Bloedrode knapperds

Gestart door ticor, juli 21, 2007, 21:34:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Deze Bloedrode Heidelibellen kwam ik vanmiddag tegen.
Mijn vraag is de volgende.  
Als ik het goed voor heb zijn er kleurvariaties mogelijk bij de man, van geelbruin tot het uiteindelijke bloedrode.  En de vrouwtjes zijn geelbruin van kleur.
Maar wat ik nu ook opmerk is dat bij de man op de eerste foto de ogen ook volledig rood gekleurd zijn en bij de volgende foto's zijn die rood-groenig.  Verandert de oogkleur dan ook met het ouder worden?

En zijn de libellen op volgende foto's ook beide mannetjes of is de tweede, derde en vierde een vrouwtje?

Sorry, voor de vele vragen (hopelijk niet al te veel herhaald).
En alvast bedankt!

Ik vermoed een mannetje


mannetje of vrouwtje? (driemaal dezelfde libel)




Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

#2
Je kunt het zien aan het geslachtsorgaan onder S2,3. ( knobbeltje )

Jeroen Nagtegaal

De kleurvariatie komt door de leeftijd, Hoe ouder hoe donkerder,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ticor

Bedankt voor het antwoord!!  Ik wist  niet dat de ogen ook mee van kleur veranderden...

Maar met dat vrouw-man verschil kom ik er toch niet echt uit  :wacko: Mijn excuses.
Is hetgeen ik aangeduid heb met het rode cirkeltje, het geslachtsorgaan van vrouw?  Lijkt me niet altijd makkelijk te zien op foto.  




Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Goyatlah

Juist niet, is het secundaire geslachtsorgaan van het mannetje.
Bij alle insecten zitten de geslachtsorganen aan het eind van het achterlijf. Omdat dat bij libellen ietwat onhandig zou zijn hebben die daar wat opgevonden. Voor de paring brengt het mannetjes, door zijn rug te krommen het sperma naar een reservoir onder S2, waar het dan later door het vrouwtje weer uitgehaald wordt. Dat reservoir heb je hier aangegeven.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ticor

Ok, ik begin er eindelijk zicht op te krijgen.
Twee mannetjes dus.

Vriendelijk bedankt voor de deskundige uitleg  :duim:  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum