Ornithologische thema's

Gestart door g.j. keizer, juli 24, 2007, 11:26:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#90
Elk voorjaar speelt zich zichtbaar vanuit mijn raam in een parkje het volgende ritueel onder eksters af, waarbij mannetjes in de meerderheid lijken te zijn. Meestal begint het met het verzamelen van een tien- tot vijftiental eksters op het grasveld, waar individuele vogels of paartjes een zekere afstand ten opzichte van elkaar en/of van andere paartjes bewaren en als op een schaakbord regelmatig van plek en positie ten opzichte van elkaar veranderen. Soms treden kort durende schermutselingen op, wanneer ze elkaar (te) uitdagend benaderen.
Vervolgens vliegen ze een voor een in een lage eik, waarbij ze onderin de kroon van de boom beginnen en steeds hoger in de kroon positie kiezen, totdat de top is bereikt. De ekster met de hoogste positie (een mannetje ?) vliegt vervolgens naar een hoge oude Robinia en kiest onderin of halverwege de kroon een tak uit, waarna de rest (de partner als eerste ?) volgt en onder hem een plek zoekt. Dan herhaalt het hele ritueel zich, totdat alle vogels in het bovenste gedeelte van de kroon hun positie ten op zichte van elkaar hebben bepaald (zie foto), waarbij het er op lijkt, dat dan ook de definitieve koppeltjes zijn gevormd en is vastgesteld welke mannetjes geen partner hebben verworven. De bovenste twee eksters vliegen samen weg, dan volgt het daaronder gezeten paartje, etc. Uiteindelijk blijven een aantal teleurgestelde vrijgezellenmannetjes (?) over, die een voor een afdruipen. De gepaarde eksters kraken meestal een van de vanwege de vele krentenboompje in de wijk ruim voorhanden zijnde houtduivennesten, bouwen er een kap op en beginnen voor nakomelingen te zorgen.
Kan ik dit fenomeen opvatten als het vaststellen van een dominantiehiërarchie, waarbij de boom letterlijk als verdeel- en heersplatform wordt gebruikt ?
Overigens worden voor het eerst op de grond landende jongen door paarsgewijs optrekkende volwassen eksters om het leven gebracht. Ik heb twee keer zo'n moordpartij op de parkeerplaats voor mijn huis moeten aanschouwen, het volwassen stel keerde, nadat ik ze had verjaagd, steeds weer terug. Ze begonnen met de ogen uit te pikken en lieten na een ongeveer een half durende slachtpartij een stervend jong achter, dat ik vervolgens uit zijn lijden heb verlost.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Andre321

#91
Citeerwijk ruim voorhanden zijnde houtduivennesten, bouwen er een kap op en beginnen voor nakomelingen te zorgen.
je bedoelt kraai ?

duivennesten zijn niet zo stevig

g.j. keizer

#92
Citeer
Citeerwijk ruim voorhanden zijnde houtduivennesten, bouwen er een kap op en beginnen voor nakomelingen te zorgen.
je bedoelt kraai ? Edit : duivennesten zijn niet zo stevig.
André,
Nee, hoezo ? Edit : Zeker, maar kraaien broedden niet in de Vogelenbuurt in Dieren, houtduiven en turkse tortels wel.

Foto : foeragerend houtduivenpaartje in een bloeiende Robinia, waarin ze broedden en 3 jongen grootbrachten (Dieren, mei 2008).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen