Vindbaarheid in het veld voor hulpdiensten

Gestart door Melchior van Tweel, december 06, 2014, 16:04:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Gelukkig staan we er niet elke dag bij stil, maar het kan iedereen overkomen: een ongeluk in het veld. Je struikelt en breekt een been of erger.
Voor het Netwerk Groene Bureaus heb ik uitgezocht hoe het zit met de hulpdiensten (112). Kunnen ze mij wel vinden als ik een paar honderd meter van een pad af zit.
Ik heb daarvoor via e-mail en telefoon contact gehad met iemand van de meldkamer die mij hier uitvoerig over heeft verteld. Het blijkt van het grootste belang te zijn om altijd een opgeladen mobiele telefoon bij je te hebben. Ook als je maar even contact hebt gehad met de meldkamer kunnen ze je met behulp van het GSM-signaal uitpeilen tot enkele honderden meters. In noodgevallen kan dat zelfs tot op 1-10 meer nauwkeurig, maar daar is toestemming van de Officier van Justitie voor nodig (privacy). Dit kan belangrijk zijn als je bijvoorbeeld een hartaanval hebt gehad of een beroerte en nog maar net 112 hebt kunnen bellen.
Nog gemakkelijker is het als je ook GPS (Obsmapp!, IObs!) aan hebt staan. Alle hulpdiensten kunnen ook gebruik maken van de coordinaten die op je GPS staan. Het maakt daarbij niet uit of je gebruik maakt van LatLon of RD-coordinaten. Geeft deze dus direct door aan de alarmcentrale.
Dit pleit er dus voor om er altijd (!!) voor te zorgen dat je een opgeladen mobiel bij je draagt en een werkende GPS. Als je een smartphone hebt, heb je deze twee dus ineen. Als je batterij snel leegloopt, zorg dan voor je eigen veiligheid voor een nieuwe of een extra batterij.
Hoewel deze speurwerk niet voor waarneming gedaan is, leek heb me wel nuttig jullie hiervan te berichten. Doe er je voordeel mee!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

#1
 :duim: Gelijk even gedeeld via Facebook!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Er zijn tegenwordig ook allerlei extra accu's/batterijen waarmee je je telefoon nog een extra boost kan geven, aan het einde van een dag vogelen of wanneer je net niet helemaal uitkomt met de ingebouwde batterij.

http://www.beslist.nl/products/r/powerbank/

Van groot tot klein en met diverse sterktes en prijzen... erg handig om mee het veld in te nemen.

Ik heb die goedkope variant (die nu voor 7,95 wordt aangeboden), daarmee kon ik mijn HTC Desire zeker 1 keer van 1% naar 100% opladen. Mijn Samsung Galaxy S3 heeft toch iets meer nodig en komt tot ongeveer 60%.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

JKimstra

Dank voor deze info. Ik denk daar ook wel eens aan als ik in mijn eentje aan het rondbanjeren ben. Mijn iPhone zit standaard in een accupack/protector, want in het veld red je het van geen kanten met een normale acculading. Daarnaast heb ik ook bijna altijd mijn WakaWaka solarlader/lamp bij me voor nood. http://tinyurl.com/ou6fgdu
Groetjes, en nu lekker naar buiten!

Douwe van der Ploeg

Goed uitgezocht!

Nog een tip: in een aantal natuurgebieden (bijv. enkele Waddeneilanden) zijn alle bankjes tegenwoordig genummerd, en de meldkamer heeft een kaart met welk bankje daar staat. Heb je dus een ouderwetse telefoon, maar zie je wel een bankje: geef het nummer door!
Douwe van der Ploeg