Hoofdmenu

Kwak Woerden

Gestart door Dylan, juli 24, 2007, 13:08:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Ottens

Daar kun je Blijdorp aan toevoegen. Ook daar vliegen ongeringde rond Kwakken die ook buiten de hekken tot broeden komen (o.a. in het Euromast-park).

Daarnaast hangt in de Lopikerwaard al jaren een in Artis geringde Kwak rond. Dat laatste geeft ook aan deze vogels redelijk kunnen rondzwerven...

Leuk om juist deze Kwak (van Woerden dus) als 'lifer' te hebben...?!

Gert  

Guus Peterse

Ach, welke kwak in Nederland is dan wel 100% betrouwbaar?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Deze is in ieder geval een stuk minder verdacht dan een heleboel andere Kwakken in Nederland.  
Frank van der Meer

Rinie van Reenen

CiteerDeze is in ieder geval een stuk minder verdacht dan een heleboel andere Kwakken in Nederland.
Waarom? Lopikkerwaard-Woerden is nu ook weer niet zo'n afstand...
Groet, Rinie van Reenen

frankmeer

Citeer
CiteerDeze is in ieder geval een stuk minder verdacht dan een heleboel andere Kwakken in Nederland.
Waarom? Lopikkerwaard-Woerden is nu ook weer niet zo'n afstand...
Nee, da's waar. Maar hij leek vrij wild, en heeft iig geen ring, terwijl er ook Kwakken zijn met ring.
Misschien ook wel wishful thinking hoor. De wens is vaak de vader van de gedachte.
Frank van der Meer

joostverhoeven

ach het zal nooit te achterhalen zijn en daarom is het ook geen escapen anders kun je idd elke ongerinde kwak als escape beschouwen.
Dus dan zouden er geen wilde kwakken zijn in NL??
Je kunt er pas een escape van maken als er duidelijke aanwijsbare redenen voor zijn en dan is de plaats waar hij is gezien slechts een hulpmiddel!
Groeten,

Joost Verhoeven

Jan Harteman

De vogels die in vrijheid in Blijdorp, Artis en Avifauna worden geboren, worden voor zover ik weet nooit geringd, omdat het vogels zijn die in semi-vrijheid leven. De ouders zijn (van oorsprong) ontsnapt of losgelaten (vooral het laatste) en de jongen worden daar zo'n beetje als wilde dieren beschouwd. Ik kan me voorstellen dat er op een gegeven moment vogels flink gaan uitzwerven om elders nieuwe paren te vormen waar ze elkaar weer tegen komen. Zoals onze 'wilde' ooievaars dus eigenlijk, maar dan anders.

joostverhoeven

http://www.youtube.com/watch?v=biOZpYcNbY8

Hier ging hij klimmend de boom in om te slapen op 25-07
Groeten,

Joost Verhoeven

Vincent Hart

#38
CiteerAch, welke kwak in Nederland is dan wel 100% betrouwbaar?
Precies! En wat is het verschil tussen de kwakken die hun eendagskuiken komen halen en de reigers die in Artis nooit een voederbeurt van de zeeleeuwen missen? Behalve dat de voorouders van die kwakken uit gevangenschap afkomstig zijn. Zoals bij de meeste, zoniet alle Nederlandse ooievaars en raven dus.

Daarnaast zal er gerust wel 'es een wilde kwak (zeker juveniel) naar Nederland afdwalen maar 'zeker' wild - in de zin van afkomstig uit het reguliere verspreidingsgebied - lijkt me nogal lastig te bewijzen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Harteman

#39
Ach en als ze zich gaan verspreiden over het land (herbevolken) en kunnen handhaven, waarna ze zich gaan vermengen met een eventuele wilde Kwak, dan is dat toch mooi meegenomen?

HJDT

Citeer........ maar 'zeker' wild - in de zin van afkomstig uit het reguliere verspreidingsgebied - lijkt me nogal lastig te bewijzen...
Het is wel eens bewezen dat er wilde Kwakken in Nederland kunnen voorkomen. Er is namelijk enkele jaren terug een juveniele Kwak met een Oost-Europese ring waargenomen en gefotografeerd, ik dacht ergens bij Enkhuizen in de buurt.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankmeer

Zijn dan alle broedende Kwakken in Nederland verwilderd?

Bron: SOVON Nieuws, december 2006
Een paartje Kwakken bracht twee jongen groot in de Oostvaardersplassen. Elders in het land zijn paren gemeld uit Artis (zeker 17 vrijvliegende paren), de Nieuwkoopse Plassen, de Tienhovense Plassen en langs de Lek in Utrecht.
Frank van der Meer

Rinie van Reenen

Citeer
Citeer........ maar 'zeker' wild - in de zin van afkomstig uit het reguliere verspreidingsgebied - lijkt me nogal lastig te bewijzen...
Het is wel eens bewezen dat er wilde Kwakken in Nederland kunnen voorkomen. Er is namelijk enkele jaren terug een juveniele Kwak met een Oost-Europese ring waargenomen en gefotografeerd, ik dacht ergens bij Enkhuizen in de buurt.
Vroeger broedde de Kwak ook in NL, dus het kon sowieso al, toch? Maar zo'n beest uit Oost-Europa is inderdaad wel 'hard'.
Groet, Rinie van Reenen

j.steenbergen

Vanochtend niets kunnen vinden, helaas...
Jeroen Steenbergen

Pauljp

Citeer
Het is wel eens bewezen dat er wilde Kwakken in Nederland kunnen voorkomen. Er is namelijk enkele jaren terug een juveniele Kwak met een Oost-Europese ring waargenomen en gefotografeerd, ik dacht ergens bij Enkhuizen in de buurt.
Dat gaat dan over deze waarneming:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2082632
Met een foto in de Dutch Birding.

frankmeer

#45
CiteerNet met 5 man nog gezocht. Helaas niet meer gezien,
maar blijf zeker zoeken. Hij kan ineens weer opduiken.

CiteerVanochtend niets kunnen vinden, helaas...

De Kwak is voor het laatst gistermorgen gezien om 8.15.
Ik was er om 12 uur vanmiddag, geen Kwak te bekennen, ook niet bij de 2e sloot. Het lijkt erop dat hij is verdwenen, misschien vond-ie het te druk woerden. Hij kan trouwens ook goed in Breeveld zitten, je weet wel, waar de Mongoolse pieper afgelopen winter bivakkeerde. Volgens Nils van Duivendijk moet hij daar ook ergens gezeten hebben voor hij op het station kwam zitten.
Frank van der Meer

Thijs Udo

Citeermisschien vond-ie het te druk woerden.
Lekkere woordspeling ^_^  

frankmeer

#47
Citeer
Citeermisschien vond-ie het te druk woerden.
Lekkere woordspeling ^_^
Sneaky he?  :P
Goed gelezen trouwens.  :duim:  
Frank van der Meer

Vincent Hart

#48
Citeer
Citeer........ maar 'zeker' wild - in de zin van afkomstig uit het reguliere verspreidingsgebied - lijkt me nogal lastig te bewijzen...
Het is wel eens bewezen dat er wilde Kwakken in Nederland kunnen voorkomen. Er is namelijk enkele jaren terug een juveniele Kwak met een Oost-Europese ring waargenomen en gefotografeerd, ik dacht ergens bij Enkhuizen in de buurt.
Ja, ok, als het beest in het wild geringd is dan zijn we 'klaar' natuurlijk. Maar goed, nogmaals: Ik zie geen enkel probleem met het als wild beschouwen van ongeringde, vrijvliegende Artis-kwakken. Ik kan me goed voorstellen dat je een 'raar' gevoel krijgt om een vogel in een dierentuin te tellen maar als je het nuchter bekijkt... Ik kan niet anders dan het heel erg eens zijn met wat Hans ter Haar er in het eerder aangehaalde topic over zegt.

En over het voorkomen van 'echte' wilde kwakken in NL: Zo'n paartje in de Biesbosch of OVP kan natuurlijk best 'echt' zijn. Broedden er een paar decennia geleden niet nog kwakken in de Biesbosch?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankmeer

Op dierentuindieren kunnen ook wilde Kwakken afkomen. In het Zwin, bij Knokke-Heist net over de grens met Zeeuws-Vlaanderen, is een vogelpark met Kwakken, waar ook 'wilde' vogels op afkomen. Ik heb hier een aantal jaren geleden zelf ook een Kwak gezien, die vrij losvloog.
Jonsson: Sinds 1978 broeden bij Knokke, Westvlaanderen, uit gevangenschap afkomstige exemplaren, die ook wilde aantrekken (15-18 nesten in 1983)
Frank van der Meer

frankmeer

#51
Net bijna anderhalf uur schitterend kunnen bekijken!! Eerlijk gezegd, dacht ik dat hij weg was na 2,5 dag zonder waarnemingen. Open en bloot zittend en opvallend actief vergeleken met de andere 4x dat ik hem gezien heb.
Frank van der Meer

petermeer

Nog even een paar foto's als bewijsplaatje.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Na een tijdje achter het hek gezeten te hebben, ging de Kwak een beetje meer naar rechts. En dit leverde het volgende plaatje op.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

En de laatste voor nu.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Robertmeer

Het Utrechts VogelNet meldt dat de Kwak gisteren is opgejaagd door een loslopende hond. Hij vloog daarna over het station heen in de richting van Woerden-centrum.
In het AD/Groene Hart van vandaag meldt de directeur van Vogelpark Avifauna, John de Hoon, dat de Woerdense Kwak waarschijnlijk bij een paartje vandaan komt dat ruim 25 jaar geleden uit het park ontsnapt is.
'Ik kan niets bevestigen, maar de kans is wel heel groot dat de kwak die in Woerden gezien is, bij dit paartje vandaan komt. Uiteindelijk zullen de jongen verder trekken naar het zuiden.'



Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HansP

25 jaar geleden??? Dat lijkt me niet. is dit een tikfoutje of gewoon een kul-verhaal dat door een niet-vogelende journalist is opgeschreven?

Natuurlijk is het mogelijk dat de kwak uit Avifauna komt. Dat zal alleen niet bewezen worden. Hij kan immers ook uit Artis komen...

Hans
Groet,
Hans Pohlmann

Jan Harteman

Uiteraard kan er 25 jaar geleden een paartje ontsnapt zijn. Maar na die tijd zijn er toch ook nog heel wat ontsnapt cq losgelaten.  

Thijs Fijen

CiteerUiteraard kan er 25 jaar geleden een paartje ontsnapt zijn. Maar na die tijd zijn er toch ook nog heel wat ontsnapt cq losgelaten.
Is het praktisch mogelijk dat er een ontsnapt paartje 25 jaar lang volhoudt om broedsels te maken?

Thijs
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Leven ze uberhaupt zolang?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com