Afwijkend zingende Groenling in Australie.

Gestart door HPM, januari 04, 2015, 11:59:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Video van een Groenling in Australie die een erg vreemd geluid produceert. Ik heb dat nooit eerder gehoord en op het gehoor zou ik zeggen dat een Groenling dit ook helemaal niet kan, maar het bewijs ligt er. Het geluid is door de maker ook op Xeno Canto ingevoerd, zonder vermelding van de afwijking. Heeft iemand dit ooit eerder gehoord en/of weet iemand er een verklaring voor?
http://ibc.lynxeds.com/video/european-greenfinch-carduelis-chloris/adult-male-perched-twig-calling
Herman van der Meer

Herman van der Klis

Heeft de waarnemer ook wat langer doorgeluisterd ? Was dit het enige geluid dat door deze vogel geproduceerd werd of in staat was om te
produceren ?
Vragen , die bij een dergelijke afwijkende zang natuurlijk van groot belang zijn en dus ook wat langer bij stilgestaan dient te worden door een serieuze/leergierige vogelaar.

Wat we horen zijn slechts enkele korte fragmenten , die me in de verte doen denken aan het bekende 'schrapen van de keel ' ,zoals we die kennen van de Groenling.
Een afwijking van de syrinx bij deze vogel zou een oorzaak kunnen zijn.


mvg


Herman van der Klis


Herman van der Klis

HPM

Of de vogel nog meer deed dan dit en hoe dat klonk weet ik het niet. Ik heb het de waarnemer nu gevraagd. Het is wel een opname uit 2007, dus ik ben benieuwd of hij het nog weet, en wellicht meer heeft.
Een defect aan de syrinx lijkt mij ook een mogelijke oorzaak.
Herman van der Meer