Hoofdmenu

Watertor?

Gestart door Jeanine, december 02, 2014, 14:48:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Tijdens het vrijwilligerswerk kwamen we bij een poel opschonen een (vrij grote) kever tegen. Helaas ben ik niet thuis in de kevers, maar wil toch graag een naam weten.
Al zoekende kwam ik op een Watertor uit. Klopt dit?

Ik zag dat hier verschillende soorten van zijn. Welke zou dit dan kunnen zijn?


Enkele foto's:
m.vr.gr
Jeanine

Ton van Haaren

Hydrophilus piceus ofwel de pikzwarte watertor. Uitstekend ook dat je de onderzijde hebt gefotografeerd, waarmee je die ene andere, retezeldzame H. aterrimus kunt uitsluiten. Bij piceus is het achterlijf aan de onderzijde geheel gekield en bij aterrimus niet lof nauwelijks (evt. beperkt tot het laatste segment).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Jeanine

Ton,


Als leek op kevergebied, zit ik toch met een vraag.Wat is
Citeer Bij piceus is het achterlijf aan de onderzijde geheel gekield
Citeer?
Dus wat is gekield?
m.vr.gr
Jeanine

Arp

Die opstaande rand (zoals de kiel van een boot bijna) die je op de ventrale foto tussen de poten omhoog ziet staan :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jeanine

Nu is het me duidelijk.


Ton en Arp bedankt voor jullie hulp.
m.vr.gr
Jeanine

Arp

Nog even voor de duidelijkheid: Voor deze twee soorten gaat het dus over het verlengde van die kiel over de segmenten van het achterlijf (voorbij de poten): Dat opstaande randje over de middenlijn dus. Dat was uit m'n vorige antwoord misschien niet helemaal duidelijk  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jeanine

Bedankt Arp,


Nu is het me helemaal duidelijk.  :)

m.vr.gr
Jeanine

jan cuppen

Hoi Jeanine,

Het zou geweldig zijn wanneer je de waarneming ook nog invoert met daarbij vooral de laatste foto (die geeft 100% zekerheid). Bedankt alvast.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jeanine

Jan,


Heb het ingevoerd.
m.vr.gr
Jeanine

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jeanine

m.vr.gr
Jeanine