Hoofdmenu

Minuscuul & onbekend

Gestart door erwee, januari 03, 2015, 12:27:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96946217
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-01-02 Ottema Wiersmareservaat
Foto's:




Kleinste soort die ik tot nu toe heb gezien, ongeveer 1 mm. Drie exemplaren in maaisel.

bij voorbaat dank R. Wijma
Groet, R. Wijma

Arp

#1
Kijk eens bij Scaphidiinae - die lijken wel wat ...

http://www.coleo-net.de/coleo/texte/scaphidiinae.htm
http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=174718

P.S. Nee - gauw vergeten - helemaal verkeerd, maar ik zie ook even niet welke subfamilie het dan wel zou zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

Ptiliidae. De familie met de kleinste kevertjes in NL.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Ach ja ... sufkut  :rolleyes: En ik maar zoeken tussen de Staphies ...  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

erwee

@ Arp: ik dacht eerst ook aan een of ander kortschildje, deze lijkt er verdacht veel op ;D

@ Ed. Bedankt, ik zie dat het een of andere Acrotrichis zou moeten zijn waarvan we er zo'n 20 hebben. Ik heb 2 ex. verzameld. Kan iemand dit onderzoeken als ik het opstuur? Het is een groep waarvan erg weinig bekend is namelijk..
Groet, R. Wijma

Ed Colijn

en een groep die verschrikkelijk lastig is: genitaalwerk. Als je zelf wilt proberen kan ik je eventueel wel een tabel sturen....
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

erwee

Is het de nederlandse versie van deze?
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/acrotrichis.htm

Overigens heb ik zelf helaas geen apparatuur om op soortniveau te komen. Ik zie wel dat beide ex. verschillende soorten zijn. Ik zal ze bewaren voor een moment dat ik het wel kan :duim:
Groet, R. Wijma

Ed Colijn

nee ook in Duits en komt ongeveer op hetzelfde neer. Ik stuur je zo een persoonlijk berichtje.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

liptaster

Best reeksen inzamelen, zonder wijfjes raak je met deze groep niet ver. Identificatiemethode is simpel: spermatheca eruit prutsen en dan prentjes vergelijken.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Citaat van: erwee op januari 03, 2015, 12:27:38 PM
Kleinste soort die ik tot nu toe heb gezien, ongeveer 1 mm.

Citaat van: liptaster op januari 04, 2015, 16:50:49 PM
Identificatiemethode is simpel: spermatheca eruit prutsen ...
:rolleye: ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Citaat van: liptaster op januari 04, 2015, 16:50:49 PM
Identificatiemethode is simpel: spermatheca eruit prutsen ...
:rolleye: ;D
[/quote]

Simpelste: achterlijf afbreken en met een gehaakte speld (top effe tegen de tafel tikken) van binnenuit pulken en daarna achterlijf gewoon terug steken, of moeilijker: beest stabiliseren (een nummer 000 speld: top circa 0,5 cm verder dan het beest houden, naar beneden plooien zodat je het beest vasthoudt) en met een tweede speld de anale opening vergroten en dan eruit pulken met een kromme speld. Met een beetje vaste hand en geduld niet zo moeilijk. Een goed inbedmiddel is aan te raden om het preparaat te bekijken.

Citaat van: Arp op januari 04, 2015, 17:09:58 PM
Citaat van: erwee op januari 03, 2015, 12:27:38 PM
Kleinste soort die ik tot nu toe heb gezien, ongeveer 1 mm.

Binnen deze familie zit de kleinste Europese kever: 0,6 mm.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Bedankt voor de uitleg Tim, maar jij liever dan ik - ik word er al gestoord van bij kevertjes van circa 3mm ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Klinkt eerder als een psychologische drempel, als je tenminste een goede bino hebt. Als je enkele malen kan proberen valt het best wel mee. Met die Ptillidae heb je snel genoeg exemplaren om eens mee te proberen (eens schimmelend, niet te nat hooi zeven: direct een 100-tal).

Voor die dergelijk kleine beesten kan het ook interessant zijn om minutienaalden aan de top van een gewone naald te kleven: kan je nog iets fijner werken.

Erwee
: we verwachten hier een foto van een mooi genitaalpreparaat!
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

erwee

De beide exemplaren worden opgestuurd voor determinatie. Ik zal de resultaten daarvan hier dan later vemelden :blink:

@ Tim. Een dergelijke werkwijze is nog iets te hoog gegrepen voor mij, ondanks jouw duidelijke uitleg. Indien mogelijk ga ik de voorjaarsbijeenkomst van de sectie bezoeken.
Groet, R. Wijma

Arp

#14
Ha Tim,

Mijn binocs zullen niet de beste zijn, allemaal stukken van 20 Euro of minder, diverse vergrotingen maar alles boven 60x (70x, 80x, 120x) werkt niet lekker (klein beeld moeizaam licht). Toch denk ik niet dat het daaraan ligt - heb diverse keren met pissebedjes en kevertjes van 2-3mm zitten peuteren en ik word er gewoon niet echt heel erg gelukkig van. Lukt wel, als het moet, maar pffffff wat een stress  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Als lichtbron gebruik ik meestal een simpele bureaulamp: je ziet zaken zoals microsculptuur een pak beter. Pas als het zeer klein wordt aanvullend een koud-lichtbron.

Mijn kleinste genitaalpreparaten (Leptotyphlus en aanverwanten) bekijk ik via een (duur) doorlichtmicroscoop op 800 x. De preparatie zelf gebeurt onder een bino bij lichte vergroting en duurt hooguit een minuutje, bij verharde/lastige beesten enkele minuten. Ik vermoed dat het vooral een kwestie van eens gezien te hebben, niet benauwd zijn om een stuk kapot te maken (bij de meeste kortschilden neem ik ook de laatste segmenten weg) en dan ermee beginnen.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Ed Colijn

Citaat van: erwee op januari 05, 2015, 16:56:51 PM
Indien mogelijk ga ik de voorjaarsbijeenkomst van de sectie bezoeken.

Normaal alleen toegankelijk voor leden maar regels zijn er om overtreden te worden: introducees zijn welkom. Ik stuur je tzt de info en als ik het vergeet moet je maar even aan de e-mailbel trekken. Houd 7 maart maar vast vrij..... ;)
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

erwee

Door Oscar Vorst zijn de vondsten gedetermineerd.

Dit is de Acrotrichis sitkaensis:


Dit is de A. fascicularis:


Beide soorten niet erg zeldzaam maar worden dus vanwege de grootte weinig gevonden  :blink:
Groet, R. Wijma

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg