Paddenstoel onbekend 1 - Leeuwarder Bos - 25-11-2014

Gestart door Yeronimo, november 26, 2014, 00:13:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95622506
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-11-25 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:




Toelichting:
Groeiend tussen het gras. Erg grote jongens
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

e.moors

mvg. Eric

Yeronimo

Dank Eric voor de tip. Ik vind het alleen vrij moeilijk waar ik precies op moet letten, heb namelijk geen literatuur hierover nog (wellicht een boek dat je me aanraadt?). Volgens mij of een Geurige schijnridderzwam (Lepista irina) of Vale schijnridderzwam (Lepista panaeolus) dan  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

wimperzwam

Zat dat lila/paars echt op de steel? In dat geval kijk ook eens naar Lepista saeva (Paarssteelschijnridderzwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.

e.moors

Dat zijn niet de soorten waar ik aan denk.
In dit geval valt vooral het paars in de steel me op.
Vergelijk L. nuda, L. saeva en L. sordida maar eens. (Henk was me net voor!)
Wat betreft goede beginnersboeken, ik heb net de veldgids Dam/Kuyper aangeschaft en vindt dat wel een aanrader. Het basisboek paddenstoelen schijnt ook nuttig te zijn, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen.
Tot die tijd heb ik vooral internet gebruikt. Je kunt in ieder geval de nederlandse soorten terugvinden op waarneming.nl, sommige met beschrijving, velen met foto's. En verspreidingsatlas natuurlijk. Ook soortenbank.nl vindt ik vaak erg nuttig
mvg. Eric

Yeronimo

Dat is hem inderdaad, het paars op de steel zat er inderdaad en dat betekent dus inderdaad de Paarssteelschijnridderzwam. Dank!
Dank Eric ook voor de tips betreft boeken  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden