Paddenstoel onbekend 4 - Leeuwarder Bos - 25-11-2014

Gestart door Yeronimo, november 26, 2014, 00:14:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95622679
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-25 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Stefan1989


e.moors

Citaat van: Stefan1989 op november 26, 2014, 08:46:22 AM
Ik denk roodbruine slanke amaniet
Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij.
zo te zien zaten de lamellen aangehecht aan de steel, en ik zie geen beurs.
Maar een alternatief heb ik ook niet  :(
mvg. Eric

Yeronimo

De lamellen zaten niet perfect tegen de steel aangehecht, maar met een inkeping naar de bovenkant van de steel toe op het einde. Roodbruine slanke amaniet lijkt me inderdaad wel de beste optie als ik ook zo verder zoek. Ik zet hem op die soort, maar dan als onzeker. Wellicht komt er later nog bevestiging of ontkenning. Dank beiden!  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

grietaf

Klopt de kleur van de lamellen wel voor die soort?
Het is altijd nuttig om niet alleen naar plaatjes te kijken maar ook beschrijvingen te lezen.
Grieta.

Yeronimo

Citaat van: grietaf op november 28, 2014, 14:40:43 PM
Klopt de kleur van de lamellen wel voor die soort?
Het is altijd nuttig om niet alleen naar plaatjes te kijken maar ook beschrijvingen te lezen.
Grieta.

Dank Grieta voor je reactie. Ik had het gelezen en er staat wit bij de lamellen. Ik zie dat mijn gefotografeerde paddenstoel ook witte lamellen heeft, tenminste zo interpreteer ik dat. Het is ietwat belicht van achter waardoor het een iets donkerder tintje wellicht krijgt.
Beschrijvingen lezen van soorten heeft enkel nut als je ook weet waar je naar moet kijken. Door het zelf kijken, ontdekken, fotograferen etc. krijg je de feeling om vervolgens de beschrijvingen beter te kunnen begrijpen. De beschrijvingen lees ik daarom dus wel, maar zit niet genoeg in de materie om het daadwerkelijk ook allemaal op zijn plaats te krijgen in mijn hoofd en er definitief een naam aan te plakken. Daarvoor doe ik een beroep op jullie, de personen waarvan ik zoveel kan leren en waardoor ik het later zelf ook kan begrijpen  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

grietaf

Tja, ik vind de lamellen nogal donker. Heb je er bij het fotograferen nog op gelet? Het is in het algemeen toch wel belangrijk dat de kleur van de sporen bekend is. Ik ga nog niets roepen, dat werkt alleen maar verwarrend.
Grieta.

loest

Citaat van: Yeronimo op november 28, 2014, 19:43:52 PM

Beschrijvingen lezen van soorten heeft enkel nut als je ook weet waar je naar moet kijken.

Hiervoor bestaat een prima boek, een absolute aanrader voor iedereen die serieus met de herkenning/determinatie van paddenstoelen aan de slag wil gaan.
Zie: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/0/0/14638
Groet, Loes

Yeronimo

Citaat van: loest op november 28, 2014, 20:48:59 PM
Citaat van: Yeronimo op november 28, 2014, 19:43:52 PM

Beschrijvingen lezen van soorten heeft enkel nut als je ook weet waar je naar moet kijken.

Hiervoor bestaat een prima boek, een absolute aanrader voor iedereen die serieus met de herkenning/determinatie van paddenstoelen aan de slag wil gaan.
Zie: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/0/0/14638

Morgen op de SOVON-dag maar eens kijken of ze ook paddenstoelenboeken hebben. Ik wil er wel serieus mee aan de slag gaan, maar ik doe alle soortgroepen waardoor het enorm veel tijd kost om me overal goed in te storten. Ervaring krijgen hiermee kost jaren, hopelijk gunt de wereld me die tijd zodat ik ook later in de paddenstoelenwereld meer thuis kom.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

loest

Groet, Loes

JW_2all

Ik heb nog nooit roodbruine slanke amaniet gezien met vezels onderaan op de steel...
Groet,
Jan