Wat is de juiste naam van deze Meerkat

Gestart door aalstg, januari 02, 2015, 20:12:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

aalstg

Ik zou graag willen weten welke (onder)soort dit is:

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/96229083
Diadeemmeerkat - Cercopithecus mitis gezien op 2014-11-16 Tanzania -Kusini
Foto's:

Toelichting:
Omdat ik geen echte kenner ben van Afrikaanse zoogdieren heb ik er op advies van een gids in Zanzibar; Diadeemmeerkat (Cercopithecus mitis) van gemaakt.
Van Lieven Devreese kreeg ik echter een email met de mededeling dat op Zanzibar alleen maar Cercopithecus albogularis albogularis voorkomt.
Tot overmaat van ramp lees ik op Wikipedia dat Witkeelmeerkat (Cercopithecus albogularis) op Zanzibar voorkomt en dezelfde soort is als Diadeemmeerkat (Cercopithecus mitis).
Eerlijk gezegd snap ik er dus niets meer van en heb ik dus ook geen idee wat ik er van moet maken.
Hopelijk kun iemand mij helpen.

bij voorbaat dank Gerard van Aalst

maurice.lahaye

Hallo Gerard,


Lieven is de nieuwe admin voor de 'apen van Afrika'. Ik zou op zijn oordeel vertrouwen. Gewoon een mailtje terug sturen of commentaar plaatsen bij je waarnemer. Lieven zal dan van zelf wel reageren en de goede suggestie geven. Hij is een 'nieuwe' admin en zal waarschijnlijk even moeten inkomen :-).


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Theo Linders

Cercopithecus mitis  is een gigantisch onoverzichtelijk soortencomplex, waarin de taxonomie die in observado gebruikt wordt achterloopt. Conservatief wordt alleen C. mitis erkend, met een 16tal ondersoorten. Maar vaak worden deze onderverdeeld in 2 soorten C. mitis en C. albogularis, sommigen zoals Groves erkennen nog 2 extra soorten (C. doggetti & C. kandti), maar hoe het allemaal precies zit is nog vrij onduidelijk en hier is ook nog geen definitief oordeel over

En op Zanzibar komt er C. mitis albogularis / C. albogularis albogularis voor, afhankelijk wiens taxonomie je gebruikt.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

aalstg

Hartelijk dank voor jullie informatie.
Omdat ik in Observado de ondersoort C. albogularis albogularis (volgens Lieven) niet kan invoeren, heb ik er voorlopig maar C. mitis albogularis van gemaakt. Tevens heb ik de opmerkingen van Lieven toegevoegd aan mijn waarneming.

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl