Goedkope Zeiss

Gestart door Lucas28, januari 08, 2015, 21:48:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucas28

De topmerken brengen ook goedkopere kijkers uit. Bij Zeiss waren dat vroeger de Diafun en Conquest. Nu hebben ze de Terra. Het gaat hier om een enorm prijsverschil: de prijs van een Terra is bijna een derde van die van een Victory.

Je vraagt je af wat je kan verwachten voor zo'n prijs. Gaat het hier om een in China gebouwde Zeiss?
Heeft iemand ervaring met een Zeiss Terra?

Sander Haak

Geen ervaring mee, maar op birdforum.net een heel topic (en nog een paar meer) over de Terra. Als ik even snel lees wordt hij inderdaad in China gemaakt, maar zijn de ervaringen vrij positief.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Lucas28

Bedankt voor je reactie, Sander.
Ik ben terughoudend om mijn huidige 8x42 kijker te vervangen. Deze Bynolyt Buzzard heb ik 8 jaar geleden gekocht en heeft al wel phase coating maar geen ED glas.
Ik heb al diverse kijkers bekekem:
De Eden: Al bij de eerste blik door de kijker merkte ik randonscherpte. Ook zag ik wat lichtvlekken.
De Bushnell 7x36: Deze compacte kijker heeft toch dezelfde groote van uitreedpupillen als de 8x42. Wel kleurschifting, heeft dan ook geen ED glas. De Bushnell voelt niet erg stevig aan.
Swift Ultralite: Beeld is niet zo scherp.

Al met al denk ik dat ik voor dat geld niet snel een betere kijker kan vinden. Wel heb ik 2 jaar geleden een 10x43 gekocht, een Hawke Frontier. Niet om de Bynolyt te vervangen, maar om een 10x model erbij te hebben.
De Hawke is zwaar en stevig, het beeld is nog scherper dan dat van de Bynolyt en ook de lichttrransmissie is beter. Er is vertekening te zien in het beeld van de Hawke, waarschijnlijk om het 'rolling ball' effect te voorkomen. De Hawke heeft ED glas.

De bynolyt Buzzard heeft een bijzonder rustig en vlak beeld, vrijwel geen vertekening en een goede randscherpte. In de loop der jaren zijn kijkers toch verbeterd zodat de lichttranmissie en kleurschifting van de Buzzard is achtergebleven.

Ik blijf zoeken. Misschien wordt het wel een porro kijker, dan krijg ik een hogere kwaliteit voor hetzelfde geld. Bijvoorbeeld:
Bresser Montana porro: Bresser's hoogste kwaliteit voor 300 euro (een Montana dakkant kost 900 euro)
Swarovski Habicht: Een nieuwe Swaro voor 700 euro!
Steiner porro: Helaas geen mooie vormgeving, wel kwaliteit
Nikon: de duurste porro kost 500 euro

Sander Haak

Citaat van: Lucas28 op januari 09, 2015, 20:50:28 PM
Er is vertekening te zien in het beeld van de Hawke, waarschijnlijk om het 'rolling ball' effect te voorkomen.


Dat snap ik niet helemaal. Kijkers hebben altijd vertekening naar de randen, de een wat meer dan de ander. Bij de Swarovisions is die vertekening door ingewikkelde vernuftigheden vrijwel weggewerkt. Het platte beeld zorgt bij sommige gebruikers echter voor het "rolling ball" effect. Persoonlijk vind ik vertekening niet zo erg omdat ik vogels altijd in het midden van mijn kijkerbeeld plaats.


Overigens wil ik nog wel een optie aan je shortlist toevoegen  ;)



Groet, Sander Haak (Woerden)

Corné Timmers

Onlangs heb ik de Zeis Terra geprobeerd, naast de Conquest en de Victory - allen 10x42. De Terra is voor zijn prijs een prima kijker, optisch in orde, en lijkt ook goed en degelijk gebouwd. Aan de buitenkant lijkt de kijker veel op de Conquest die in Duitsland wordt gebouwd (met onderdelen uit Japan). De Terra komt inderdaad uit China.


Wat is je overweging om een nieuwe kijker aan te schaffen Lucas? Ik denk namelijk dat de Terra weinig tot geen upgrade is tov Buzzard en Frontier.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Rikstar

#5
Grappig om dit verhaal te lezen!
Ook ik ben nu aan het rondkijken voor een nieuwe kijker en ook ik Twijfel aan de Zeiss Terra! En ook ik heb op dit moment een Bynolyt buzzard die ik ca. 9 jaar geleden heb aangeschaft.
Helaas is het coating redelijk beschadigd en ben daarom op zoek naar een nieuwe kijker voor een budget van ca. 600 euro.

Buiten de Terra twijfel ik tussen de geupgrade versie van Buzzard. (ik heb erg genoten van mijn Buzzard) Hierbij de vernieuwde versie: http://www.cameranu.nl/nl/p267024/bynolyt-buzzard-iii-10x42-shr-verrekijker#tab-info
Tijdens de Sovondag had ik deze verrekijker nog in mijn handen gehad (Meopta Meostar) en vergeleken met de Zeiss terra. De Meopta vond ik persoonlijk nog net wat beter kijken, oa meer lichtinval maar daar is de prijs ook wel naar.  http://www.cameranu.nl/nl/p535542/meopta-meostar-b1-10x42-verrekijker
Persoonlijk een brainbreker omdat ik liefst binnen mijn budget van 600 euro blijf...

Ps. ik merk dat je nog niet heel warm loopt voor de Terra Lucas? Waarom was ik vragen mag?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lucas28

#6
Citaat van: Rikstar op januari 10, 2015, 15:06:45 PM
ik merk dat je nog niet heel warm loopt voor de Terra Lucas? Waarom was ik vragen mag?
Zoals Corné ook al opmerkte ben ik bang dat de Terra nauwelijks verbetering geeft ten opziche van de Buzzard.
Het voordeel van de Terra is het ED glas. Ook hoop ik op een scherper en contrastrijker beeld, ongeveer zoals de Frontier ED. Wat mij na de aanschaf van de Frontier opviel, was dat in een paar jaar tijd een nieuwe kijker toch een duidelijke verbetering te zien gaf.

Nadeel Hawke Frontier: Onrustig beeld door vertekening (maar natuurlijk ook door de 10x).
Voordeel Hawke Frontier: Ongelooflijk scherp en contrastrijk beeld. Stevig en niet te kort gebouwd.

Voordeel Buzzard: Rustig en vlak beeld. Nauwelijks vertekening.
Nadeel Buzzard: Gammele 'uittrekbare' oogschelpen. Het beeld is minder helder en scherp dan dat van de Frontier.

Vanuit dit oogpunt zou mijn 8x Buzzard vervangen moeten worden. De Hawke Frontier is 10x en is niet bedoeld ter vervanging van de 8x kijker.

Een nieuwe Buzzard is mij iets te kort gebouwd, ongeveer zoals de Eden (een langer brandpunt is optisch beter).

Jaap van Steensel

Ik heb vorig jaar de Zeiss Terra uitgebreid kunnen bekijken bij de Vogelbescherming en deze vergeleken met de Bushell Legend. Ik was op zoek naar een vervanger van mijn Kite Birdwatcher 8x42WA uit 1996. Mijn nieuwe kijker wilde ik alleen met een 10x vergroting hebben. Budget ca. 400 euro. Beide kijkers vielen daar net binnen en doen optisch niet veel voor elkaar onder. Mooi helder beeld, goede randscherpte en ook de behuizing is gewoon goed afgewerkt. Mijn voorkeur ging enigszins uit naar de Zeiss omdat ik de Bushnell wat minder fraai vind qua ontwerp van de body, maar dat is een kwestie van smaak. De Zeiss Terra wordt inderdaad in China geproduceerd, dat staat er ook gewoon op.
Uiteindelijk heb ik toch voor een andere kijker gekozen waar ik je ook nog op wil attenderen: de Nikon Monarch 7. Deze was op dat moment zeer scherp geprijsd bij CameraNu, zelfs ruim nog onder de prijs van de Zeiss en de Bushnell. (Op dit moment is 'ie vergelijkbaar qua prijs). Optisch gezien vind ik de Nikon zelfs nog beter dan de beide andere kijkers. Sterk punt van de Nikon is het zeer brede gezichtsveld van 117m op 1000m wat voor een 10x kijker heel behoorlijk is. Breder dan de beide andere kijkers. Andere positieve punten waren voor mij ook het ED glas (waardoor een zeer scherp, helder en contrastrijk beeld) en de uitstekende bouwkwaliteit. Ik heb er nog geen moment spijt gehad van en gebruik 'm nu al een half jaar tot volle tevredenheid.

M.vr.gr.
Jaap

Lucas28

Bedankt voor de tip Jaap, de Monarch zal ik zeker overwegen. Een Bushnell heb ik vroeger wel gehad, hij was optisch uitstekend maar was niet erg stevig gebouwd.

Ik zoek niet specifiek in een bepaalde prijsklasse: ik vind kijkers uit alle prijsklassen interessant behalve de hele goedkope en de allerduurste. Bij die hele dure betaal ik een heleboel voor een klein beetje meer kwaliteit.

Ik heb ook wel eens het plan opgevat om een oude kijker te laten reviseren: moderne coatings aan laten brengen op alle glasoppervlakken en op de prisma's. De kijker zou dan net zo goed worden als een nieuwe, moderne kijker.