Taigarietgans, het gaat nog gebeuren in 2014

Gestart door Albert de Jong, december 31, 2014, 00:05:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Ha,

Krijg net een mailtje van collega Kees Koffijberg dat er vanavond een gezenderde taigarietgans met witte halsband is aangekomen net ten noordwesten van Zutphen, Rammelwaard. Gaat om een vogel die op Jutland is gevangen in november. Bij dezelfde vangactie zijn 46 taiga's met blauwe halsbanden uitgerust. Spannend om te zien of het een los beest is, of dat er meer vogels zitten.

PieterGeert Gelderblom en ik gaan morgenochtend zoeken.

Voor de jaarlijsters relevant, lijkt me.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Vincent Hart

En laat jaarlijster Pieter nou gisteren een blauw halsbandje gehad hebben (op een traditionele locatie voor Taiga): http://waarneming.nl/waarneming/view/96849213
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Die mensen in Jutland waren wel bekend met de determinatie perikelen tussen toendra en taiga ?
Dan wordt het 'scoren' van een taiga een eitje in 2015
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op december 31, 2014, 10:36:18 AM
Die mensen in Jutland waren wel bekend met de determinatie perikelen tussen toendra en taiga ?
Geen idee, maar veel meer taiga dan dit wordt het niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Albert de Jong

Bezoek aan slaapplaats Rammelwaard was vanmorgen geen succes. Er slapen ook 10.000 kollen daar, die bij het eerste licht vertrokken. Vermoedelijk vloog de vogel daar ergens tussen.
Pieter en Maartje lieten me vanmorgen de foto zien van de vogel met blauwe halsband en ik kon ze meteen feliciteren. Gisteren hebben ze door zelf te zoeken een clubje van 4 bij Esch gevonden. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een vogel die dus op Jutland is geringd.
Tussen 10.30 en 13.00u hebben PieterGeert en ik helaas geen taiga's kunnen vinden tussen pakweg Esch, Udenhout, Vlijmen en Den Bosch. Oudjaarsdag is dan ook zo'n beetje de slechtste dag in het jaar om ganzen te kijken.

Ja, Tony Fox (dé Tony Fox) en Ole Therkildsen weten wel degelijk dat ze 46 taiga's hebben gevangen. En anders zou je daar als ringer snel achter komen op basis van biometrie en gewicth van de vogels. Het zou goed kunnen dat ze een deel van de vaste Nederlandse groep hebben gevangen en dus is het de komende weken opletten geblazen.
De GPS/GSM-zendervogel met witte halsband wordt bij goed weer 4 keer per dag gepeild. Ik hoop dat we in de komende dagen een pleisterplaats in beeld krijgen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

Albert, dat is prima nieuws. Via welke site kan de track gevolgd worden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Albert de Jong

Ha Hisko, ik denk dat de track niet online gevolgd kan worden (daar heb je een heel duur abonnement voor nodig). Maar ik ga dat even na.
Groeten,
Albert
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Albert de Jong

#8
Bericht van de zendervogel (zie bijlage):

Northernmost positions is from 6:00 and the other is from 0:00, so the goose must have roosted there. I will keep you updated!All the best,Ole
Bijna op de locatie waarop Joop van Helvoort en Lützen vandaag 3 gehalsbande vogels zagen. Ik hoop dat ze de zendervogel hebben gezien!

Gisteren zaten er 600 toendra's op die plek en geen taiga's. Ze zijn dus echt net aangekomen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jildert

Chapeau! Ga zo door met de updates zou ik zeggen...

lupokatja

Blauw E-PF, blauw E-SR en een witte halsband zo te zien zonder letters/cijfers. Die laatste was mogelijk ook gisterenmiddag laat al aanwezig, maar toen dacht ik nog dat het een (uitgebleekte) gele halsband was (de vogel zat zo ver en ongunstig dat zelfs determinatie als rietgans spec. een gok was). Zal vanavond de waarneming met wat foto's invoeren. In totaal minimaal 8 Taiga's aanwezig (niet alles afgezocht), de halsbanden zo te zien allemaal in een (familie)groepje van 4. Goede vondst van Pieter en maakt nog maar eens duidelijk dat je geluk (soms) kunt afdwingen, 2 dagen eerder zelf i.i.g. niets kunnen vinden in die hoek.

Lutzen

Klaas van Dijk

Erg leuk nieuws, hopelijk volgen er nog erg veel updates.

Klaas

Albert de Jong

#12
Vannacht om 00:00 en 06:00 kwam er een fix van de Huisvennen, Kampina. Om 9.00 zagen Jaap, PieterGeert en ik de zendervogel met [EDIT] twee vogels met halsbanden [/EDIT] en een ongeringde vogel net onder de Essche stroom. De zendervogel bleek gepaard met EPF. ESR hoort bij de ongeringde vogel. Nadat ze noordwaarts opvlogen, hebben we ze nergens meer kunnen terugvinden.

De vogels zijn op 14-11 gevangen bij Vildmosse, Denemarken en daar voor het laatst afgelezen op 27-12.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.


Albert de Jong

Citaat van: Herman Bouman op januari 02, 2015, 21:27:32 PM
Een zender en twee halsbanden?? Arm dier  :angel:

Zijn sterke beesten hoor! Goed gezien. Is aangepast. Vogels met halsbanden noem ik gewoon kortweg 'halsbanden' en dat schrijf ik dan vervolgens blindelings op het forum.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Albert de Jong

De laatste fixes van overdag komen van het veld tussen de Kruishoeveweg en Helvoirtsestraat net boven Helvoirt en 's nachts uit de Kampina.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Lbird

Dag Albert,


Was dat vandaag? Wij (lützen, eric en ik) stonden vanochtend nog ff langs de Helvoirtsestraat, maar dat is een erg onoverzichtelijk en moeilijk bereikbaar gebied.

Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

Albert de Jong

#17
Vanmorgen is er een fix van de zendervogel vanuit de Kampina gekomen, terwijl halsbandvogel EPF gisteren alweer op Jutland is gezien. Dat beest heeft gewoon even een retourtje NL genomen en is in twee dagen tijd weer helemaal teruggevlogen! En was dus niet gepaard met de zendervogel.

De ringer schrijft:

EPF was observed in Lille Vildmose yesterday. No. 3 was still in the Boxtel area this morning, so apparently the proposed pair has split up. It will be interesting to see if No. 3 has moved northward today! It would also be interesting to know if ESR is still in The Netherlands?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Wat een mooie informatie kunnen zenders toch opleveren.
Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: HPM op januari 06, 2015, 16:44:57 PM
Wat een mooie informatie kunnen zenders toch opleveren.

Inderdaad! Zie bijvoorbeeld het laatste nummer van Limosa; een themanummer over 'bird tracking studies'.

Yeronimo

Geweldig zeg dit te volgen! Hopelijk komen er nog meer Taigarietganzen onze kant op.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Klaas van Dijk

hoi Albert (anderen),

Hopelijk komen er nog flink wat vervolgwaarnemingen.

Is er geen website waar deze vogels zijn te volgen? Zie bv http://www.blessgans.de/?641 voor een website waar je een aantal Dwergganzen kunt volgen.

Groetjes, Klaas


Albert de Jong

Hoi Klaas,

Nee, er is geen website zoals er voor de dwergganzen is, helaas. De laatste update is dat de zendervogel vannacht op een ven in de Kampina heeft geslapen en gisteren overdag net ten noorden van de Essche stroom (langs weg De Bruggelaar) heeft gezeten. Lützen heeft vanmorgen een groepje van 8 ongeringde vogels ten zuiden van de Kampina gelokaliseerd op basis van een fix van de zendervogel eerder deze week.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Albert de Jong

Citaat van: Max Berlijn op januari 10, 2015, 17:58:07 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/97104029 leuk.

Eerlijk gezegd is dit natuurlijk niet echt wat je als onderzoeker wil: jonge ganzen die tijdens hun eerste winter optrekken met kleine rietganzen die een uitstapje doen vanuit de UK naar België. De eerste winter is erg belangrijk om ervaring op te doen als gans en het zou goed kunnen dat deze beesten de kleine rietganzen gaan volgen en dus niet teruggaan naar de Zweedse broedgebieden.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Yeronimo

Citaat van: Albert de Jong op januari 10, 2015, 18:37:02 PM
Citaat van: Max Berlijn op januari 10, 2015, 17:58:07 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/97104029 leuk.

Eerlijk gezegd is dit natuurlijk niet echt wat je als onderzoeker wil: jonge ganzen die tijdens hun eerste winter optrekken met kleine rietganzen die een uitstapje doen vanuit de UK naar België. De eerste winter is erg belangrijk om ervaring op te doen als gans en het zou goed kunnen dat deze beesten de kleine rietganzen gaan volgen en dus niet teruggaan naar de Zweedse broedgebieden.

Volgens mij is dit dan juist wat de onderzoekers juist wel willen? Dit aantonen en laten zien dat het een groot probleem is. Dus data verzamelen die het probleem bloot leggen en laat zien hoe de soort in kwestie zich gedraagt/aanpast. Dat we dit als vogelbeschermers en liefhebbers niet willen is een ander punt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Cygnus

Citaat van: Albert de Jong op januari 10, 2015, 18:37:02 PM
Eerlijk gezegd is dit natuurlijk niet echt wat je als onderzoeker wil: jonge ganzen die tijdens hun eerste winter optrekken met kleine rietganzen die een uitstapje doen vanuit de UK naar België. De eerste winter is erg belangrijk om ervaring op te doen als gans en het zou goed kunnen dat deze beesten de kleine rietganzen gaan volgen en dus niet teruggaan naar de Zweedse broedgebieden.

Het zou behoorlijk ongewoon zijn als Kleine Rietganzen van de IJslandse populatie in Belgie op zouden duiken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Buckens

Citaat van: Albert de Jong op januari 10, 2015, 18:37:02 PM
Citaat van: Max Berlijn op januari 10, 2015, 17:58:07 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/97104029 leuk.

Eerlijk gezegd is dit natuurlijk niet echt wat je als onderzoeker wil: jonge ganzen die tijdens hun eerste winter optrekken met kleine rietganzen die een uitstapje doen vanuit de UK naar België. De eerste winter is erg belangrijk om ervaring op te doen als gans en het zou goed kunnen dat deze beesten de kleine rietganzen gaan volgen en dus niet teruggaan naar de Zweedse broedgebieden.

Het ligt wat ingewikkelder. In Noorwegen zaten ze bij Kleine rieten, na de passage over de Noordzee zaten ze in Engeland tussen Kolganzen (170) en Toendrarieten (20). Aan de Oostkust van Engeland zitten normaal geen Kleine rieten. We kunnen er enkel over speculeren of ze alleen dan wel met Kolganzen naar België zijn gevlogen. Hier in België verkiezen ze in ieder geval weer het gezelschap van Kleine rietganzen.

Albert de Jong

Excuseer. Ik heb het niet goed opgeschreven. Ze doen inderdaad geen uitstapje met kleine rieten uit de UK, maar zijn wellicht met een andere soort meegevlogen. Het wordt in ieder geval spannend waar ze dit voorjaar heen gaan vliegen.

En, eh, Jeroen, volgens mij klopt wat je schrijft niet. Hier zijn de doelen van het project te lezen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Yeronimo

Citaat van: Albert de Jong op januari 12, 2015, 22:37:13 PMEn, eh, Jeroen, volgens mij klopt wat je schrijft niet. Hier zijn de doelen van het project te lezen.

Niet goed genoeg ingelezen, je hebt helemaal gelijk  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden