Hoofdmenu

Eusphalerum?

Gestart door erwee, december 10, 2014, 19:27:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96442377
onzeker Eusphalerum limbatum gezien op 2014-12-10 Bosgebied Appelscha
Foto's:




De soort lijkt het meest op Eusphalerum semicoleoptratum, maar die staat nog niet in de soortenlijst. Kan deze (op zijn minst als onzekere) Eusphalerum semicoleoptratum worden toegevoegd? Of beter een spec?
Als het iets anders is hoor ik dat uiteraard ook graag  ;)

bij voorbaat dank R. Wijma
Groet, R. Wijma

Douwe van der Ploeg

Soort is bekend uit Nederland, dus ik heb m geactiveerd: http://waarneming.nl/soort/view/603188.

NB: Dit zegt niks over een eventuele determinatie, of dat de soort vanaf foto te onderscheiden is, daar durf ik absoluut niks over te zeggen en heb zo niet de tijd om de literatuur te gaan bestuderen ;) Wachten op de experts voor zekerheid!
Douwe van der Ploeg

erwee

Dank je Douwe  :duim:

Het is in ieder geval geen van de twee reeds aanwezige soorten:
Limbatum is o.a. smaller gebouwd en torquatum heeft behaard halsschild en dit exemplaar niet.

In afwachting op commentaar van de experts laat ik dit op onzeker staan  :blink:
Groet, R. Wijma

Douwe van der Ploeg

Dan missen er wel meer soorten, Nederlands soortenregister geeft er twaalf inheems. Ik zal de rest ook even aanvullen, ben nou toch bezig. Heb de spec. ook geactiveerd.
Douwe van der Ploeg

liptaster

Verkeerd genus, zoek twee keer onder de A.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

erwee

Dan zal het een Acrolocha zijn?
Groet, R. Wijma

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

liptaster

Geen Acrolocha: dez hebben een opvallende microsculptuur, die je weliswaar niet steeds op foto kan zien. Met die twee keer zoeken bedoelde ik iets anders...

Zoals ik al vaak gezegd heb: deftig determineren van kortschilden (en de meeste andere kevers) doe je door een combinatie van bino, inzamelen en sleutel.

Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

erwee

Anthobium atrocephalum dus   :blink:

@ Henk :  op soortniveau had ik nog niet gekeken, maar uiteindelijk komen we er wel  ;D

@ Tim: inzamelen doe ik (nog) niet, dus het blijft soms lastig. Welke sleutel is voor kortschildjes aan te raden?
Groet, R. Wijma

liptaster

Die Käfer Mitteleuropas.

Bezoek eens sectie Everts en vraag een kopie. Zonder bino en inzamelen ga je met die sleutel niet ver geraken.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

erwee

Dank je voor de tip, zal komend jaar me er meer in verdiepen :duim:
Groet, R. Wijma