Bladhaantjes onder schors beuk, welke soort is dit?

Gestart door Ramon Hulsbosch, januari 26, 2015, 08:56:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ramon Hulsbosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97570691
Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2015-01-25 Roosteren - Kokkelert
Foto's:


Toelichting:
Onder schors van een beuk
bij voorbaat dank Ramon Hulsbosch

lo.troisfontaine

Dag Ramon,

heb je enig idee van de grootte van de kevers?
Gastrophysa polygoni zou misschien een kandidaat kunnen zijn, maar deze lijken wat slank.

groeten,

Lo

Arp

Er is wel heel weinig te herkennen - geen poten, eigenlijk geen kop (lijkt donker of is dat schaduw?), structuur dekschilden? En afmeting inderdaad. Mijn eerste gedachte vanmiddag was Smaragdina, maar dat is een complete slag in de lucht, dus had ik maar niks geschreven ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

ja, van foto blijft altijd een risico. Goed is wel te weten dat ze op beuk zaten. Voor de echte kenners een aanwijzing om enkele uit te kunnen sluiten.
Hier is wel een boek over, maar dat heb ik niet.

Voor degene die de vraag stelt is het wel goed Arp dat je aangeeft dat er eigenlijk heel weinig te herkennen of aanvullende info is.
Dus niet voor niks geschreven, maar wel gratis......  advies.  :blink:

Lo

Th.Heijerman


Ramon Hulsbosch

Goede avond,

Sorry dat de foto niet heel erg duidelijk is. Ze waren ongeveer 5-9 mm groot. Misschien kunnen jullie met deze foto iets meer zeggen over de soort.

Groet Ramon

lo.troisfontaine

oei, de  meester gaat zich ermee bemoeien. Arp en ik gaven al aan dat het wat onduidelijk was, maar voor de kenner is het dus alweer een stuk duidelijker.
Tetratoma fungorum is dan wel een mogelijkheid? ( een gokje, of zelfs dan weer de verkeerde familie)

groeten,

Lo

Arp

Ja Tetratoma lijkt er idd meer op. Afmeting iets overschat dan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

ja, maar Conopalpus testaceus van de Melandryaidae zou wat afmeting betreft beter zijn, maar ik denk te zien dat de antennes niet kloppen.
We laten ons maar eens verrassen.

groeten,

Lo

harry60

ik ben ook benieuwd, via FB heb ik deze foto eerder al gezien en kwam ook op de eerste ingeving van Arp.....  ;D

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Nee dat Smaragdina-idee zat me meteen al niet lekker, vandaar dat ik het ook niet geschreven had (aanvankelijk), maar als iemand "Bladhaantje" roept wordt je toch snel op het verkeerde been gezet en ga je daar kijken - nou ja, ik dan; beïnvloedbaar kereltje kennelijk  :rolleyes:  ;D

Een Conopalpus is het imho ook niet - die is nog langer en kan denk ik de kop niet zo onder het halsschild wegtrekken (halsschild smaller aan voorkant).

Tetratoma fungorum lijkt helemaal te kloppen qua lengte/habitus, halsschildvorm en ook bijvoorbeeld die twee deukjes in de basis van het halsschild. Op de grotere uitsnede is inderdaad ook iets van een antenne erbij te fantaseren die deze soort ook niet tegenspreekt. Ik zou'm maar zo invoeren (de andere beide Tetratoma's zijn het zeker niet. Wat mij betreft onzeker dus, maar als de waarneming bij de goede soort staat kan iemand die ze wel van deze foto's kan/durft met één klik valideren en op zeker zetten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Citaat van: erwee op januari 27, 2015, 15:47:00 PM
Is het niet een Triplax?
Blauwer, rode kop, voorhoeken halsschild scherper, geen kuiltjes in basis halsschild en een geel schildje. Zie ik allemaal niet op de foto ...

Ik blijf bij Tetratoma fungorum

Heb ooit , jaaaaren geleden toen ik nog minder snapte dan nu (ja, dat is mogelijk kennelijk  :rolleye: ) een keer allerlei kevers met blauwzwarte dekschilden en oranje halsschild in een overzichtje bij elkaar gegooid (had ik er gisteren niet bijgepakt  :rolleyes: ). Zou best aardig zijn om weer eens opnieuw te doen, hier op het forum zodat zoiets toegankelijker is. Handiger dan overzichtjes per familie.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ramon Hulsbosch

Bedankt voor alle reacties. Ik heb hem via een foto op fb aan een paar buitenlandse keverkenners laten zien, en 2 man zeiden Tetratoma fungorum en eentje zei er Triplax.
Ik heb hem aangepast naar Tetratoma fungorum, alhoewel ik zelf nog enige twijfels heb als ik de andere foto's op internet bekijk.
Helaas had ik alleen een gsm bij me voor foto's te maken, omdat het spontaan in me opkwam op onder een schors van een beuk te gaan kijken en hier totaal niet op was voorbereid.

Groet Ramon

Arp

Met een beetje goede wil kun je op de grotere uitsnede, bij extra vergroten, zien dat de flagel/knots uit vier segmentjes bestaat.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

erwee

Kortom een Tetratoma, en die wordt niet bepaald erg veel waargenomen :duim:
Groet, R. Wijma