Hoofdmenu

Binocs

Gestart door Douwe van der Ploeg, januari 24, 2015, 18:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Dag allen,

Met enige regelmaat zie ik topics langskomen waarin mensen aangeven dat ze nog op zoek zijn naar een binoc, en tussen de determinatievragen door vragen om tips. Nu leek het me handig om hier één topic te maken waarin mensen tips kwijt kunnen, goede (bijv. tweedehands) aanbiedingen die ze langs zien komen door kunnen geven en gebruikerservaringen kunnen delen (deels omdat ik zelf ook op zoek ben).
Ook als mensen zelf vragen heb, zet ze hier gerust neer, hopelijk zullen mensen met kennis van zaken reageren ;)

Enkele algemene vragen:
- Welke vergrotingen heb ik nodig?
- Hoe zit het met lichtbronnen?
- Vanaf welk budget kom je bij de goede?
- Tweedehands, wel of niet doen?

Ik zal hier ook een lijstje met vorige topics waarin het soms besproken wordt proberen bij te houden:
- http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=307849.0
- http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=308921.0
Douwe van der Ploeg

liptaster

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2015, 18:07:22 PM
Enkele algemene vragen:
- Welke vergrotingen heb ik nodig?
- Hoe zit het met lichtbronnen?

- tot 50x, soms meer. Denk ook aan voldoende werkruimte tussen de lens en het object. Hoe groter het objectief, hoe minder ruimte.
- simpele bureaulamp!
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Dank voor de tips, Tim. Gebruik jij dan een 20x oculair met objectieven van 1x en 3x vergroting?
Douwe van der Ploeg

liptaster

1,5 objectief, 10 x oculair en een systeem om in en uit te zoomen. Oculair met meetplaatje is vrijwel een noodzakelijkheid! Voor de gevallen ik meer nodig heb, heb ik ook 20x oculair.

Voor de genitaalpreparaten van Leptotyphlus en aanverwanten heb ik nog een microscoop (ga ik meestal direct naar 800x). Kans dat je die beesten bij ons vindt is wel zeer klein.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Uhm, hoebedoelu Tim. Is dat een zoom-binoc met zoombare vergroting 0,7-4,5 (of anders?) een een additionele voorzetlens van 1,5x ?

Dan werk je dus met grofweg 10-67x met je standaard oculairen en 21-135x met de 20x oculairen. Mooi spulletje lijkt me :)

Hoe is het met je licht op maximale vergroting (135x)? Heb je dan extra sterk licht nodig? Ik heb een oeroud 120x binocje maar daar moet wel onbenullig veel licht bij om wat te zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Ik heb deze, maar niet alle opties: http://www.euromex.com/nl/catalogus/euromex-d-serie/24/euromex-d-zoom-body/276/ Op de pdf zie je de vergrotingen.

Met 10X oculairen en een vergroting van 112,5x ( met een 1x objedctief heb je minder problemen met omrekenen van de vergroting) heb ik zelden tot nooit extra licht nodig dan enkel een bureaulamp met een simpel 11 watt spaarlampje. Voor het zien van microsculptuur mag je niet teveel licht hebben. Ik determineer droog (wat ook al een verschil maakt), en het meeste zie ik al goed genoeg bij 30X, ook voor soorten van 3 mm.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Ah, dat is nog een paar stapskes professioneler dan wat ik plusminus dacht (en waar ik ook al erg jaloers op was geweest ;) )

Dus met de 10x/24 oculairen kom je tot 112x vergroting? Getverdrie, dat moet fijn werken zijn!  ;D  :duim:
Ook niet verbazingwekkend dat er met 20x/12 oculairen dan ook nog wat licht doorheen komt.

Er is ongetwijfeld zelfs nog wel mooier spul te koop (wat kan een mens toch hebberig worden van zoiets  :P ) maar ik zal straks als tegenhanger mijn eigen budget-range eens de revu laten passeren - dat is zo ongeveer het andere uiteinde van het spectrum met tweedhandsjes van 5-50 Euro. Misschien leuk voor geïnteresseerde beginners (zoals ik zelf) om een idee te hebben wat voor dingen je dan tegenkomt en waar je op moet (zou kunnen) letten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Ik heb zelf ook lang met een prutsdingetje gewerkt, maar op termijn moest ik toch investeren in iets beters gezien ik die veel gebruik.

Voor 50€ ga je niet veel vinden, hooguit plastic speelgoed. Vergelijk maar met een verrekijker. Bij Vermandel heb je een Novex van 150-200€ waar je best wel mee zal kunnen werken. Ik zie dat er nog goedkopere zijn.

Neem niks met een rechte tubus.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

liptaster

Ik merk dat er mensen zijn die nu denken dat 800x nodig is: foute interpretatie. 50 x voor basis en 100x soms is voor ook voor kleintjes zeker voldoende!
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

beetlestitch

heb een mooie binoc met bij behorende verlichting van euromex over voor 400 E vergroting 10x en 40x met meetlat in oculair. groeten toon.
Toon Keukelaar