Woelmuis dacht ik, maar welke?

Gestart door S.A. Gorter, mei 30, 2020, 11:38:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192738926/.
1 Woelmuis onbekend - Microtidae spec. adult, in braakbal (LxB = 50x35 mm).
datum: 2020-05-24
locatie: Stedum (GR)

foto's:






Rob Koelman

Inderdaad een woelmuis en wel een veldmuis (Microtus arvalis).

Voor de determinatie van muizenschedeltjes heb je voor sommige soorten ook de onderkaakjes nodig. Als er een compleet schedeltje in een braakbal zit - zoals hier het geval - dan ook altijd de bovenkaak en onderkaken bij elkaar houden.
Met vriendelijke groet, Rob

S.A. Gorter

Oke, dank je wel Rob.
Er zaten inderdaad ook enkele onderkaakjes in de braakbal, maar geen idee welke bij de schedel hoorde.

gr. Simon

Rob Koelman

Op de foto met de hele braakbal is te zien dat er tenminste één onderkaakje nog tegen de bovenkaak aan zit. Die horen in ieder geval bij elkaar...
Met vriendelijke groet, Rob

S.A. Gorter

Ja, ik zie het nu ook.
Ik heb de onderdelen bewaard, dus de betreffende onderkaak moet er nog tussen zitten ...

gr. Simon

whmvb

Interessant. Ook deze Veldmuis heeft van die extreem lange snijtanden in de bovenkaak, die wat uiteen wijken aan het einde. Waarschijnlijk ontbreekt de snijtand in de onderkaken (of is heel klein).
Ik heb het afgelopen jaar heel wat van deze afwijkende veldmuisschedels gevonden in braakballen van Kerkuilen in De Onlanden. In voorgaande jaren kwamen die niet voor in de braakballen. Ik hoorde al dat ook op andere plekken in noord-Nederland soms veldmuisschedels met deze afwijking gevonden worden/werden. Tot nu toe heeft nog niemand me kunnen vertellen hoe deze afwijking ontstaat (ouderdom, ziekte, mineralengebrek, whatever). Wellicht is er een relatie met de hoge veldmuizendichtheid van afgelopen jaar. Ik ben wel benieuwd of in andere delen van Nederland ook dergelijke schedels met lange bovenste snijtanden gevonden zijn/worden. Graag een reactie als je daar iets over weet.

Wim
Wim van Boekel