1000 soorten in 2015 in je eigen gemeente

Gestart door Yeronimo, januari 03, 2015, 21:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

CiteerEr is vorig jaar discussie geweest over de ondersoorten. Ik geloof niet dat er op dat punt iets veranderd is (zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=260401.msg1593902#msg1593902).




Nee maar databasetechnisch trekt het waarschijnlijk een enorme wissel als je alle ondersoorten gaat checken of er misschien een soort ontbreekt. Bij de waterspreeuw speelt hetzelfde.






Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

CiteerIk sla dus weer over, maar wens de deelnemers natuurlijk wel veel succes en mooie waarnemingen toe.


Nou zeg, dat is een beetje flauw. Je laat je toch niet kisten door die paar ondersoorten. Iedereen speelt het spelletje met dezelfde handicap.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

M.V.S

Ik vind het niet flauw dat ik voor mezelf, waarneming.nl, de ndff, etc waarnemingen zo nauwkeurig mogelijk wil doorgeven. Zeker wanneer wanneer het ondersoorten betreft die bijvoorbeeld qua groeiplaats of zeldzaamheid compleet verschillend zijn.

Verder no hard feelings en ik wens iedereen oprecht een leuke competitie toe. Maar voor mij betekent meedoen dat ik mijn waarnemingen minder gespecificeerd moet gaan invoeren en dat doe ik niet.
Groetjes, Marc

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M.V.S op januari 11, 2015, 20:26:17 PM
Ik vind het niet flauw dat ik voor mezelf, waarneming.nl, de ndff, etc waarnemingen zo nauwkeurig mogelijk wil doorgeven. Zeker wanneer wanneer het ondersoorten betreft die bijvoorbeeld qua groeiplaats of zeldzaamheid compleet verschillend zijn.

Verder no hard feelings en ik wens iedereen oprecht een leuke competitie toe. Maar voor mij betekent meedoen dat ik mijn waarnemingen minder gespecificeerd moet gaan invoeren en dat doe ik niet.

Ik zou zeggen, gespecificeerd invoeren en toch mee doen! Verschillende opties:

1. Je kunt op wrn.nl je ingevoerde ondersoorten zien. Je hebt dan voor je zelf de soorten die je mee kunt tellen erbij. Eind van het jaar meld je dat hier. Alle deelnemers weten het dan.
2. De uitdaging om het doel te halen is met een paar soorten vergroot!
3. Het doel iets lager maken.

;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

VictorE

Mijn vader en ik hebben ook een doel:
Ikzelf: http://goo.gl/cbVv7T
Mijn vader: http://goo.gl/yNqdmm

Die laatste is echter naderhand nog aangepast. Stond eerst ook op 500 soorten, maar mn vader denkt de 1000 ook wel te halen. Maar in het overzicht krijg ik die 1000 niet meer terug en blijft hij op 500 staan... Is dit nog te regelen?

VictorE


Henri van Dodeweerd

Citaat van: VictorE op januari 22, 2015, 08:58:30 AM
Staat inmiddels toch weer goed, vreemd...

Het scherm wordt 1x per dag ververst volgens mij.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Hannie Luijten

#40
Ik ben maar een kleine waarnemer maar zou toch graag mee willen doen. Als dat nog mag.
Ik heb deze link gefabriceerd: http://goo.gl/LTiaco voor Purmerend.

En ik heb voorzichtig ingezet met 250 soorten (dat is meer dan alles wat ik tot nu toe bij elkaar aan soorten gemeld heb  ;D )
Groet, Hannie

Marco de Haas

Leuk om het resultaat van afgelopen jaar te zien. Ik heb blijkbaar 5 nieuwe soorten voor de gemeente Ede ingevoerd  ;D. Het zijn geen zeldzaamheden, maar het is wel leuk om te zien. Hopelijk dit jaar mijn doel halen en nog meer nieuwe soorten scoren voor Ede :)
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Hannie Luijten

Citaat van: Marco de Haas op januari 26, 2015, 16:16:21 PM
Leuk om het resultaat van afgelopen jaar te zien. Ik heb blijkbaar 5 nieuwe soorten voor de gemeente Ede ingevoerd  ;D . Het zijn geen zeldzaamheden, maar het is wel leuk om te zien. Hopelijk dit jaar mijn doel halen en nog meer nieuwe soorten scoren voor Ede :)


Ik kan wel de resultaten van verleden jaar zien, maar waar/hoe kan je zien dat je nieuwe soorten voor een bepaalde plek hebt ingevoerd  ???



Groet, Hannie

Marco de Haas

Er zal vast een snelle manier zijn, maar io heb het op de volgende manier gedaan:
1. Ga naar de het gebied dat je wil hebben en klik aan de zijkant op soorten. Zorg dat het jaartal van bijvoorbeeld 1000-01-01 tot de huidige datum loopt.
2. Open een nieuw tabblad met de soorten die je zelf in het gekozen gebied heb gezien.
3. Ga weer naar het eerste tabblad en gebruik Ctrl f. Er verschijnt een zoekvakje boven aan de pagina.
4. Kies de minder algemene soorten uit je eigen lijste en kopieër die naar het zoekvakje op de andere pagina.
5. Vervolgens bekijk je het aantal waarnemingen bij die soort,  bij 1 waarneming (die van jezelf) heb je een nieuwe soort voor die locatie.

Het is wel veel werk...
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Henri25

Citaat van: Marco de Haas op januari 26, 2015, 18:02:30 PM
Er zal vast een snelle manier zijn, maar io heb het op de volgende manier gedaan:
1. Ga naar de het gebied dat je wil hebben en klik aan de zijkant op soorten. Zorg dat het jaartal van bijvoorbeeld 1000-01-01 tot de huidige datum loopt.
2. Open een nieuw tabblad met de soorten die je zelf in het gekozen gebied heb gezien.
3. Ga weer naar het eerste tabblad en gebruik Ctrl f. Er verschijnt een zoekvakje boven aan de pagina.
4. Kies de minder algemene soorten uit je eigen lijste en kopieër die naar het zoekvakje op de andere pagina.
5. Vervolgens bekijk je het aantal waarnemingen bij die soort,  bij 1 waarneming (die van jezelf) heb je een nieuwe soort voor die locatie.

Het is wel veel werk...

Een andere manier:

1. Ga naar de het gebied dat je wil hebben en klik aan de zijkant op soorten. Zorg dat het jaartal van bijvoorbeeld 1000-01-01 tot de huidige datum loopt. Klik ook het vak: "Vroegste datum aflopend" aan
2. Soorten die nu nieuw in het gebied worden gezien, staan bovenaan en de datum staat weergegeven in de kolom direct naast de soortnaam. Nu kun je dus snel even kijken welke soorten er in 2015 nieuw in het gebied zijn gezien.
3. Om zeker te weten of jij de soort nieuw hebt ingevoerd voor het gebied klik je even de soort aan (terwijl je control-knop inhoudt). De desbetreffende waarnemingen van de soort worden dan weergegeven in een nieuw venster  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Marco de Haas

Citaat van: Henri25 op januari 26, 2015, 18:07:45 PM
Citaat van: Marco de Haas op januari 26, 2015, 18:02:30 PM
Er zal vast een snelle manier zijn, maar io heb het op de volgende manier gedaan:
1. Ga naar de het gebied dat je wil hebben en klik aan de zijkant op soorten. Zorg dat het jaartal van bijvoorbeeld 1000-01-01 tot de huidige datum loopt.
2. Open een nieuw tabblad met de soorten die je zelf in het gekozen gebied heb gezien.
3. Ga weer naar het eerste tabblad en gebruik Ctrl f. Er verschijnt een zoekvakje boven aan de pagina.
4. Kies de minder algemene soorten uit je eigen lijste en kopieër die naar het zoekvakje op de andere pagina.
5. Vervolgens bekijk je het aantal waarnemingen bij die soort,  bij 1 waarneming (die van jezelf) heb je een nieuwe soort voor die locatie.

Het is wel veel werk...

Een andere manier:

1. Ga naar de het gebied dat je wil hebben en klik aan de zijkant op soorten. Zorg dat het jaartal van bijvoorbeeld 1000-01-01 tot de huidige datum loopt. Klik ook het vak: "Vroegste datum aflopend" aan
2. Soorten die nu nieuw in het gebied worden gezien, staan bovenaan en de datum staat weergegeven in de kolom direct naast de soortnaam. Nu kun je dus snel even kijken welke soorten er in 2015 nieuw in het gebied zijn gezien.
3. Om zeker te weten of jij de soort nieuw hebt ingevoerd voor het gebied klik je even de soort aan (terwijl je control-knop inhoudt). De desbetreffende waarnemingen van de soort worden dan weergegeven in een nieuw venster  ;)

Dat klinkt handiger, bedankt!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Hannie Luijten

#46
Bedankt voor de uitleg  :duim: 
Ik zie nu dat ik ook een paar soorten heb toegevoegd aan de lijst voor Purmerend. Dat is toch wel erg leuk om te weten.  8) 



Groet, Hannie

Henri van Dodeweerd

Op die manier heb ik ontdekt dat ik vorig jaar 72 nieuwe soorten voor Kampen heb ontdekt!
Dit jaar staat de teller op 6 soorten. Op naar weer de 72 ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marco de Haas

Gaat lekker hier in Ede, alleen vandaag al vier nieuwe soorten! Misschien moeten de andere waarnemers ook iets meer oog voor het kleine krijgen  ;D ;)
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Hannie Luijten

Citaat van: Marco de Haas op januari 27, 2015, 17:47:22 PM
Gaat lekker hier in Ede, alleen vandaag al vier nieuwe soorten! Misschien moeten de andere waarnemers ook iets meer oog voor het kleine krijgen  ;D ;)

Dat vind ik juist het leuke hiervan. Je wordt veel meer gemotiveerd om goed om je heen te kijken en dan ook te melden wat je ziet. Nu zie ik vaak wel soorten maar tegen de tijd dat ik thuis ben ben ik het vergeten. Of ik meld ze niet omdat ze zo algemeen zijn. Of ik weet niet meer waar het nou precies was.  Zodra het weer aantrekt kan ik (hoop ik toch) volop planten herkennen en melden, en proberen insecten goed op de foto te krijgen. En met behulp van een nieuwe telefoon die ik nog moet gaan kopen kan ik straks ter plekke invoeren. Die 250 moet ik gemakkelijk kunnen halen naar mijn idee  ::)


Ik heb de lijst voor Purmerend (het gebied dat ik zelf genomen heb) zitten bekijken en zag dat ik daar toch meermaals voor het eerst een soort heb ingevoerd. Dat vind ik toch wel opvallend, aangezien ik maar een kleine waarnemer ben. Dus ja ik ga zeker proberen dat te herhalen  8)
Groet, Hannie

Yeronimo

In het kader van soortenraces en biodiversiteitsprojecten. Vanaf 2012 doe ik al metingen in het Leeuwarder Bos en ook dit jaar heb ik 1000 soorten als doel ingesteld om vast te stellen in dat gebied. Eergisteren heb ik een rapport op vrijwillige basis uitgebracht over alles wat er in het Leeuwarder Bos de afgelopen drie jaar is gebeurd aan natuurmetingen.

Voor eenieder die geïnteresseerd is:
http://www.ecobureau-merula.nl/images/pdf/BiodiversiteitLeeuwarderbos2012-2014.pdf
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Yeronimo op februari 02, 2015, 20:31:51 PM
In het kader van soortenraces en biodiversiteitsprojecten. Vanaf 2012 doe ik al metingen in het Leeuwarder Bos en ook dit jaar heb ik 1000 soorten als doel ingesteld om vast te stellen in dat gebied. Eergisteren heb ik een rapport op vrijwillige basis uitgebracht over alles wat er in het Leeuwarder Bos de afgelopen drie jaar is gebeurd aan natuurmetingen.

Voor eenieder die geïnteresseerd is:
http://www.ecobureau-merula.nl/images/pdf/BiodiversiteitLeeuwarderbos2012-2014.pdf

Mooi document! Ik heb het even vluchtig doorgelezen (Okee niet alle bijlage ;)) Goed werk!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Yeronimo

Dankje Henri!  :duim:
Vandaag stond een artikel in de Leeuwarder Courant als een soort samenvatting van het rapport. Ik heb deze in de bijlage toegevoegd. Waarneming.nl wordt hier ook mooi weer in genoemd  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

bas.drost96

Ik had nog even een vraagje over welke soorten meetellen. Stel, ik zou in de zomer met een schepnet waterbeestjes gaan vangen, vervolgens deze dieren determineren en weer op de foto zetten en invoeren, tellen ze dan mee? Of tellen gevangen dieren niet mee?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Marco de Haas

Jazeker, zolang ze maar in jouw gebied zijn gevangen   :duim:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Douwe van der Ploeg

En sowieso tellen alleen bij de vogels vangsten niet op levenslijsten etc.. Waarom is me nooit echt duidelijk geweest.
Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 14, 2015, 15:21:02 PM
En sowieso tellen alleen bij de vogels vangsten niet op levenslijsten etc.. Waarom is me nooit echt duidelijk geweest.

Ook vondst (dood) en sporen tellen niet mee voor de levenslijst, net als ingezaaid of aangeplant bij planten. Deze tellen overigens wel mee in deze soortenstrijd. Overigens vind ik het een vreemde opmerking die je maakt over die vogels, ik vind het namelijk logisch voor welzijn van vogels die geringd worden en de toeloop op de ringstations die er zou komen. Overigens wat maakt het verder uit of iemand zegt of het wel of niet telt? Gaat toch om jouw beleving! ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Yeronimo op februari 14, 2015, 22:21:41 PM

Ook vondst (dood) en sporen tellen niet mee voor de levenslijst, net als ingezaaid of aangeplant bij planten. Deze tellen overigens wel mee in deze soortenstrijd.
Klopt, dank voor de aanvulling.

Citeer
Overigens vind ik het een vreemde opmerking die je maakt over die vogels, ik vind het namelijk logisch voor welzijn van vogels die geringd worden en de toeloop op de ringstations die er zou komen.
Ik vind het logisch dat de ringers zorgen voor het welzijn van vogels. Die persoon vangt toch al met nuttigere doeleinden dan een lijstje bijhouden, anders krijgt ie z'n ontheffing niet (of hoort niet te krijgen). Als een ringer besluit om een vogel langer vast te houden voor evt. twitchers zie ik geen bezwaar om vergunningen in te trekken. Ik moet er werkelijk niet aan denken om een gevangen zoogdier langer dan nodig te bewaren, omdat iemand m wil zien.
Daarnaast, de meeste ringstations zijn naar mijn weten geen openbaar terrein, dus die toeloop zou ook geen excuus moeten zijn. Voor de echte zeldzaamheden gaan mensen toch wel erbuiten kamperen de volgende dag, heb ik het idee.. En als ringers bang zijn voor toeloop, houdt niks ze tegen om de waarneming een tijdje later in te voeren / op embargo te zetten.

Citeer
Overigens wat maakt het verder uit of iemand zegt of het wel of niet telt? Gaat toch om jouw beleving! ;)

Daar zijn we het helemaal over eens ;)
Douwe van der Ploeg

Vosje

Lijkt me leuk om ook in België te proberen.

Is dit ook mogelijk op waarnemingen.be?

Mvg,Johan

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Vosje op april 10, 2015, 19:33:35 PM
Lijkt me leuk om ook in België te proberen.

Is dit ook mogelijk op waarnemingen.be?

Mvg,Johan

Hoi Johan,

Het is wel mogelijk om de link te maken op waarnemingen.be voor een gemeente. Het kan op de manier zoals in het onderstaande citaat. (wrn.nl uiteraard even vervangen voor waarnemingen.be ;))
Als je er niet uitkomt mag je hier ook wel even de gemeente waarin je het wilt doen geven en je gebruikersnaam. Dan wil ik de link wel even voor je maken.

Het overzicht zoals op wrn.nl is wel mogelijk maar dat moet Hisko denk ik doen. En de vraag is of hij dat voor 1 persoon doet. Mogelijk dat er meer mensen het in België willen doen?

Citeer
Citaat van: Vincent Sanders

Handleiding om een eigen soortenlijst link maken:

Beste Deelnemers,

om dit spelletje wat aantrekkelijker te maken heb ik een schermpje in elkaar geknutseld wat je, met de nodige parameters kan opstarten.
Wat heb je nodig voor parameters
een begin en een einddatum: b.v. 2013-01-01  t/m 2013-12-31
Het nummer van jouw gebied. Dat vind je door het gebied te openen b.v. Gouda http://waarneming.nl/gebied/view/22914  dan is 22914 het gebiednummer
Jouw eigen id, dat vind je door een link naar jouw gegevens te openen b.v. die van ondergetekende http://waarneming.nl/user/view/23
Optioneel kun je een titel meegeven en als je doel een ander aantal soorten dan 1000 is kun je dit ook opgeven.

Stel Jan van Harten (user=11516) wil voor 2015 in de gemeente Barneveld (22861) de score bijhouden en zijn doel is 500 soorten
dan wordt de link
http://waarneming.nl/1000_soortendag_generiek.php?gebieden[]=22861&from=2015-01-01&to=2015-12-31&doel=500&title=500 soorten in Barneveld&user=11516

De rare notatie in de link voor gebieden (?gebieden[]=22861) betekend dat je meerdere gebieden kan opgeven. B.v. 2 wijken
http://waarneming.nl/1000_soortendag_generiek.php?gebieden[]=43677&gebieden[]=10268&from=2012-01-01&to=2012-12-31&doel=500&title=500%20soorten%20in%20Barneveld&user=11516

Als je de link op dit forum wilt gebruiken moet je de url verkleinen via b.v. http://goo.gl/

Het is een beetje oefenen met die variabelen in de link.
De eerste begint altijd met ? en alle anderen met &

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd