bidsprinkhaan italie

Gestart door herrald, januari 10, 2015, 11:19:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

herrald


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/86801735
Bidsprinkhaan onbekend - Mantodea spec. gezien op 2014-07-27 Italy -Villanova D'Albenga (comuni)
Foto's:




bij voorbaat dank herrald damen

paulhoekstra

Een bidsprinkhaanvlieg, familie Mantispidae, genus Mantispa. Volgens faunaeur.org heb je 3 soorten in Italië, maar welke dit is weet ik niet.
groeten,
Paul

Arp

De "Mantispa mandarina" in "Die Neuropteren Europas" is in 1994 door de Aspöcks verherbenoemd in Mantispa aphavexelte, maar de diagnose die in het boek gegeven word voor "mandarina" is dus wel correct voor de huidige aphavexelte. De echte mandarina heeft een langere hals, geen witte vlekken aan de binnenkant van de voordijen en anders gekleurde vleugels (en komt in Italië niet voor). Zie pagina 106 in:

Aspöck, U.; Aspöck, H. (1994) Zur Nomenklatur der Mantispiden Europas (Insecta: Neuroptera: Mantispidae) - Ann. Naturhist. Mus. Wien, vol.96B, pp.99-114. (PDF)

Voor Italië hebben we dus:
Mantispa aphavexelte U. Aspock & H. Aspock 1994
Mantispa perla Pallas 1772
Mantispa styriaca (Poda 1761)

Ze worden o.a. onderscheiden op de kleur van het pterostigma, vlekken aan de binnenkant van de dijen en de structuur van het halsschild.

De foto's zijn daar niet optimaal voor, maar ik denk dat je aphavexelte af mag laten vallen vanwege de donkere/rode punt van het ptero (voor zover ik dat correct herken?) en op het halsschild zie ik zo geen wratten (maar dat kan eventueel ook onscherpte zijn?). Samen zou dat pleiten voor Mantispa styriaca en dat is ook de algemeenste soort, maar van mij zo dus geen zekerheid.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

herrald

bedankt voor jullie reacties.
leuke soortgroep, had er nog niet van gehoord.
weer wat geleerd :)
groeten,
herrald