Hoofdmenu

Heel apart

Gestart door geert kor, november 27, 2014, 19:26:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

geert kor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96228928
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-27 Arnhem - Schuytgraaf
Foto's:




Toelichting:
Op dood hout; kinderspeelplaats met veel stammen;
bij voorbaat dank Elly & Geert Kor


wtrlntn

Inderdaad heel apart! Doet me wel een beetje aan bakkerspepernoten van de appie denken...  ;D
Groeten Wouter

geert kor

Ik vind het op een bepaalde bonbon lijken: een chocolade rondje (kransje) en daarop een witte halve bol. Ik kan niet op de naam komen. Maar ook dat levert geen naam op.

Geert

Gert Kremer

lijken mij taaien Bonbon op de hoed. maar wel mooi gemaakt voor de foto.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

geert kor

Ik heb m'n best gedaan, maar nu nog een naam!

Geert

e.moors

Enig idee op wat voor hout?
Ik vind vooral foto's van (elzen)weerschijnzwammen er veel op lijken.
mvg. Eric

wimperzwam

Eric, dan zou ik maar eens andere foto's aanschaffen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

geert kor

Het is een kinderspeelplaats met veel stammen, zowel liggend als staand. Op de stammen zitten heel veel paddenstoelen, korstzwammen, elfenbakjes, maar ook bv goudvliesbundelzwammen.
Maar in welke richting ik verder kan zoeken, is me niet duidelijk. Het zou mi zonde zijn als deze niet benoemd worden.

Groet,
Geert


wimperzwam

Ik niet.

Mvgr.,
Henk Huijser.

e.moors

Nee, dat helpt.

Ik waardeer je hulp echt Henk, blij dat er iemand met jou ervaring en kennis ons hier op weg helpt.
Maar je hebt wel een kort lontje zeg.
Elk boek over paddestoelen dat ik lees staat vol met beschrijvingen van dubbelgangers, dus dat hier fouten worden gemaakt is zo vreemd nog niet.
In het land der blinden is eenoog koning; ik kan best wat helpen, maar ik maak ook fouten. Toch is de balans nog wel positief denk ik. Nu hou ik op, we gaan elkaar toch niet kunnen overtuigen over wat wel en niet verstandig is om te doen en uiteindelijk willen we toch allemaal op onze eigen manier van paddestoelen genieten.
mvg. Eric

wtrlntn

Laten we het maar op de pepernoten houden  :wub:
Groeten Wouter

geert kor

Ja, maar dat soort zie ik niet in de lijst.
Geert

xerocomis

Nou Henk zeg het maar of weet je het ook niet?
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

geert kor

Daar sluit ik me volledig bij aan, maar vanzelfsprekend mag ook een andere expert het mij vertellen.
Geert

grietaf

Citaat van: xerocomis op november 28, 2014, 07:00:54 AM
Nou Henk zeg het maar of weet je het ook niet?
Wat is dit nou weer voor een vervelende opmerking. Niet bepaald een stimulans om je best te blijven doen om mensen op weg te helpen op het forum.
De paddenstoelen op de foto van Geert zijn in de eerste plaats nog te jong en bovendien kunnen ze waarschijnlijk niet op een normale manier uitgroeien door de plek waarop ze staan.
Het is en blijft nu eenmaal zo dat niet alles van een naamkaartje voorzien kan worden.
Grieta.

geert kor

Ik zie niet in wat er aan mijn opmerking vervelend is! Als zo over komt vind ik het vervelend. Wat jij nu zegt had dus ook direct gezegd kunnen worden: Te jong, te klein, kan zich niet ontplooien; dan was er duidelijkheid geweest: blijft paddenstoel onbekend!
Groet,
Geert

geert kor

Grieta, Ik zie nu dat je het niet tegen mij had. Even te primair, etc.
Geert

Hinko

mvgr, Hinko

ratje

Citeer
Eric, dan zou ik maar eens andere foto's aanschaffen.
Ik vind dit allemaal best gelijkend:
http://kijkhiereens.nl/elzenweerschijnzwam.html
Deze was zeer zeker op Els

e.moors

Citaat van: ratje op november 28, 2014, 16:22:22 PM
Citeer
Eric, dan zou ik maar eens andere foto's aanschaffen.
Ik vind dit allemaal best gelijkend:
http://kijkhiereens.nl/elzenweerschijnzwam.html
Deze was zeer zeker op Els
Hoi Hannie,
Dat geloof ik wel, ik kijk wel vaker op je site om een idee van de variatie van een soort te krijgen. Als ik ernaar google twijfel ik soms over de determinatie, bij jouw site zit dat denk ik wel goed.
Ik vond deze zwam best op een jonge elzenweerschijnzwam lijken, en die foto op je site was daar een prima voorbeeld van.
mvg. Eric

JW_2all

#21
Een onbegrijpelijke discussie; volgens mij zijn er drie dingen om naar te kijken (afgezien van de vorm):

1- de kleur van de bovenkant (met name het toupetje)
2- de kleur van de groeirand
3- de kleur van de onderkant (met het kiemvlies)

ad 1: helemaal onmogelijk is het niet, maar wel onwaarschijnlijk in een jong stadium
ad 2: de kleur van de groeirand is verdacht voor beoogde soort
ad 3: de onderkant begint jong meestal grijswit bij een elzenweerschijn, al zijn er wat groezelige varianten.

Nog het meest in de buurt komend vind ik deze waarneming, en daarvan de onderste twee foto's. De bovenste vier foto's tonen voor mij een elzenweerschijnzwam, maar bij de onderste twee trek ik een wenkbrauw omhoog. Huh?

Dat zit hem in de combinatie van de punten 2 en 3; dat gaat samen in mijn ogen meer richting phellinus.
Bij een vuurzwam vind ik het toupetje ook beter passen qua kleur en borsteligheid.
En dan snap ik Grieta heel goed: te jong, kijk het nog even aan.
Groet,
Jan

e.moors

Mooie methodische aanpak Jan, bedankt voor je heldere uitleg.
mvg. Eric

wtrlntn

Groeten Wouter