Gouden knopwesp

Gestart door blaauw7, juli 21, 2007, 16:28:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze prachtige wesp vond ik vandaag in de tuin. Ik denk een knopwesp en dan Abia spec. Abia sericea  zou kunnen echter die is volgens mijn boek metaalgroen en deze is goudkleurig. De larven van Abia sericea   leven op Beemdkroon en die staat wel in de tuin. Wie weet er wat van knopwespen?

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Is er echt niemand die iets over dit prachtige beest weet?
Groeten,
Dick Belgers

Jan Zwaaneveld

Het is inderdaad een prachtig beest (ik hoop dat ik 'm eerdaags ook tegenkom), maar helaas, ik kan je niet verder helpen.
Wel heb ik het idee dat het misschien een wat ouder dier is en dat het metaalgroen wellicht is verkleurd tot een goudachtige kleur. Dit gebeurt ook wel met bijv. groene vleesvliegen Lucilia spec.. Ik weet niet of het ook bij wespen voorkomt, maar als dat zo is zou A. sericea misschien toch een optie zijn.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

blaauw7

Bedankt Jan! Ik heb een foto opgestuurd naar het soortenregister Ik hoor dan wel welke soort het is of kan zijn.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

vanerkelens

Ik weet het ook niet, maar ik vind hem prachtig (moest ik gewoon even kwijt)

Joke

lo.troisfontaine

Hallo Dick,

dat wat je schrijft klopt denk ik grotendeels. Het is nog een grijs gebied voor de meesten, misschien omdat deze Abia soorten niet algemeen zijn.
Wat ik wel weet uit de literatuur is dat de groene A. sericea koperkleurig gekleurd is. Dit is dus wel een normale tekening van deze beestjes.
De Abia aurulenta is bijvoorbeeld een roodachtig beestje.

Voor mijn gevoel is de waarneming van jouw een waarschijnlijke (cf) A. Sericea. Maar er zijn nog zes andere soorten, waar heel weinig van bekend is bij mij, dus die zekerheid kan en mag ik je niet geven.
De optie van het soortenregister is waarschijnlijk een van de meest hoopgevende.

groeten,

Lo

blaauw7

Dank je Lo!
Ik wacht de reactie van het soortenregister (Ad Mol van EIS) af en dan laat ik wel weten wat het is.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Inmiddels van Ad Mol  (EIS) vernomen dat het hier inderdaad gaat om Abia sericea
Groeten,
Dick Belgers

bioplek

#8
Dick,

In het voorjaar heb ik die ook waargenomen in m'n tuin (foto bij waarnemingen).  De afbeelding in de insectengids lijkt inderdaad helemaal niet.


Gr. Gerard
Gr. Gerard Scholte

blaauw7

Beste Gerard,
Ik heb je foto op waarnemingen.nl gezien. Volgens Ad Mol van EIS Nederland moeten de voelsprieten van Abia sericea helemaal oranje zijn. De Abia van jouw  heeft zwarte voelsprieten. Het is dus volgens mij een andere soort.

Het bericht wat Ad naar mij stuurde:
Op de foto's die je stuurde is goed te zien dat de hele antenne oranje is. Dat is een van de kenmerken van A. sericea

Zie ook de foto die ik naar ad heb gestuurd
Groeten,
Dick Belgers

bioplek

#10
Dick,

Ik had een foto gestuurd naar het soortenregister.
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=...id=0AHCYFATDVUQ
Ik zie nu dat de mijne Abia lonicerae genoemd is. Vervelend dat  dat niet aan mij doorgegeven is.
Ze lijken verder wel erg veel op elkaar. Met google vind ik meerdere afbeeldingen met zwarte sprieten die A.sericea worden genoemd.
Er staat volgens mij nog een verkeerde waarneming (foto van Marcel)
Ik heb de naam veranderd.
Gr. Gerard Scholte

Marcel

Dank je voor de tip en info Gerard. De "mijne" heeft ook zwarte voelsprieten. Ik heb de determinatie aangepast naar Abia lonicerae.
groet
Marcel
Groet,
Marcel