Hoofdmenu

Poa humilis?

Gestart door timvdv, december 15, 2014, 22:12:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

timvdv

Ik ben benieuwd of het hier gaat om berijpt beemdgras (Poa humilis). Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soort?

Met name de gewimperde top van de bladschede vond ik opvallend. Ik heb tot zover niet kunnen vinden of veldbeemdgras dat ook kan hebben.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96511112
onzeker Berijpt Beemdgras - Poa humilis gezien op 2014-12-14 Nijmegen - Bottendaal, Wolfskuil, Nije Veld
Foto's:











bij voorbaat dank Tim van de Vondervoort
Groeten,

Tim van de Vondervoort

Erik Simons

Hoi Tim,

goed dat je uitkijkt naar deze soort!

ik ga deze winter samen met Gerard Dirkse en Benno te Linde en Louis-Jan van den Berg een stukje schrijven in Gorteria over deze (onder?)soort.
op het eerste gezicht zou ik zeggen: qua habitus, en juist de gewimperde oortjes (eigenlijk geen echte oortjes, maar overgang schede-schijf) en qua groeiplaats pleiten jouw foto's zeker voor deze soort.

maar goed, eerst moet eea nog worden uitgezocht alvorens hier definitieve uitspraken over te kunnen doen!

als je hem tegen komt, of iets wat erop lijkt, dan is verzamelen altijd goed, je kunt de gedroogde planten denk ik wel kwijt in het natuurmuseum Nijmegen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

#2
Citaat van: Erik Simons op december 16, 2014, 13:17:48 PM
Hoi Tim,

goed dat je uitkijkt naar deze soort!

ik ga deze winter samen met Gerard Dirkse en Benno te Linde en Louis-Jan van den Berg een stukje schrijven in Gorteria over deze (onder?)soort.
op het eerste gezicht zou ik zeggen: qua habitus, en juist de gewimperde oortjes (eigenlijk geen echte oortjes, maar overgang schede-schijf) en qua groeiplaats pleiten jouw foto's zeker voor deze soort.

maar goed, eerst moet eea nog worden uitgezocht alvorens hier definitieve uitspraken over te kunnen doen!

als je hem tegen komt, of iets wat erop lijkt, dan is verzamelen altijd goed, je kunt de gedroogde planten denk ik wel kwijt in het natuurmuseum Nijmegen

Ah, heel goed. Ik denk ook dat dit Poa humilis (= Poa irrigata, of, volgens Eddy Weeda, Poa irritata) is. In mijn beleving een heel algemeen ding...

EDIT: dat laatste is wat een losse opmerking als ik het niet toelicht. Ik tref deze soort vaak bij het vegetatieopnamen maken in duingraslanden, vooral in de jongere stadia (Phleo-Tortuletum) en daarnaast ook tussen stoeptegels en klinkers, bijvoorbeeld op vluchtheuvels.
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Oh, en overigens een apomict, net als die bramen en havikskruiden en paardenbloemen en vrouwenmantels en geschubde mannetjesvarens en....
Groet! Rense

havikskruiden!

RutgerB

Citeermaar goed, eerst moet eea nog worden uitgezocht alvorens hier definitieve uitspraken over te kunnen doen!

Mee eens.

Citaat van: Rense Haveman op december 16, 2014, 20:33:57 PM
In mijn beleving een heel algemeen ding...

Heel algemeen lijkt me dus een al te snelle (eigen) conclusie.

Mijn indruk is dat het moeilijker is bloeiende exemplaren te vinden en dan ook nog exemplaren die 1 op 1 kloppen met wat in de flora's staat of onderscheidend zijn van (vormen van) subsp pratensis. Ik ga het weer eens oppakken en ook die beharing meer checken. Overigens had ik de planten op de foto's nooit verdacht, want ik zoek eerstens altijd naar kortbladige zeegroene exemplaren.

Ik zou overigens de naamgeving volgen in Flore de B. en Grasses of the Bi en het een ondersoort noemen. Sterker; dat lijkt me aangewezen aangezien de Heukels' het (expliciet) niet onderscheidt.

Citaatje uit Grasses of the BI "It intergrades with subsp. pratensis more than with subsp. angustifolia and is often only vaguely distinct."

Rense Haveman

Citaat van: Rutger Barendse op december 16, 2014, 21:15:01 PM
Citeermaar goed, eerst moet eea nog worden uitgezocht alvorens hier definitieve uitspraken over te kunnen doen!

Mee eens.

Citaat van: Rense Haveman op december 16, 2014, 20:33:57 PM
In mijn beleving een heel algemeen ding...

Heel algemeen lijkt me dus een al te snelle (eigen) conclusie.

Mijn indruk is dat het moeilijker is bloeiende exemplaren te vinden en dan ook nog exemplaren die 1 op 1 kloppen met wat in de flora's staat of onderscheidend zijn van (vormen van) subsp pratensis. Ik ga het weer eens oppakken en ook die beharing meer checken. Overigens had ik de planten op de foto's nooit verdacht, want ik zoek eerstens altijd naar kortbladige zeegroene exemplaren.

Ik zou overigens de naamgeving volgen in Flore de B. en Grasses of the Bi en het een ondersoort noemen. Sterker; dat lijkt me aangewezen aangezien de Heukels' het (expliciet) niet onderscheidt.

Citaatje uit Grasses of the BI "It intergrades with subsp. pratensis more than with subsp. angustifolia and is often only vaguely distinct."

't zou je wel eens mee kunnen vallen Rutger, hoe algemeen hij is! Heb je het kaartje van de BSBI gezien en het commentaar dat er in BSBI-kringen wordt gegeven? Kort gezegd: pratensis over-recorded, humilis veel algemener dan doorgaans gedacht.

Maar, en dat was de strekking van mijn apomicten-opmerking: waarschijnlijk is het complex in veel meer apomictische lijnen op te delen dan de drie die nu gebruikelijk zijn (angustifolia, pratensis, humilis). En je opmerking over soort-ondersoort is geen biologisch argument....
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

ik zou zeggen: dat wat je zo op het eerste gezicht humilis zou kunnen noemen (vooral op basis bewimperde oortjes, tweede kenmerk kort/stevigbladige habitus, derde kenmerk nervatuur kafjes, maar de vraag is hoe sterk dit kenmerk is) lijkt mij ook algemeen, je vindt hem vaak langs wegen en stenige randen etc., het is niet ondenkbaar dat deze soort uit duinvegetaties, die Rense noemt, zich langs wegen in het binnenland verspreidt.

over de soort/ondersoort status, dat komt later wel denk ik, maar op zich hoeft hij voor wat mij betreft, als blijkt dat het een onderscheidbaar taxon is, niet onder te doen voor angustifolia  ;)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Citaat van: Erik Simons op december 16, 2014, 23:49:05 PM
ik zou zeggen: dat wat je zo op het eerste gezicht humilis zou kunnen noemen (vooral op basis bewimperde oortjes, tweede kenmerk kort/stevigbladige habitus, derde kenmerk nervatuur kafjes, maar de vraag is hoe sterk dit kenmerk is) lijkt mij ook algemeen, je vindt hem vaak langs wegen en stenige randen etc., het is niet ondenkbaar dat deze soort uit duinvegetaties, die Rense noemt, zich langs wegen in het binnenland verspreidt.

over de soort/ondersoort status, dat komt later wel denk ik, maar op zich hoeft hij voor wat mij betreft, als blijkt dat het een onderscheidbaar taxon is, niet onder te doen voor angustifolia  ;)

Ken je het verhaal van Loos uit Tuexenia, ik meen in 1994? Die meldt voor NRW (geloof ik uit mijn hoofd) ook de secundaire verspreiding langs wegen vanuit kustgebonden begroeiingen. Wat me bijstaat uit dat verhaal is ook dat het feitelijk om een complex taxon gaat waarbinnen allerlei vormen zijn te onderscheiden (net als bij angustifolia en pratensis....)
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

ja, hij heeft het me opgestuurd, maar ik heb nog geen tijd gehad/genomen om het te lezen  :-[
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

RutgerB

Het is geen biologisch argument, maar ik volg uit praktische overweging na de Heukels' de Flore de Belgique (2012) en dan is Poa pratensis subsp. latifolia de geldende naam. Het alternatief is dat  op waarneming.nl de soort/ondersoort niet opgenomen wordt omdat er expliciet in de Heukels' staat dat Poa pratensis inclusief Poa humilis is.

Het is geen mooie oplossing, maar ik kan het niet helpen dat de twee flora's het niet eens zijn.


Erik Simons

ik vind het een prima oplossing!
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

RutgerB

De Nederlandse naam is misschien nog iets om over na te denken. Ik zie dat Berijpt beemdgras als kandidaat is opgenomen, maar er bestaat ook nog zoiets als Poa nemoralis var. glauca , een synoniem van Poa glauca.

Zie bijv.  http://waarnemingen.be/soort/view/556075   Ook deze is blauwig berijpt.

Erik Simons

wat een gekke plant, lijkt wel een van die festuca's ;D
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

#13
Citaat van: Rutger Barendse op december 17, 2014, 09:43:13 AM
De Nederlandse naam is misschien nog iets om over na te denken. Ik zie dat Berijpt beemdgras als kandidaat is opgenomen, maar er bestaat ook nog zoiets als Poa nemoralis var. glauca , een synoniem van Poa glauca.

Zie bijv.  http://waarnemingen.be/soort/view/556075   Ook deze is blauwig berijpt.

Bizar! Ken ik niet!!!

Over de naam: in het Engels is een van de namen 'Spreading meadow-grass',  wsch. nav de wortelstokken? Naar analogie zou kruipend veldbeemd kunnen, maar dat heeft bij mij meer de connotatie van bovengrondse uitlopers. Stijf veldbeemd, harig veldbeemd, klein veldbeemd (of irritant veldbeemd, zou Eddy wel waarderen).

EDIT: of breed veldbeemd, nav het epitheton van de ondersoort die Rutger aangeeft...

Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

Wimperbeemdgras lijkt mij bij nader inzien de mooiste naam, doet bijna (qua naam) denken aan Wimperparelgras  ;D

vandaag bij het strepen van een hok de soort trouwens weer aangetroffen....
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Wimperbeemdgras is inderdaad erg fraai!  :duim:
Groet! Rense

havikskruiden!

timvdv

Leuk dat dit zo actueel is, interessant! Ik zal dit gras vanaf nu nog beter in de gaten houden.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Groeten,

Tim van de Vondervoort