli en de donsresten dat de Woerdense vogel in Alphen is geboren, dit is op een 'steenworp' afstand vliegen. Te bewijzen is dit natuurlijk niet, maar het lijkt me wel heel aannemelijk.  

frankmeer

Welke donsresten?, dat is me nooit opgevallen.
Frank van der Meer

Ben Gaxiola

Mocht iemand nog eens in Blijdorp komen. Dit jaar zitten ze tegen de (schandalig kleine) kooi van de Stellers zeearenden aan.

gr Ben
Ben Gaxiola

Jan Harteman

CiteerMocht iemand nog eens in Blijdorp komen. Dit jaar zitten ze tegen de (schandalig kleine) kooi van de Stellers zeearenden aan.

gr Ben
Verdorie, ik ben er gisteren geweest, heb met de vogelcurator nog lang stilgestaan bij de Stellers Zeearenden, maar het is me niet opgevallen! Ik ben er zelfs niet op gewezen  :huh: terwijl ik wel heb genoten van een groepje Staartmezen die iets later (in een ander deel van het park) overvloog.

Ben Gaxiola

Citeer
CiteerMocht iemand nog eens in Blijdorp komen. Dit jaar zitten ze tegen de (schandalig kleine) kooi van de Stellers zeearenden aan.

gr Ben
Verdorie, ik ben er gisteren geweest, heb met de vogelcurator nog lang stilgestaan bij de Stellers Zeearenden, maar het is me niet opgevallen! Ik ben er zelfs niet op gewezen  :huh: terwijl ik wel heb genoten van een groepje Staartmezen die iets later (in een ander deel van het park) overvloog.
Ze zijn ook nauwelijks te zien. Alleen maar vanaf het paadje dat vanaf het doorgaande pand naar de ingang van het moerasgebied leidt links van de kooi.

Ik vond ze omdat er een riep... B)

gr Ben
Ben Gaxiola

Jan Harteman

Dus aan de achterkant van de Steller's als ik het goed begrijp?
Daar heeft mijn vriendin gisteren nog zo'n beetje tussen de bamboe gestaan om een shot te maken van die zeearenden  :lol:  

frankmeer

Zit de Woerdense Kwak nu in Gouda? Hij was in ieder geval opgevlogen naar het westen. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2709327
Frank van der Meer

frankmeer

#81
Hij is weer gemeld, maar zat niet op het station, waarschijnlijk dan toch in Breeveld.
Frank van der Meer