pop Eupeodes gevonden en uitgeslopen in juni

Gestart door lo.troisfontaine, januari 25, 2015, 18:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/85148231
onzeker Grote Kommazweefvlieg - Eupeodes luniger gezien op 2014-06-04 Venray - Testrik
Foto's:








Toelichting:
12-6-14 uitgeslopen.

bij voorbaat dank
Lo Troisfontaine

thijsdegraaf

Leuk! Gele Halvemaanzweefvlieg (Scaeva selenitica).


Lekker duidelijk zo.  ;)

thijsdegraaf

#2
Ik was te snel. Je hebt ook nog de Zuidelijke Gele Halvemaanzweefvlieg (Scaeva dignota). Ook zeldzaam!!!
De vlekken lopen bij die vlieg over de zijnaad en dat lijkt me hier het geval. Als je de titel verandert in Scaeva dignota komt er misschien nog een expert als Menno Reemer kijken.
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222105.msg1373032#msg1373032

lo.troisfontaine

ik heb nog een foto iets meer een zij-aanzicht. Genoeg voor een zekere determinatie.

groeten,
Lo

thijsdegraaf

#4
Lijkt me ook. Voorhoofd is ook wat minder gezwollen en de vlekken zijn wat lichter dan die van de Scaeva selenitica. Dan heb je er vandaag twee zeldzame waarnemingen bij Lo.
Alleen moet je de waarneming nog veranderen van Eupeodes luniger naar Scaeva dignota.
Ik zou bij je waarneming dan meteen even een linkje naar dit topic plaatsen, dan is het makkelijker voor de admin, die hem controleert en voor een belangstellende en je kunt hem zelf altijd opzoeken.  (kan via de rechter kolom 'opties' 'Externe link toevoegen')

lo.troisfontaine

Thijs bedankt.

heb de wijziging doorgevoerd, de laatste foto en de link toegevoegd.

dan is het cirkeltje rond denk ik.

groeten,

Lo

zeldzaamheid vind ik een leuke bijkomstigheid, juiste determinatie is belangrijker.  :blink:

Menno Reemer

Leuke vondst! Voor zover ik weet is dit de tweede keer dat deze soort in Nederland is uitgekweekt. De eerste keer was op mijn balkon in Amsterdam in 2005 (zie bijlage).

Arp

Citaat van: Menno Reemer op januari 26, 2015, 09:25:58 AM
Leuke vondst! Voor zover ik weet is dit de tweede keer dat deze soort in Nederland is uitgekweekt.
Mag ik dan even aanhaken?

Is dit er ook eentje? (Sorry, ksnapnix van Zweefvliegsels)

Het betreft deze waarneming
onzeker Zuidelijke Halvemaanzweefvlieg - Scaeva dignota gezien op 2013-06-28 Lith
Foto's:

Larve 2013-06-28


Pop 2013-07-01


Pop 2013-07-06


Imago (sorry voor dode/uitgedroogde beest - was het bakje kwijtgeraakt  :-X )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menno Reemer

Inderdaad een Scaeva en zou heel goed S. dignota kunnen zijn. Wel wat lastig te beoordelen met zo'n verfrommeld beest.


Arp

Okay, die vlekken tot over de zijnaad zijn dus niet altijd eenduidig? Is er iets anders wat ik kan controleren? Misschien heb ik 'r nog.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menno Reemer

Breedte gezicht en voorhoofd en lengte oogbeharing zijn ook onderscheidend, maar weet maten en verhoudingen niet uit mijn hoofd.

Arp

Heb je hier wat aan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menno Reemer

Het gezicht is erg smal, maar dat kan in dit geval ook komen doordat hij net uit de pop is en de kop nog niet geheel is opgeblazen. Toch denk ik wel dat het S. dignota is, want de oogharen zijn behoorlijk kort en die achterlijfsvlekken zijn wel erg groot; ze gaan flink over de zijnaad en op tergiet 3 raken ze elkaar zelfs in het midden.
Dat is dus alweer het derde geval van voortplanting van deze zuidelijke migrant in Nederland! Alle drie in juni. Op welke plant vond je de larve?
Zou aardig zijn om hierover een korte mededeling te schrijven in De Vliegenmepper, het blaadje van de Sectie Diptera van de NEV. Vindt een van jullie dat leuk om te doen? Hoeft maar heel kort te zijn, alleen even vermelden waar en wanneer en op welke planten.

lo.troisfontaine

Hoi,

ik moet zeggen dat ik niet de larve aangetroffen heb, maar de pop aan een grasstengel zoals op de foto's en ook op de locatie van de waarneming.
Ik was de berm naast de verharde weg aan het uitpluizen op diverse insecten en trof deze zo aan. ik heb toen besloten , om deze mee te nemen in een potje en kijken of dat deze uit zou komen. Zodat ik achter de identiteit zou kunnen komen.
ik had ook nog een andere meegenomen, die me iets gewoner leek, maar die is helaas niet uitgekomen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/85165329

De berm ligt langs een stukje bos met gemengd loof- en naaldboom en aan de andere kant van de weg een grasland.

groeten,

Lo

Arp

Mijn beest is wat vefrommeld en uitgedroogd - dat laatste kan misschien ook de smallere, minder opgeblazen kop veroorzaken. Het kweekbakje was naar achteren doorgeschoven en van de tafel af op een plank erachter/onder terecht gekomen, waardoor ik het pas een paar weken later vond toen ik foto's aan het insorteren was en me opeens afvroeg wat er met de pop gebeurd was. Het lijkt inderdaad alsof de vleugels nooit zijn opgepompt, dus misschien had de vlieg na uitsluipen ook al te weinig vocht om alles mooi in proporties te kunnen krijgen?

De vindplaats is zoals aangegeven, maar destijds stond daar een hekwerk dat de tuinen van een te slopen rij huizen afzette van het voetpad. Door het hekwerk heen zat allerlei onkruid gegroeid, en deze larve heb ik van iets afgeplukt wat ik voor een hoge Zuringplant hield (eerste foto). Iets eerder had ik al een identieke larve gezien, maar omdat ik eigenlijk naar andere dingen zocht heb ik daar minder op gelet en is die van de plant gevallen. Ik zal even kijken of ik meer plaatjes van de plant heb - ben zelf niet zo van de plantenherkenning  :rolleyes:

@Lo: Wil jij wat in elkaar flanzen voor de vliegenmepper? Of samen doen?
@Menno: Is daar ruimte voor foto's? Zouden de larven als zodanig determineerbaar moeten zijn - en zo ja hoe?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)